***Kiirastorstaihin ELOiset***
Kommentit (20)
Huoh ja huomenta.
Järkyttävä viikko takana, vielä tämän päivän kun jaksaa pusertaa niin sitten saa levätä edes muutaman päivän. Meillä molemmat tytöt jonkunlaisessa flunssassa, isompi yski ja valvoi viime yönä pari tuntia. Ei ollut kiva viedä aamulla päiväkotiin... Mutta kun ei kuumetta ole ja jaksaa kuitenkin leikkiä ym. Tämä ¿sairastelu¿-asia on ollut ainakin mulle se tiukin juttu töitten kanssa. Missä kulkee raja millon jäädä kotiin lapsen kanssa? Aina riistää sydäntä kun raahaan räkäistä huonosti nukkunutta lasta päiväkotiin, mutta kun ei tuo työnantaja kovin hyvällä katso jos olen jatkuvasti pois lasten nuhan takia. Onneksi enää muutama viikko töitä ja sitten ei tarvitse lasten lähteä aamulla mihinkään, jos vähänkin siltä tuntuu!
Olen yrittänyt lukea pinoja edes vähän joka päivä, mutta on ollut tosiaan niin kauhea kiire, etten ole kerennyt kunnolla keskittyä asioihin.
Opemammalle ainakin suuren suuret onnittelut poikauutisista!! Tuo sukulaisten asenne voi olla sitten tosi raivostuttava. Epäilenpä, että meilläkin tulee syviä huokauksia, kun elokuussa kaikille selviää, että kolmas tyttö tuli. Niin paljon jo nyt kaikki vihjailee siihen suuntaa, että nyt sitten on sen pojan vuoro. Onneksi minä, mieheni ja tytöt olemme onnellisia kolmannesta tytöstä ja niin kuin opemamma sanoit, terveys menee kaiken muun edelle. Näin muuten viime yönä kauheaa unta, että meidän tuleva tytteli ei olekaan täysin terve.... Toivottavasti unet eivät pidä paikkaansa, tuli oikein sellainen ¿kylmä olo¿.
Nyt jatkan kyllä töitä, etten joudu jäämään ylitöihin.
Kirppu06 ja Sintti 24+3
Aurinkoinen aamu etelä-karjalassa :)
Kohta neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet, katsomaan onko rauta tehonnut ja miten paljon kaksoset tuoneet mammaan lisää painoa. Ja etenkin kauhistelemaan miten iso sf-mitta tällä kertaa...
Onnea kaikille hyvistä ultrauutisista ja paljon voimia ja lepoa sitä tarvitseville.
Opemammalle: meillä pääsiäisen jälkiruuaksi suunniteltu appelsiinilotta (charlotta), nimininen appelsiinirahkakerma herkku. Löytynee googlettamalla ohje, ideana kuitenkin että appelsiiniviipaleilla vuorataan astia ja sisälle rahkakermaappelsiinimehuliivate seos, näyttää hyvältä ja on helppo tehdä.
Äitiyspakkauksesta oli puhe viikolla, tänään saan neuvolasta tarvittavat paperi. Meinaan ottaa yhden pakkauksen ja kaksi rahana, esikoisen jäljiltä haalari ja peitto jne hyvässä kunnossa.
Äitiyslomalle meinasin jäädä kesäkuun alkupäivinä, heti kun se on varhennettuna mahdollista. Sitten alkaa juosta minimiäitiysraha, joka on iso raha kokonaan tulottomalle kotiäidille, saa edes muutaman euron ihan omalle tilille :)
Mutta nyt neuvolan suuntaan.
Babybel ja muksut rv22+6
Ihanaa, tänään se loma alkaa!
Onnittelut Opemammalle ultrauutisista, hieno juttu. Meillä ei kyllä kerrottu sukupuolta ultrassa, kuvasi vaan jalkoväliä kovasti että oltais saatu ite päätellä. Kerrotko vähän miltä se näytti, pilkistikö ihan selkee pili - siis näitkö sen itse? Hassu kysymys, mutta ihan vaan kiinnostuksesta kyselen kun meillä on yks ultrakuva jalkovälistä, mutta enhän mä ota siitä mitään selkoa. Toisaalta, eipä tuolla väliä. Ihanaa sekin, että on ylläri.
Pääsiäisjälkkäri - ite aattelin leipoa sitruuna-aprikoosirahkakakun, joka vaikutti melko helpolta:
http://www.valio.fi/channels/www/etusivu/keittokirja/ruokaohjeet/RO_OHJ…
Nyt on taas tuntunut eilen meillä liikkeitä, joten taitaa olla aika paljon tuosta asennosta kiinni mitä tuntuu ja milloin.
Terkkuja kaikille muille ja tsemppiä kaikkiin projekteihin!
