Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viettekö esikoisen hoitoon, kun olette vauvan kanssa kotona?

12.04.2006 |

meillä esikoinen on vauvan syntyessä(syyskuussa) 4,5v ikäinen ja ollaan tässä mietitty miten ensi syksyn hoitoon viemiset järjestetään. Miten teillä joilla lapsilla tulee reilusti ikäeroa, viettekö hoitoon? Monta kertaa viikossa? kokopäivä vai osa-aika hoito? T: Mindika rv 16+4

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee ikäeroa esikoisen ja tän kakkosen välille reilut 5 v. Esikoinen on vauvan syntymän aikoihin hoidossa ja sitten siitä eteenpäin. Tarkoituksena olisi, että pidetään normaali kesäloma kesällä kunhan vauva on pari viikkoinen. Sitten voi jo itsekin hiukkasen hengähtää. Kesäloman jälkeen on tarkoitus jatkaa esikoisen hoitoa n. 2 päivänä viikossa, jotta sillä ei käy aika pitkäksi. Hoidossa on kuitenkin kavereita, joiden kanssa leikkiä. Ei mitään pitkiä päiviä. Sitten kun esikoinen lähtee eskariin, niin vauva pääsee samaan hoitoon, jos hyvin käy. Meillä kun esikoinen on perhepäivähoidossa ja alustavasti on ollut näin puhetta.

Vierailija
2/18 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän seuraava lapsi eli vauvan syntyessä 3v10kk poika jatkaa kyllä päiväkodissa vaikka jäänkin äitiyslomalle.

Ehdottomasti osapäiväisenä eli 4-5h päiviä. Työskentelen itse päiväkodissa ja siellä näen kuinka " rankkoja" pitkät päivät lapsille voivat olla vaikka kuinka nauttisivatkin kaveriseurasta, toiminnasta jne. Tuollainen lyhyt päivä vastaa enemmän kerhotoimintaa ja meidän vilkas&touhukas poika ei kyllä äidin ja vauvan kanssa kotona jaksaisi.

Pidän varmaan myös kotipäiviä 1-2/viikossa, koska haluan että tuo keskimmäinenkin saa nauttia rauhallisesta yhdessä olosta ja kiireettömyydestä vielä ennen kouluunmenoaan :)

Mayella 16+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on jo 2 luokalla kun vauva syntyy lokakuun puolella.Kakkonen menee esikouluun, jää kotiin kun vauva syntyy 3 vk:ksi iskän isyysloman ajaksi jos itse niin haluaa, muuten jatkaa eskaria tavalliseen tapaan 3h päivässä.

Kun kuopus syntyi -04, tämä kakkonen oli tuolloin 5v ja oli omasta tahdostaan osapäivähoidossa 3-5 päivänä viikossa 3-5h päivässä.Kesälomat ja muut lomat oltu aina kotona/lomalla.Nyt sitten tänä keväänä jäänyt kotiin kun ei oikein enää hoidossa viihtynyt vaan mieluummin kotona viettää äitin ja pikkuisen kanssa aikaa..

Lokakuussa vauvan synnyttyä ollaan sitten kotona vauvan ja pikkumiehen kanssa joka on tuolloin 1v10kk.

jemin79 rv16

Vierailija
4/18 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nelivuotiaat kaksoset ja 2,5v " yksönen" ovat vauvan syntymään saakka perhepäivähoidossa, mutta hoidetaan kotona vauvan syntymän jälkeen - hoitoon " palaavat" luultavasti eskarivaiheessa.

-m-

Vierailija
5/18 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhikseen meidän tyttö 2v3kk. Eli maksimissaan kolmetoista hoitopäivää kuussa. Tyttö on ollut samassa hoitopaikassa samojen kavereiden kanssa 9kk:n ikäisestä, joten katson ettei meillä ole oikeutta sotkea tytön koko arkea.

Peppinetta 41+2

Vierailija
6/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen 6v. silloin eskarissa+ p.kodissa,keskimmäinen 5v. päiväkodissa ja kuopus vajaa 3v. myöskin siellä.

