Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Joulu on vain lahjoja?

Vierailija
20.12.2017 |

Tämä ei ole provo-avaus. Olen jo monet vuodet ihmetellyt miksi joululahjat, pakettien määrä ja kalliit lahjat tekevät onnistuneen joulun.

Lapset vinkuvat yhä enemmän paketteja ja kalliimpia lahjoja, jotta voivat sitten esitellä niitä luokkakavereilleen. Eikä lapset pelkästään syyllisty tähän, myös vanhemmat voivat sitten kerskua sukulaisilleen ja ystävilleen kuinka paljon lahjoja mussukat oikein saivat. (Tämä on karkea kuvaus, eikä koske kaikkia maailman perheitä)

Anteeksi, mutta en vaan voi käsittää ylenmaallista materialismia. Olen itse varttunut Joulujen kanssa, jossa sukulaiset käskivät jokaisen laskemaan lahjansa. Jo silloin kammotti kyseisen kilpailu, että kuka sai eniten lahjoja. Muistan sen niin elävästi, kun lapsena sain äidiltäni jonkun hienon nuken, tätini tiuski että oli aina pienenä toivonut samanlaista ja eipä kukaan ostanut.

Nukesta viis, koko joulufiilis oli pilalla kun kyseinen täti repi samana iltana mua hiuksista, menin koskemaan hänen poikansa suklaakonvehteihin. Vahingossa otin kaksi......

Olen myös ollut todistamassa Joulua, jossa tuttavieni lapset itkivät ja huusivat vanhemmilleen kun eivät saaneet sitä tiettyä lelua. Siinä tuli aivan kamala olo. Kun on toivottu sitä ja tätä ja kaveri saakin jonkun hienomman lelun, syttyy tappelu. :(

Oma lapseni on vielä niin pieni, ettei perusta lahjoista, ainakaan vielä. Koulussa varmaan alkaakin se kilpailu kuka saa eniten ja mitä. Toivon, että lapseni ymmärtää, että alle 10 tai 5 lahjaa on oikein hyvä määrä. Ei ne lahjat mittaa rakkauden määrää.

Lyhyesti: miksi materiaali ja lahjat tekevät onnistuneen Joulun?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itse voi vaikuttaa oman perheen jouluperinteisiin :)

Ihanaa, rauhallista ja tunnelmallista joulua 🌲

Vierailija
2/8 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, koska minulle joulun tekevät ihan muut asiat, enkä välitä lahjoista. En välitä saada enkä antaa niitä, muille se tuntuu vain olevan kovin tärkeää, siis jopa aikuisille ihmisille. Yritän muuttaa suvun jouluperinteitä lahjojen oston suhteen - en ole ostanut vuosiin joululahjoja, saati pyytänyt niitä itselleni. Silti saan aina lahjoja; turhaa rihkamaa, jolla en tee mitään. Mutta kun jouluna kuuluu antaa lahjoja, lahjan antaja saa siitä hyvän mielen. Minä toivon lahjatonta joulua ja maailman pelastumista, mutta viis toiveistani, viis siitä että maailma hukkuu paskaan. 

Joulun aikaan ruokaostoksilla käynti on täyttä helvettiä, kun ihmiset tungeksii hyllyväleissä lappen kärryt täyteen roinaa, jonka käärivät lahjaksi jollekulle. 

En tiedä, onko se tämä nykyinen yltäkylläisyys vai mikä, joka tekee ihmiset ahneiksi. Mikään ei riitä. Ihmiset tuntuu kadottaneen kyvyn nauttia muusta kuin materiasta ja kuluttamisesta. Surullista. Itselleni joulun tuo tunnelma ja rauha. 

Kyllästyttää tämä pinnallinen kulutusyhteiskunta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse voi vaikuttaa oman perheen jouluperinteisiin :)

Ihanaa, rauhallista ja tunnelmallista joulua 🌲

Tämä on totta. Kiitos samoin, hyvää ja rauhallista Joulua! 🎅

Terveisin AP

Vierailija
4/8 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, koska minulle joulun tekevät ihan muut asiat, enkä välitä lahjoista. En välitä saada enkä antaa niitä, muille se tuntuu vain olevan kovin tärkeää, siis jopa aikuisille ihmisille. Yritän muuttaa suvun jouluperinteitä lahjojen oston suhteen - en ole ostanut vuosiin joululahjoja, saati pyytänyt niitä itselleni. Silti saan aina lahjoja; turhaa rihkamaa, jolla en tee mitään. Mutta kun jouluna kuuluu antaa lahjoja, lahjan antaja saa siitä hyvän mielen. Minä toivon lahjatonta joulua ja maailman pelastumista, mutta viis toiveistani, viis siitä että maailma hukkuu paskaan. 