Papuna 21+0
Opemammalle onnittelut pojasta ja tsemppiä sukulaisten ristipaineissa. Olen varmaan jo kirjoitellutkin omista apeksistani, joille ei oikein mikään kelpaa ja teemme niin tai näin, aina väärinpäin. Olen kummasti oppinut viime vuosina olemaan ajattelematta muiden (tai ainakaan heidän) mielipiteistään tuon taivaallista! Korkeintaan naureskelen, kuten viimeksi, kun anoppi kauhisteli tulevaa synnytysajankohtaani: silloinhan on niiii-in kuuma ja esikoisen (syntynyt maaliskuun alussa) kohdalla oli sitten taas liian kylmä! Ovatpa todella oleellisia asioita vauvan syntymässä...
Mulla palstapimento jatkuu: töissä järkyttävä kiire jo toista viikkoa ja kaiken lisäksi flunssa painaa päälle :-( Hiukan matalalentoa siis ollut tämä elo. Töissä on sellainen tilanne, että tultava on vaikka hiukan vajaakuntoisenakin. Tytölläkin on taas yskä ja ¿räkätauti¿ palannut mutta päiväkotiin tuo vietiin. Kuumetta ei ole ollut. Hyvin on onneksi pari viime yötä nukkunut, joten hyvissä voinneissa muuten on. Kirppu06, samoja asioita täällä mietitään. Mies on aina hanakammin viemässä hoitoon ¿Ei ole kuumetta, kyllä se siellä pärjää¿ ja itse olisin kotihoidon kannalla. Mutta hyvin tuo on kyllä hoidossakin pärjännyt.
Huomenna pitäisi lähteä ajelemaan kolmisensataa kilsaa äitini luo. Jaksamiseni vain hiukan huolettaa. Tuli luvattua joskus vuodenvaihteen tienoilla ja kun muutenkin olen viime aikoina laiminlyönyt vierailuja niin en taas viitsisi peruuttaa. Reissussa ei kyllä paljoa saa levättyä, siksi ollaan vain yksi yö ja ajellaan sitten takaisin kotiin. Päätettiin nyt sitten lähteä kun todennäköisesti vierailut kesällä eikä ainakaan syksyllä välttämättä enää onnistu. Onko kellään sellaista ongelmaa, että kylässä nukkuu aina järkyttävän paljon huonommin ja on sitten vaan entistä väsyneempi? Mun äidin luona ei ole oikein kunnon yöpymistiloja, joten olkkarin lattialle joudutaan patjalle ja tyttö viereen matkasänkyyn. Nukun omassakin syksyllä uusitussa sängyssä nykyisin huonosti, kun ei ole kuin kaksi asentovaihtoehtoa ja paikat puutuvat. Hiukan huolettaa nukunko silmäystäkään vierailulla ollessa. Tyttökin nukkuu aina huonommin reissussa, illalla nukahtaminen on vaikeaa ja herää aamulla kukonlaulun aikaan¿Lisäksi äitini luona ei ole mitään lastentavaroita valmiina, joten kaikki potasta lähtien joudutaan ottamaan mukaan, hiukan turhauttaa yhden yön takia. Kakkosen ilmestyttyä vierailut kyllä vähenevät entisestään, sillä silloin tulee jo tilanpuute, äitini asunto on pieni. Hän kovasti pyytää käymään, eikä oikein ymmärrä, miksi emme ole kamalan halukkaista reissuun lähtemään. Olen yrittänyt varovasti sanoa, että yhden on kuitenkin helpompi liikkua kuin kolmen jne. mutta ei tuo tunnu ymmärtävän. Kunnon yöunista on vain tullut ihan mittaamattoman arvokkaista ja muutamakin pepulleen menneestä yöstä toipuminen kestää kauan¿Tulipa valitettua. En ole äitini kanssa kovin läheinen ja koen vierailut vähän velvollisuuksiksi. Meillä ei ole oikeastaan muuta syytä (kuten ostosmahdollisuudet tms.) vierailla kyseisellä paikkakunnalla ja em. asiat saavat vierailut tuntumaan työläiltä. Lastenhoitoapuakaan emme vierailuilla ole saaneet ja vaikka pyytäisimmekin äitiäni katsomaan tytön perään, ei oikein ole paikkoja mihin menisi. Lisää valitusta....
Oma vointi on tukkoinen ja väsynyt. Alaselkäkivut ovat pahoja. Ekassa raskaudessa en muista moista lainkaan kokeneeni. ONKO JOLLAKULLA JOTAIN VINKKIÄ KIPEÄÄN ALASELKÄÄN? Eilen supistelikin illalla jo hiukan ilkeästi, pistän sen kyllä raskaan päivän piikkiin. Lisäksi menetin iltapäivällä totaalisesti hermoni erään asian suhteen. Väsymyksen ja kiireen summa. Mutta rauhallisemmin pitäisi ottaa, muuten en jaksa töissä kesäkuulle asti. Mulla tulossa raskain vaihe tuossa toukokuun alkupuolelta kestäen aina lomaan asti. Hiukan huolettaa tuo edessä oleva, mutta yritän ottaa asian ja päivän kerrallaan.
