Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ed Kemper on yksi USA:n historian pahimmista sarjamurhaajista – näin hän itse kertoi pöyristyttävistä liftarityttöjen murhista

Vierailija
26.12.2017 |

Sarjamurhaaja Ed Kemper on istunut vankilassa 44 vuotta. Ilta-Sanomat tutustui hänen heinäkuussa pidettyyn ehdonalaiskuulemiseensa, yli 150-sivuiseen asiakirjaan, jossa häneltä tentataan kymmenen murhan motiiveista.
– Minulla oli pistooli, mutten käyttänyt sitä kuin uhkailuun. Sen sijaan otin taskustani veitsen... toivon etten olisi tehnyt niin, sillä minulla ei ollut siitä kokemusta. Olin nähnyt televisiossa, kuinka jotakuta isketään veitsellä ja he kaatuvat teatraalisesti kuolleena maahan, mutta ei se mene niin oikeassa elämässä. Se oli sotkuista ja kun kerran olin päässyt vauhtiin, en pystynyt lopettamaan.

– Valitsit siis henkilökohtaisemman lähestymistavan ja käytit veistä. Miksi?

– No, kuvittelin sen olevan nopeampaa.

– Mutta sinä olet valtavan kokoinen mies ja sinulla oli ase. Olisit helposti voinut pakottaa heidät seksiin.

– Aseen näkeminen ei tehnyt heihin minkäänlaista vaikutusta.

– Hyvä on, otit siis veitsen ja päätit... päätit, että he kuolisivat. Sitten paloittelit heidät. Miksi?

– Ei, en paloitellut kuin vasta myöhemmin. Ensin leikkasin vain heidän päänsä irti.

Tässä ovat äänessä sarjamurhaaja Edmund ”Ed” Kemper ja ehdonalaislautakunnan puheenjohtaja Cynthia Fritz, ja he keskustelevat siitä kuinka Kemper ensin murhasi ja sitten raiskasi kaksi liftarityttöä toukokuussa 1972.

Kemperin, lisänimeltään Co-Ed Killerin, karmeat rikokset nousivat julkisuuteen jälleen tänä syksynä, kun Netflix julkaisi 1970-luvulle sijoittuvan sarjan Mindhunter. Ylistetty sarja perustuu tositapahtumiin ja se seuraa FBI:n varhaisia yrityksiä profiloida sarjamurhaajia.

Eräs sen keskushahmoista on juurikin Cameron Brittonin näyttelemä, jättiläismäinen murhaaja Ed Kemper – Kemper on todellisuudessakin yli kaksimetrinen ja painoi parhaimmillaan miltei 150 kiloa. Häntä haastattelemalla erikoisagentit yrittävät päästä sisään sarjamurhaajan mieleen.

205-senttinen Edmund Kemper talutettiin tuomarin eteen huhtikuussa 1973.
205-senttinen Edmund Kemper talutettiin tuomarin eteen huhtikuussa 1973. (KUVA: Bettmann)

Vain reilua kahta kuukautta aiemmin ennen kuin sarja julkaistiin, ehdonalaislautakunta kuuli oikeaa Ed Kemperiä. Ilta-Sanomat pääsi tutustumaan 150-sivuiseen asiakirjaan, joka tuosta kuulemisesta syntyi.

On heinäkuun 25. päivä 2017 ja kello on aamuyhdeksän. Kuuleminen alkaa tämän ilmeisen toteamisella.

– Nauhuri on nyt päällä. Tämä on Edmund Kemperin ehdonalaiskuuleminen, K-E-M-P-E-R, vanki numero B52453.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005482832.html

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi saasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme