Miten koiranlihan syömisestä tehdään niin iso haloo?
https://www.is.fi/muutlajit/art-2000005506116.html
Tässäkin kerrotaan kuinka jotkut haluaisivat olympialaiset peruuttaa Etelä-Koreasta, koska lähellä sijaitsee ravintola, jossa myydään koiranlihaa.
Kuitenkin monien samojen ihmisten mielestä, joista koiranliha on kamala juttu, on sianlihan syöminen kuitenkin ihan ok? Mitävittua nyt. Olisivat nyt edes johdonmukaisia. Sika on vähintään yhtä älykäs eläin kuin koira, joidenkin tutkimusten mukaan jopa koiraa hieman älykkäämpi. Miten eivät ihmiset tajua, että kyse on pelkästä tottumuksesta, eikä mistään oikeasta "koiranlihan eettisestä ongelmasta"? Kaikissa maissa koiria ei pidetä lemmikeinä, ja sikojakin lemmikeinä löytyy vaikkei yhtä yleinen lemmikki olekaan kuin koira.
(On sitten eri asia, ja täysin ymmärrettävää kammoksua koiranlihaa, jos kammoksuu myös samalla tavalla muidenkin eläinten lihaa.)
Kommentit (12)
Tämä juuri. Itse sain kuulla lihaa syöviltä ystäviltäni olevani kauhea ihminen, kun vertasin koiranlihan syöntiä sianlihan syöntiin. T. kasvissyöjä
Koiranlihan suurin eettisin ongelma on kiduttaminen kuoliaaksi. Koska "stressiliha" maistuu paremmalle.. Yhtä kamalaa on se, että niiltä katkotaan luut, että saadaan sullottua useampi samaan häkkiin...
Tämä lihateollisuuden muoto on usein aika raaka. Olen itse vieraillut muutaman kerran (teen aktiivisesti työtä vapaaehtoisena eläinsuojelussa Suomessa ja ulkomailla) "tehtaissa" joissa kasvatetaan koiria lihoiksi ja ne ovat olleet erityisen karuja paikkoja. Tähän kytkeytyy myös vahvasti esimerkiksi vuosittain järjestettävä Yulin-festivaali jossa koiria kidutetaan hengiltä ennen kuin ne syödään - olen nähnyt kun koiria poltetaan elävältä, ne keitetään elävältä, niitä raahataan autojen perässä, niiden tassut katkotaan ja odotetaan kun ne vuotavat kuiviin, revitään nahka elävän koiran päältä jne. Se on brutaalein maailma mihin olen törmännyt VAIKKA eläinten kohtelu teollisuudessa (liha/maito/nahka you name it) on yleensä epäinhimillistä ja perseestä ihan täällä kotosuomessakin ja itku silmässä olen monta kertaa joutunut paikalta poistumaan ihan kotoiselta maitotilaltakin.
Nyt ollaan taas ensi kesänä menossa pelastamaan mahdollisimman monta koiraa Yulinin alta. Kunhan vaan oma kantti kestää.
Onhan se naurettavaa, että ihmiset silittävät toisella kädellä lemmikkikoiraa ja ahtavat toisella kädellä sikanautaa naamaansa.
Vierailija kirjoitti:
Koiranlihan suurin eettisin ongelma on kiduttaminen kuoliaaksi. Koska "stressiliha" maistuu paremmalle.. Yhtä kamalaa on se, että niiltä katkotaan luut, että saadaan sullottua useampi samaan häkkiin...
Muiden eläinten kiduttaminen on OK, mutta ei koirien? Mielenkiintoinen näkemys aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden eläinten kiduttaminen on OK, mutta ei koirien? Mielenkiintoinen näkemys aiheesta.
Jos vertaat suomalaista sianlihatuotantoa ja koirien kohtaloa niin välissä on todella iso ero. Vaikka sikojen oloja pitäisikin parantaa niin ei niitä silti hakata hengiltä, eivätkä ne joudu odottamaan päivä tai viikkotolkulla katkennein luin pieneen häkkiin päällekkäin teljettyinä.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tietenkään minkään eläimen kiduttaminen ole eettistä. Ei koiran eikä siankaan.
Ongelma nykyisellään onkin koirien elinoloissa, ei koiranlihassa itsessään. Eipä kuitenkaan samanlaista kansainvälistä haloota ole tehty sikojen huonoista oloista ja sikojen tappamisesta viiltämällä kaulavaltimo auki antaen sikojen vuotaa elävänä kuiviin. (Suomessa onneksi tällä tavalla teuratettaessa sika samaan aikaan tainnutetaan.)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä koirista mutta naudanliha ainakin ”happanee” jos eläin stressaantuu liikaa. Siitä tulee siis pahanmakuista, siksi teurastamoilla eläimet saavat rauhoittua kuljetuksen jälkeen tunteja ennen kuin ne teurastetaan.
Lihatalouskurssi oli pakko käydä opintojeni osana, siksi tiedän vaikka itse erikoistuinkin toisin. (Enkä muuten kyseisen kurssin jälkeen ole syönyt muuta lihaa kuin kalaa.)
Yäk. En pystynyt lukemaan näitä. Olen aina pitänyt liharuuista ja pitäisin edelleenkin, mutta pariin vuoteen en ole saanut lihaa kunnolla alas. Ällöttävää tulla näin herkäksi kun ikää karttuu. Ennen söin pehmeän verisen pihvin ihan mielihalulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tietenkään minkään eläimen kiduttaminen ole eettistä. Ei koiran eikä siankaan.
Ongelma nykyisellään onkin koirien elinoloissa, ei koiranlihassa itsessään. Eipä kuitenkaan samanlaista kansainvälistä haloota ole tehty sikojen huonoista oloista ja sikojen tappamisesta viiltämällä kaulavaltimo auki antaen sikojen vuotaa elävänä kuiviin. (Suomessa onneksi tällä tavalla teuratettaessa sika samaan aikaan tainnutetaan.)
Johtunee siitä, että harvalla on possu lemmikkinä. Koira koetaan enemmän perheenjäseneksi lemmikkisuhteen kautta ja siksi se saa enemmän ihmisiä vastustamaan koiranlihan tuotantoa.
Piirit ovat edelleen pienet, mitä tulee tuotantoeläinten elinolojen parantamiseen. Vaikka porukka on lähettänyt ehdotuksia uuteen eläinsuojelulakiin niin viimeistään eduskunta vetelee sen yhtä tyhjäksi kuin vanha on. Sitä en tiedä, miksi ihmiset haluavat, että heidän syömänsä ruoka on kärsinyt eläessään. Jos itse söisin lihaa niin haluaisin onnellista lihaa. Olet mitä syöt. Ehkä suomalaiset ovat siksi niin aggressiivia, sikakarsinan hännänpuremiset siirtyvät lihan mukana ihmisen elimistöön ja imeytyy soluihin..
Jep, naurettavaa kaksinaismoraalia paheksua koirien syömistä ja samaan aikaan laitella itse kinkkua poskeen.