Olen totaalisesti pudonnut kärryiltä keskusteluista, mutta käyn vielä myöhemmin lueskelemassa lisää.
HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ!
emali 21+1
pitänee käydä eilinen pino lukasemas loppuun kohta...
mahassa kaamea jyske päällä. Mitä lie remonttia siellä tehdään :).
OPEMAMMALLE onnittelut poijasta!
Enkä minäkään ymmärrä noita sukupuoli ihmettelyjä ja voivotteluja, ARGH! Ja se miksi esikoisen muka pitäs olla poika ja sitten tulla se tyttö???? ei ymmärrä ei... Pääasia et kaikki menee hyvin ja lapsi on terve! Samanlainen kakkalinko se kuiteski on ja uhmaiässä osaa olla ihan hirveä jos niin on ollakseen :).
EMALILLE hyvää reissua! Ja toivottavasti selkäkivut vähän helpottas (pitkä automatka voi kyllä olla tuskainen).
Juu, sit kai pitäs suunnata punkan pohjalle. Kävin aamulla jo labrassa, ottivat valkovuodosta näytteitä taas (edelliset tulokset oli ollu epämääräisiä) ja sain varattuu sen ajan sinne sokerirasitukseenkin, se ois 2 viikon päästä.
hanneli ja natikka
auttaa kaurapussi. Osta vaikka luontaistuotekaupasta semmonen pötkylä ja lämmittele sitä mikrossa. Mä käytin ekassa raskaudessa sitä joka ilta, ihana tunne kun kipu häviää lämmön mukana. Siis toimi ainakin mulla.
Oikein hyvää pääsiäistä kaikille!
On jäänyt toi kirjoitteleminen vähälle kun tietokoneessa oli jotain häikkää. Nyt toimii ihan hyvin. Taisin viime torstaina kirjoitella ultra kuulumisia. No eipä tänne mitään ihmeempiä kuulu. itsellä iski joku ihme väsy viikonloppuna ja loppua ei näy tälle väsymykselle vaikka viikonloppuna sain nukkuakin aamusta vähän pidempään. Kai sitä odotti sitä ultraa niin täpinöissään kun se oli ohi niin väsähti tai ei huomannut väsymystä kun odotti jotain niin kovasti.
Opemammalle onnittelut pojasta. Paljastetakoon että meille tulee myös poika lukekoon tutut jos haluavat. Nyt olis sit tasan molempia. Loppui meijän taloudessa akkavalta.
Meillä mies kanssa rupes ultran jälkeen juttelemaan vauva juttuja. Kyselemään miten rattaat ja muut jutut järjestellään ja rupes miettimään nimiä. Aina välillä tulee jonkun moisia mini ehdotuksia. Kai se ultran jälkeen konkretisoituu odotus noille miehillekkin. Ja varsinkin kun liikkeet rupeavat tuntumaan mahan päälle. Mies tuntee ne kyllä mutta lapset eivät vielä. Ovat asiasta tosi harmissaan. No onneksi sekin aika tulee kun ne liikkeet tuntuvat kunnolla mahan päälle ja näkyvät.
Nyt pitäis hankkia pojalle vaattetta. Lähinnä vähän isompaa 68-74. Pienempiä vaatteita on neuraalia beigeä, vihreetä ja keltaista jotka menee molemmilla. Isompia vaatteita löytyy myös. Pieniä vaatteita saa myös sitten syntymälahjaksi.
pääsiäisenä onkin kivasti ohjelmaa. Perjantaina ei kummempaa kuin sauna vuoro. Lauantaina mennään mun vaarille lasten siovaarille syömään. Ah niin ihanaa lihakastiketta, lihapullia, kanttarelli kastiketta. Sunnutaina olis siskon synttärit ja maananataina meen kaverille käymään jota en oo vähän aikaan nähnyt.
Tiistaina oliskin neuvola ja sais kelan paperit täytettäväksi.
Nyt on tullut yksi pulma elokuulle. Mies aloitta kesäloman 12.8 koulut ja eskari alkaa 15.8 ja LA 17.8 ja noi on syntyneet muutaman päivän yli. Mua stressaan synnytys jos tapahtuu viikolla niin miten päästää tai miten mies pääsee mukaan. yksin en sinne mene. Kukaan hoitajista ei tiedä mihin lapsia pitää kuljettaa. Ja kun koulut ja eskarit ovat vasta alkaneet niin en haluaisi että lapset ovat heti alkuun pois. Mies pärjää kyllä täällä. Täytyy vaan toivoa että synnytys tapahtuu illalla tai viikonloppuna. Varsinkin kun eskari ei saa kulkea missään tapauksessa yksin ja tyttö menee ekalle ja on muutenkin tosi arka niin ei suostumeneen yksin saati isoveljen kanssa. Matka ei onneksi ole pitkä mutta kumminkin.