Itse yritän opiskella kotona vauvan kanssa ja käydä tenttimässä,yhtään en saisi jäädä jälkeen tai en valmistu ikinä.(kurssiluontoinen)Kuitenkin sen ammatin itselleni haluan joten..Mies tulee sitten kotiin kun vauva on parin kuukauden ikäinen ja on 6kk kunnes valmistun.

Vierailija
7/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis ryhmiksessä hoidossa ja syksyllä mammalomani alkaessa jatkaa 2 päivää/vko hoidossa. Todennäköisesti on ti-ke hoidossa ja loput päivät sitten kotona. Meistä tämä on kaikista paras vaihtoehto meidän perheelle. Sitten kun vauva on reilun vuoden aloittaa hänkin samassa hoitopaikassa!

Vierailija
8/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5v tyttömme jatkaa varmaankin 3pv/vko ryhmiksessä, jossa on jo vuoden ollut ja viihtynyt erinomaisesti. Ajattelin ensin aamupäiväkerhoa, mutta siinä joutuisin könyämään vauvan kanssa joka päivä tiettyyn aikaan liikenteeseen. Tuossa ratkaisussa isä voi viedä ja hakea hoitopäivinä ja sitten kun taapero on kotosalla niin saadaan tehdä koko päivä yhdessä mitä halutaan. Saa myös pitää vanhat kaverit ja hoitajat ja totuttu päivärutiini ei järky kovasti. Valitaan varmaan hoitopäivät sen mukaan kun hoidossa on actionpäivät, eli saa parhaat palat hoidostakin;) Näin uskon että hän saa riittävästi kontakteja ja sitten taas saan myös itse olla hänen kanssaan.

Vierailija
9/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen aloittaa syksyllä eskarin ja tyttö (1v 5kk vauvan syntyessä) on mun ja vauvan kanssa kotona.

Vierailija
10/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tarkoittaa, että viikossa esikoinen kävisi perhepäivähoitajalla 2-3pv n. 5-7 tuntia eli periaatteessa alle sen puolipäiväisen, mutta siitä käytännössä tullaan maksamaan.

Esikoinen on 4v. joten kaipaa seuraa ja lisäksi hän on joka vuosi joutunut vaihtamaan hoitopaikkaa ja edellisessäkään ei ole kokonaista vuotta ehtinyt olla. Emme siis lähde mihinkään vaihtorumbaan, kun ei pakko. Lisäksi tämä hoitopaikka on hyvä, joten saadaan pidettyä siitä edes vähän kiinni tällä tavoin. Ja lapsella säilyy osittain jokin tuttu juttu arjessa. Lisäksi käy ainakin vanhassa tutussa muskarissa.

Itse opiskelen ja olin ajatellut ehkä tehdä muutaman kurssin äippäloman aikana (kuten esikoisestakin). Onnistuu vauvan kanssa, mutta ei esikoisen kanssa, joka ei nuku päiväunia ja kaipaa todella jo aktiviteettia.

Vauva syntynee hetkenä minä hyvänsä, joten tässä välissä tulee tietty kesäaika, jolloin varmaan on aika pitkälti kotona. Ainakin 1kk putkeen kokonaan kotona + varmasti enemmän. En jotenkin raaski viedä lasta hoitoon kesällä, vaikka maksettaisiinkin. Kesän jälkeen sitten oikeastaan vasta varmistuu, mitä syksyllä tehdään. Äidin ja vauva kunto ja arki vaikuttavat pitkälti asiaan. Äitiysloma ei ole aina niin yksiselitteinen asia...

Touhis rv37+5

Vierailija
11/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ihanassa pienessä tarhassa ja on kuukautta vajaa 3-vuotias, kun tämän toisen lapsen laskettuaika on toukokuussa. Näillä näkymin on kesä- ja heinäkuun kokonaan kotona ja sitten jatkaa tarhassa 2-3 päivänä viikossa. Vauvan syntymään asti meillä nyt kokopäiväpaikka hänelle, koska oma olemiseni supistuksineen on välillä tosi hankalaa. Tyttö tykkää tarhasta tosi paljon ja emme halua hänen paikkaansa siellä menettää. Toiveissa on, että tämä toinen pääsisi sitten samaan tarhaan, kun töihin palaan.

emmi-liini rv 35+0

12/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on nyt ollut vuoden 2xviikossa 3h kerhossa, jossa viihtynyt todella hyvin. Kerho ei näillä näkymin jatku, joten olen hakenut hänelle paikan puolipäiväiseen päiväkotiin. Päiväkoti on auki 4h pvässä, poikamme jo odottaa sinne pääsyä (ja vielä 4kk odotettavaa...).