Tää asia vaivaa mua todella. Aattelin jo sellasta vaihtoehtoa että meen vaan synnärille ja käsken käynnistämään synnytyksen. No tiiataina on neuvola niin pääsen tutun neuvolatädin kanssa puhumaan asiasta.
puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja masuasukki 22+0
hohoh,tulipa nukuttua huonosti,jostain syystä vaaveli potkiskeli/möyri lähes koko yön :).
jännittää huominen kun lähdetään ajelemaan suonenjoelle,mitenhän jaksaa istuskella.. pitää pitää taukoja jos alkaa tuntuu pahalle.
eipä muuten ookkaan mitään ihmosia kerrottavia,tuun kurkkailee ennen reissua juttuja,nyt pyykin pesuun :)
k.h.p ja tärppi 20+4
Meilläkin paistaa vihdoin aurinko..Loistavaa, mieli heti virkeämpi vaikka mahassa painaakin. Oikeasti pitäis nyt heti alkaa imuroimaan ja siivota, että ehtii loppupäivän pulata kopukan kanssa ja sitten illalla pakata(!!) Ihan innoissani olen lähdössä. Niskahartia hieronta ja kasvohoito, kulmiensiistiminen jne. Ja sitten tietysti yleistä kelluntaa altaissa:)
Meilläkin edessä reilun kolmensadan kilometrin matka, ja mulla autossa istuminen on ollu hankalaa jo ennen mahaakin. EMALIKO sitä selkä juttua kyseli? Mulla kans helpottaa lämmin kauratyyny, mutta toisaalta jos lihakset niin jumissa että joku paikka alkaa tulehtumaan lämmin vaan pahentaa asiaan.
AUTOSSA kannattaa selkänojan kulmaa vaihdella tarpeeksi usein edestakaisin, ja tietenkin pitää tarpeeksi taukoja. Lisäksi suuri helpotus minun tuskaani on ollu vanha tyyny jonka oon rullannu täyttämään " aukon" joka jää ristiselän ja auton penkin väliin. Toivottavasti helpottaa vähäsen.
SUKUPUOLISTA sen verran, että varsinkin meillä, kun vauva on ensimmäinen on aivan sama kumpi tulee. Ja jos mahdollista ei haluttaisi sukupuolta tietääkkään missään vaiheessa. Omituista minusta on se, että kaikki olettaa minulla olevan joko tyttö olo tai poika olo. Tai ainakin minun pitäisi selkeästi toivoa jompaa kumpaa. Miksi ihmeessä. Omat vanhempani ovat tässä asiassa pahempia, appivanhemmat ihan ok..
Nyt siivoamaan:)
Palaan illalla:)
kerutus ja naatti 20+3
tuli otettua tunnin tirsat vielä aamuheräämisen jälkeen..nyt taas jaksaa=)
EMALI,nukkumisesta vieraissa oli asiaa..me käydään mun vanhempien luona lähes joka viikonloppu(vanhemmat eronneet,mut asuvat perheineen omakotitaloissa 50m? päässä toisistaan=))ja isän luona ollaan aina yötä niin olen huomannu nykyään ku lattialla patjalla nukutaaan et paikat menee kipeeksi ja epämiellyttävä nukkua..ennen tykkäsin nukkua kyseisellä leveällä patjalla mut nyt tuntuu ett lattia ottaa vastaan..olisko tullu painoakin sen verran,heh=D äidin luona olen silloin yötä kun yksin käymäs ja yleensä hyvä nukkua,paitsi nyt ku olen ollu maanantaista asti niin en ole oikein hyvin nukkunu..mut ihanaa tänään omaan kotiin!on se niin et oma sänky kullan kallis=)
yritähän vähän kuitenki pääsiäislomalla lepäillä jotta ei flussakaan kovin pahene!
HANNELI80 kakkalinko...hahhahhaaaa olipa hyvin sanottu;)
SUPISTUKSISTA ollu jonku verran puhetta..mä en tiedä onko mulla ollutkaa kait ne erottais..monesti sillee kiristää mahasta mut tuntuu et johtuu siitä ku vaavi vaihtaa asentoa..aamulla oli paha ku tuli ilm.perse eellä tohon navan kohalle,ei tuntunu mitenkää älyttömän hianolta..=\
mutta toisaalta sitä on aina onnellinen ku tietää et kaikki on hyvin ja aktiviteettejä(tuliko oikein..) riittää=)
aurinkokin yrittää välillä paistaa=)jos vaik ehtis tänään lenkille ku eilen ei ehtiny!
jmi82+vaavi24+1
Kävin päivän alkajaisiks lääkärissä ja reissu meni ihan pillittämiseks. Lääkäri ei oikein ollu ymmärtäväinen ja muutenkin kaikki viime päivien stressi purkautu siellä. Kotona sitä vaan yrittää esittää vahvaa. Pakkohan nää kotihommat on tehdä eikä lapsia viitti säikytellä. Lääkäriä kiinnosti lähinnä miun nivus- ja selkäkivut ja niitä se vähän jopa tutki. Sit se järkytti miut suunnittelemalla miulle työpaikan vaihtoa tässä vaiheessa raskautta! Ymmärs kyllä miun kertomuksista, et sellasta hoitoalan työpaikkaa ei oo olemassakaan mis selviäis vielä vähemmillä nostoilla. Mie ihmettelin sille, et millähän miun pitäis sinne töihin kulkea, kun en pysty kävelemään ja autolla en saa ajaa. Lääkäri ilmotti vaan, että hänelle ei työmatka-asiat kuulu. Hemmetti en mie kyllä rupee taksilla töihin kulkemaan! Lopulta se kirjotti miulle pari päivää lisää saikkua ja anto uuden ajan viikon päähän. Siiheks se hommaa tiedot miun epilepsiasta. Saa nähdä, mitä se sit ilmottaa. Mie alan olla ihan loppu tähän pompotukseen ja kaikkeen muuhunkin. Anteeks valitus...
KIRPPU ja EMALI kirjotti lasten flunssasta. Meilläkin poika herätti viime yönä miut tukkosen nokan takia. Se on aika räkänen, mut kuumetta ei oo. Onneks miun ei huoli nyt miettiä mitään hoitojuttuja. En kyllä yhtään ihmettele, et tuli kipeeks. Viime päivinä se on ulkona viihtyny lähinnä lätäköissä ja tullu aina ihan uitettuna sisään kuravaatteista huolimatta.
EMALI myös mie oon tosi huono nykysin nukkumaan vieraassa paikassa. Ainakin eka yö menee pyöriessä. Siitä huolimatta haaveilen Tukholman risteilystä. Oisin todellakin pienen irtioton ja hemmottelun tarpeessa! Kesämökki on poikkeus ton nukkumisen suhteen. Siellä nukuttaa aina tosi hyvin.
OPEMAMMA älä välitä sukulaisten kommenteista. Kuten ite kirjotit viides terve muksu on jo lottovoitto..viis sukupuolesta.Toivottavasti lapsen mahatauti helpottaa pian eikä kierrä koko perhettä!
Nyt ruokaa hämmentämään.
Hipsuhiiri ja Pipana 23+4
Itse olin kanssa neljän ekan kohdalla sitä mieltä että sukupuolella ei ollut väliä. Ja silloin sukupuolta ei olis edes kerrottu ultrassa. Mutta nyt tuntuu olevan synnäreilläkin muotia kertoa kumpi tulee. Tää on ainakin mun mielipide ja kokemus asiasta. Kättärihän taitaa olla ainoita paikkoja missä sukupuolta ei kerrota.
Esikoisen aikana kävin loppuajasta ultrassa joka viikko kun epäilivät että vauva ei kasva kunnolla. Silloin asiasta kysyin niin kätilö vaan tuumasi että se selviää sulle kuukauden sisällä. En asiaa olisi edes muuten kysynyt mutta suvulle se oli tärkeää. Varsinkin miehen puolella kun mies oli pojista eka joka sai lapsia niin täytyihän sen olla poika että on jatkamassa sukua. poikahan toi esikoinen on sen jälkeen sukupuolella ei ollut kellekkään melrkitystä.
ise oli nykyisen kuopuksen kohdalla malttamaton. olin viikolla 33 ultrassa kun vauva ei ollut koko viikonloppuna kunnolla liikkunut ja säikähdin asiaa. Soitin neuvolaan mulle olis riittänyt että olisin käynyt kuuntelemassa sydänäänet mutta neuvolan sijainen käski mennä ultraan. Kysäisin ihan leikilläni kätilöltä. Että näkyykö kumpi tulee. Ihan vaan siinä mielessä että näkyykö sen suuremmin että olisin halunnut tietää kumpi tulee. Kätilö pamautti heti että tyttö tään on. olin toisaalta hieman pettynyt kun ei synnytykseen jäänyt mitään yllätystä.
Nyt olin niin utelias jo senkin takia kun tää raskaus oli niin erilainen kuin 2 edellistä ovat molemmat tyttöjä. Itsellä on ollut alusta asti poika olo ja halusin siihen vahvistuksen. Kysyin kätilöltä suoraa että näkyykö kumpi tulee että eikö ookkin poika ja tämän kätilö vahvisti. Toisaalta nyt harmittaa kun ei ole taaskaan yllätystä elokuulla mutta malttamaton kuin olin. No eipä tainnut olla mitään järkeä tässä jutussa mutta tulipa kirjoitettua.