Päiväkoti on lisäksi ruotsinkielinen, joka hyväksi poikamme kaksikielisyyden tukemiseksi.

Luulen että hänen ikävystyisi kotona vauvan ja kakkosen kanssa, hän on normaali 4v poika eli energiaa riittää :) Ainoa mikä vähän mietityttää on 2v kakkosen viihtyminen, ei ole kiva kun paras kaveri on poissa monta tuntia päivässä. Ehkä rajoitamme hoitopäivät 3-4 pvään viikossa jos tulee liian kova ikävä.

Vierailija
13/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jää kotiin mun ja vauvan kanssa. Olen tosin hakenut hänelle kerhopaikkaa johon vien tod.näk. kerran viikossa aamupäiväksi. Sitten käymme varmaan koko porukalla avoimessa päiväkodissa ja tietysti puistossa tapaa muita lapsia.

Itsekin mietin alussa, että raaskinko ottaa ryhmiksestä pois kun kerran hyvin siellä viihtyy. Sitten oltiin talviloman päälle pari viikkoa sairaana kotona ja huomasin kuinka paljon mieluummin hän on kotona kuin hoidossa. Myös neuvolassa oltiin sitä mieltä, että ei pieni lapsi ikävöi oikeasti hoitopaikkaa jos vaihtoehto on saada olla kotona.

En tiedä aiheuttaako nämä ajatukset myrskyä vesilasissa, koska vastauksista päätellen lähes kaikki pitävät vanhemmat lapset hoidossa vauvan synnyttyä...

Vierailija
14/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen menee syksyllä eskariin, mutta tyttö silloin reilut 4v ja poika 2v sekä vauva on mun kanssa kotona. Kerran viikossa käydään perhekerhossa yhdessä.

Esikoinen ja kakkonen on aikanaan ollu hoidossa mun ollessa töissä, mutta äitiysloman ja hoitovapaan ajan aina kaikki kotona. Tämä on sopinu meille hyvin.Kyllä täällä tekemistä riittää lapsilla keskenään ja välillä käydään kavereilla kylässä.

T@hti

Vierailija
15/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäävät ehdottomasti kotiin. Ovat nyt tällä hetkellä perhepäivähoidossa. Koetan keksiä jotakin " virkinettä" heille (päiväkerho, jumppa jne.) ja itse asiassa ei ole edes tullut mieleen, että veisin heitä hoitoon. Meillä on isäkin epäsäännölisen säännöllisesti pihapiirissä myös päivisin, joten eiköhän lapset viihdy kotonakin.

Vierailija
16/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli poika täyttää syksyllä 6v, jatkaa nyt osapäiväisenä päiväkodissa, n.3-4h pvä, vapaapäiviä kyllä kertyy kuukaudessa. Vauva syntyy parin viikon kuluttua.

Vierailija
17/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen syntyessä 4vuotias esikoinen jatkoi puolipäiväisesti perhepäivähoidossa.

Muutimme uuteen asuntoon 6pv ennen kuopuksen syntymää joka oli yksi syy esikoisen hoidossa pitoon.

Toisekseen esikoinen tykkää kovasti käydä hoidossa.

Nyt kuopus on jo 1v3kk ja esikoinen edelleen hoidossa.

Kolmannen LA on 7.5 ja tänään vein ilmoituksen pph:lle esikoisen hoidon lopettamisesta 15.5 alkaen.

Vierailija
18/18 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin ajatellut itsestäänselvyytenä pitäväni molemmat kotona. Kuitenkin esikoiselle suositeltiin päivähoidon aloittamista jo tässä 1v iässä ja nyt yritetään ajatusta sulatella pikkuhiljaa.

Voihan se olla että syksyllä tuo silloin 1,5v aloittaa hoidossa osapäiväisenä, esim 15h/viikossa. Aika näyttää miltä tuo ajatus silloin tuntuu, mutta täytyy myösntää ettei enää ihan yhtä vieraalta kuin aluksi.