Puuhis ja poika-97,tyttö-99,poika-00,tyttö-02,tyttö-05 ja poika 22+0
Eipä paljoo lääkärin päässäkään pyöri jos ehdottaa työpaikanvaihtoa??? *outo*.. Onko sulla vakkari paikka vaiko heitätkö vaan keikkaa? Toivottavasti sillä oli vaan huono päivä ja ens kerralla asiat sujuis paremmin!!!!
Ensinnäkin Hannelille eilisistä lääkärikuulumisista. Mullahan on nuo pojat 1v2kk;n ikäerolla ja heti ekalla lääkärikäynnillä oli apikat pehmenneet. Lääkäri sanoi, että kaikilla toissynnyttäjillä on osittain pehmeät paikat, eli timmiksi ne eivät enää muutu yhden synnytyksen jälkeen. Kohdunkaula mulla lyheni myös aikaisin ja kohdunsuu alkoi aukemaan rv30 (tai tällöin se huomattiin, olin jo pitkään tuntenut painontunnetta alapäässä). Missään vaiheessa vuodelepoa ei edes otettu puheeksi vaan tilannetta seurattiin 2vkon välein lääkärillä rv36 asti. Lääkäri oli tosin jo rv30 sitä mieltä, että keskosena syntyy, mutta menihän tuo joulupoika rv38 asti. Eli leikkiä ei kannata, mutta onpa tällä palstalla tullut vastaan muitakin, jotka kotona vielä viikkoja ovat kohdunsuu auki. Se mihin kannattaa varautua, on pikainen synnytys, kun kaikki on niin kypsää. Kotona ei kannata tuntitolkulla odotella, kuten esikoisen kanssa pystyy ehkä olemaan.
Hipsuhiirelle sympatiaa kurjasta lääkärikokemuksesta. Johan oli pokkaa ehdottaa uutta työpaikkaa! Ihan ruokotonta toimintaa. Mene seuraavalla kerralla eri lääkärille.
Opemmamman puolesta alkoi harmittamaan nuo sukulaisten kommentit. Meillähän ei ole tiedossa kuin näitä poikia, joten sukulaiset eivät kyllä tyttöä odottelekaan tästä kolmannestakaan. Sen sijaan jotkut kaverit ja esim. töissä asiakkaat ovat kysyneet ja sanoneet, että toivonko tyttöä tai että voi kun tulisi tyttö. Eräs asiakas osti vauvalahjaa viikon vanhalle lapsenlapselleen ja kun kysyin, oliko perheen eka lapsi, asikas vastasi, että toinen. " Oli poika tää toinenkin, vaikka varmaan äiti olisi halunnut tytön. No, toivottavasti tekevöt vielä kolmannen, että olisi sitten se tyttö." Jäin suu auki kuuntelemaan ja sanoin, että kyllä se kolmaskin voi olla poika, kuten meillä tää kolmaskin varmaan on. Asikas viel jatkoi, että " Varmaan kuitenkin tyttöä toivot" . Hemmetti, miten voi olla noin tärkeää saada pojan jälkeen se tyttö. Ja juuri niinkuin Hanneli kirjoitti, ekan pitäisi olla poika ja sitten tulla tyttö.
Emalille ja Kirpulle tuosta lasten sairastelusta. Varmaan on vaikea olla pois töistä, kun flunssapäivä kertyy niin paljon, mutta meidän päiväkodissa työskentelevien kesken (olen LTO) on vitsi tämä " Pekka tuli nyt hoitoon, vaikka on tosi räkäinen ja ysäkäinen, mutta kun ei sillä ole kuumetta" . Kuume on aina se pätevin syy olla pois, vaikka olisi korvatulehdukset ja muut kamalat vaivat päällä. Nythän on juuri ollut uutisissakin juttua näistä, kuinka paljon hoidossa olevat sairastelevat ja miten tauteja ehkäistään. Minä olen ajatellut rajan menevän siinä, että kotiin jäädään, kun tauti alkaa (kuumeetonkin) ja annetaan pahimman vaiheen taittua kotihoidossa. Alussahan ne pöpöt ovat niitä tartuttavia. Sitten kun yskä ei enää hakkaa, häiritse öitä, ruokahalua jne. tai nenä vuoda jatkuvasti, voi viedä hoitoon. Hoidossa on kuitenkin oma ohjelmansa, paljon ulkoilua ja vähän lepoa, joten uskon sairauden menevän nopeammin ohikin, kun heti alussa puututaan sen hoitoon ja annetaan lapsen ottaa rauhallisemmin. Tämä oli taas sarjassa " TArhantäti neuvoo" , mutta kuten alussa sanoin, ymmärrän myös vaikeuden olla pois töistä. Ehkä nää on vähän omantunnon kysymyksiä. SIlloin kun tietää lapsen pärjäävän hoidossa, on helpompi mennä töihin, mutta jos epäilee toisen jaksamista, on varmaan parempi olla kotona.
Nyt lopetan turinat, lähetän kaikille jaksamisia erinäisissä vaivoissa ja toivotan hyvää pääsiäistä!!
Pumpuli
Olen itse ajatellut asian juuri noin, että kun tauti tekee tuloaan, pitäisi jäädä kotiin. Näin voisi välttyä siltä, ettei tauti edes kehity aivan kauheaksi. Itselläni repii sydäntä viedä tytöt hoitoon puolikuntoisina, mutta tätä tämä työelämä nykyään on. En edes ole missään ¿ura-ammatissa¿, ihan konttorirottana vaan. Enkä oikeastaan osaa edes pelätä, että saisin potkut poissaolojen takia. Mutta kun töitä on tasasesti paljon, ja välillä ihan järkyttävästi, tuntuu ettei voi jäädä kotiin. Onneksi meillä mummi hoitaa lapsia todella paljon, tiistaina oli kotona vanhemman tytön kanssa kun oli ollut maanantain kuumeessa. Olisi varmasti tänäänkin ottanut tytöt hoitoon, mutta kun tuntuu, ettei sitä mummiakaan viitsi koko ajan pyytää.... Onneksi tämä oravanpyörä pysähtyy vapun jälkeen!
Tänään on ollut itsellä todella vaikea päivä. Vatsa pinkeenä aamusta alkaen ja tuntuu, että jaloissa ei kierrä veri, kun istuu koko ajan. Kävinkin välillä tuolla takkahuoneessa pötköttelemässä ja nostin jalat kohti kattoa. Auttoi edes vähäksi aikaa. Kunhan pääsen kotiin, kamalan kauppareissun kautta (ihmisiä liikkeellä ehkä noin satamiljoonaa...), painun pihalle enkä sisälle tule ennekun on ihan pakko! Nämä työpäivät tuntuu jo ihan kauheilta, raitista ilmaa ei saa kun aamulla vähän ja seuraavan kerran kun astuu ovesta ulos kello neljä. Ja kun kelit on viime aikoina olleet hieman kehnot, ei ole tehnyt mieli lähteä lenkille iltasella.
Vielä viimeinen rutistus ja sitten pääsiäisen viettoon!
Kirppu
Kiitoksia kauratyynyä koskevasta vinkistä (nikit jo unohtui), kotoa löytyy kaksikin kappaletta, mutta olen käyttänyt niitä vain harteisiin, eipä ole vielä tullut mieleen, että voihan se lämpö auttaa alaselkäänkin. Viime synnytyksessäkin oli mulla kauratyyny mukana ja auttoi mukavasti kipuihin ihan alussa, tosin kauhea vaiva oli ravata aina käytävän päähän sitä lämmittämään.
Pumpulille lasten hoitoon viennistä: meillä on lähes jatkuva nuha talvikauden joten lapsi olisi käytännössä kotona koko ajan! Korvatulehdusta ei ole löydetty (ainakaan vielä). Lääkärillä korvatulehdusepäilyä (jota ei ollut) tutkittaessa lääkäri itse ei suostunut kirjoittamaan sairaslomaa pelkän yskän ja nuhan takia, koska ¿jos kaikki lapset olisivat aina kotona, kun on yskä ja nuha, voisimme lopettaa päiväkodit, koska ei siellä olisi koskaan lapsia¿, että tällaista.
Olen ollut koko päivän kuin nukkuneen rukous enkä ole ehtinyt lepäämään lainkaan. Päätä jomottaa ja odotan vaan iltaa, jotta pääsen nukkumaan. Pääsiäisvalmistelut ovat vieneet aikaa ja vielä on paljon tekemättä. Ehtiihän niitä...
Tilasin tänään Huggiksen trikoisen kantoliinan ja mieskin innostui siitä, ei nimittäin tykkää kudotusta, kun siitä jää niin paksu solmu. Kokemuksesta tiedän, että liinalla on käyttöä, kädet on saatava vapaaksi, jotta pystyn toimimaan koko sakin kanssa.
Kiitokset myötätunnosta sukulaisten ajattelemattomuuden kanssa. Olen jättänyt asian omaan arvoonsa, mutta kyllä se silti harmittaa, vaikka kuinka yrittäisi... Mies on onneksi ollut aivan ihana, nimiä tuossa ruokapöydässä pohti vanhimman pojan kanssa pikkuiselle. Omat vanhempani heläyttivät ihanan naurun, kun kuulivat vauvan olevan poika ja onnittelivat lämpimästi. Äitini sanoi, että nyt on mentävä lastenvaatteita ostelemaan, eihän vauva voi kulkea vallan toisten vanhoissa:).
Että sillä tavalla...
Voi Hipsuhiiri! Sulle on sattunut kohdalle joku aivan pösilö lekuri, jolla ei taida lanttu leikata...Että toisiin hommiin, pöh!
Ihanaa, " munarikasta" pääsiäistä kaikille! Aloitan pääsiäispinon huomenna koko pyhien ajaksi, kun taitaa olla aika hiljaista, kun suurin osa on reissun päällä. No uudella innolla, toivottavasti keväisen auringonpaisteen saattelemana, ensi viikolla taas.
Opemamma kera vimpulansa
Moi!
Juuri sain ekat hahtuvapöksyt valmiiksi ja kädet haisee vieläkin lampaalle. Jää nähtäväksi, tuliko niistä oikeanlaiset ja toimivatko käytännössä. Mutta ainakin ovat nätin väriset, ja sehän se vaipoissa on tärkeintä. :)
Reippailin lomapäivän kunniaksi aamulla uimaan. Uusi XL-uikkari (tästä mun uikkariongelmasta oli joku aika sitten keskustelua) osoittautui märkänä " hiukan" suuremmaksi kuin kuivana, joten ei ole pelkoa, etteikö se menisi vielä loppuajatkin, vaikka paisuisin kuinka. Oli melko roikkuva ilmestys, mutta onneksi uimahallissa ei aamulla ollut juuri muita kuin mummeleita, ja niillähän on huono näkö vanhuuttaan. Ja vedessähän ei kukaan mitään näe.
Mies alkoi eilen lukea sitä ekalla neuvolakerralla saatu Vaukirjan odotusopusta, ja totesi hämmästyksissään, että hänen pitäisi nyt alkaa nostella kaikki raskaat tavarat. Nyt musta kuulkaa ruvetaan vallan huolehtimaan, kun hän ei tällaista tiennyt ennestään, ettei raskaana olevat saisi nostella. Ja eilen sain kukkiakin! Ekaa kertaa tässä avioliitossa, tosin ne oli löydetty biojäteastian kannen päältä. Mutta ajatus oli kaunis ja kyllä ne kukatkin...
Riittävästi kermaa ja sokeria mämmiinne! (Rasvattoman maidon aika on sitten taas arkena.)
t. Picapica ja Peukaloinen 22+1
oikeen, muhkeen hyvät pääsiäiset kaikille tasapuolisesti :)!!!
palaillaan taa ensiviikolla..
k.h.p ja tärppi 20+4
Täällä ei tänä aamuna paista aurinko joten aika normaali pääsiäisen säätila vallitsee:harmaata ja kalsaa.
Meillä pienin oksensi aamuyöstä pari kertaa, mutta se taisi jäädä siihen. Tuolla tuo painaa tukka putkella riemusta kiljuen.Minä olen kyllä kuin jyrän alle jäänyt, kun nukuin niin vähän ja senkin tosi huonosti. Mieli on kuitenkin valoisa eilisen ultran jälkeen vieläkin.
Anoppi ja appi olivat eilen kuin maansa myyneet, kun kuulivat poika-uutisesta. Ei ollut lapsen terveydellä paljon painoa...Oikein harmitti,kun ei edes onnitelleet. Harmittelivat vaan kovaan ääneen ja loppukin kiinnostus tulevaan vauvaan taisi lopahtaa...Minä en oikein ymmärrä miten se sukupuoli voi olla niin tärkeä asia, kun loppupeleissä sillä ei sitten kuitenkaan ole paljon väliä jos totisen paikan eteen joudutaan. Minä olen kokenut näiden raskauksieni aikana kaikenlaista, joten olen lakannut ottamasta mitään itsestään selvyytenä.
Minä en ole tehnyt vielä yhtään hankintaa vauvalle, mutta ensi viikolla aion korjata tämän asian. Mies sanoi, että käydään tilaamassa vaunut ja mennään vähän vaateostoksille vauvanvaatteita katsomaan. Eilinen ultra teki miehelle hyvää ja halukkuutta osallistumiseen alkaa löytyä.
Pääsiäisen jälkiruuat aiheuttavat vähän päänvaivaa, jotain helppoa ja tietenkin hyvää pitäisi keksiä. Jos sinulla on hyvä idea, otan mielelläni sellaisia vastaan, pääkoppa on tyhjä...Tavallista rahkaa ei oikein tee mieli tarjota, pitäisi kenties keksiä jotain hieman juhlavampaa...
Monella on menossa lastenhuoneen remontti. Meillä remontoitiin viitisen vuotta sitten yläkertaan makuuhuoneet, mutta nyt tehdään uutta pintaremonttia (minä kyllästyn nopeasti ja maalin väri oli pettymys) siis maalataan seinät ja uusïtaan huonekalut ja matot ja muut sisustuskankaat. Yläkerta on lasten valtakunta ja kellarikerros aikuisten. Keskikerros on yhteisiä tiloja. Kaksi pienintä nukkuu meidän kanssa vielä samassa huoneessa, mutta kolmonen siirtyy pian yläkertaan antaen tilaa vauvalle.
Nyt on mentävä kahvinkeittoon tai muuten hyydyn kokonaan. Palaan...Ihanaa pääsiäisloman alkua kaikille!
Opemamma ja vimpula rv 20+2