Joulun aikaan ruokaostoksilla käynti on täyttä helvettiä, kun ihmiset tungeksii hyllyväleissä lappen kärryt täyteen roinaa, jonka käärivät lahjaksi jollekulle. 

En tiedä, onko se tämä nykyinen yltäkylläisyys vai mikä, joka tekee ihmiset ahneiksi. Mikään ei riitä. Ihmiset tuntuu kadottaneen kyvyn nauttia muusta kuin materiasta ja kuluttamisesta. Surullista. Itselleni joulun tuo tunnelma ja rauha. 

Kyllästyttää tämä pinnallinen kulutusyhteiskunta. 

Veit sanat suustani. Todella hyvin kiteytit koko jouluhössötyksen! Kiitos. Hienoa, että on olemassa teidän kaltaisia kanssa kulkijoita. :) Tunnelma ja fiilis tärkeintä, ja hyvä ruoka. Hyvää joulua!

AP

Vierailija
5/8 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos nyt muistelen lapsuuteni jouluja niin mikä niissä oli parasta: tunnelma. Jos minulta silloin olisi kysytty, olisin vastannut: lahjat. Kun lapseni nyt puhuvat joulusta, he puhuvat aika paljon lahjoista, mutta luotan siihen, että heille jää lopulta muistoiksi jotain muutakin. Kuvaamasi ilmiöt (täti repii hiuksista lahjaraivon vallassa) ovat jo hurjaa materialismia, mutta en tiedä, kuinka realistinen on sitten se ääripääkään mitä täällä av:lla joskus kuvataan eli lasten pitäisi olla onnesta soikeina saadessaan lahjaksi valkoisia alushousuja. Minusta jouluun kuuluu tietty yltäkylläisyyden fiilis, se on osa sitä tunnelmaa, mutta myönteisellä yltäkylläisyyden tunteella ei ole tietysti tekemistä lahjojen laskemisen ja toisten kyttäämisen kanssa. Mutta en ihan oikeasti näe minään ratkaisuna materialismin ongelmaan sitäkään, että halveksutaan kaikkia, jotka nauttivat lahjojen antamisesta ja saamisesta. Kai se on se kultainen keskitie, mikä olisi monille paras vaihtoehto.

Vierailija
6/8 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos nyt muistelen lapsuuteni jouluja niin mikä niissä oli parasta: tunnelma. Jos minulta silloin olisi kysytty, olisin vastannut: lahjat. Kun lapseni nyt puhuvat joulusta, he puhuvat aika paljon lahjoista, mutta luotan siihen, että heille jää lopulta muistoiksi jotain muutakin. Kuvaamasi ilmiöt (täti repii hiuksista lahjaraivon vallassa) ovat jo hurjaa materialismia, mutta en tiedä, kuinka realistinen on sitten se ääripääkään mitä täällä av:lla joskus kuvataan eli lasten pitäisi olla onnesta soikeina saadessaan lahjaksi valkoisia alushousuja. Minusta jouluun kuuluu tietty yltäkylläisyyden fiilis, se on osa sitä tunnelmaa, mutta myönteisellä yltäkylläisyyden tunteella ei ole tietysti tekemistä lahjojen laskemisen ja toisten kyttäämisen kanssa. Mutta en ihan oikeasti näe minään ratkaisuna materialismin ongelmaan sitäkään, että halveksutaan kaikkia, jotka nauttivat lahjojen antamisesta ja saamisesta. Kai se on se kultainen keskitie, mikä olisi monille paras vaihtoehto.

Juu olen samaa mieltä sillä, että lahjoja saa antaa ja toivoakin. Mutta se, että Joulua odotetaan vain ja ainoastaan lahjojen takia on aika kauheaa. Ehkä itselläni on vain niin kauheita muistoja lahjoihin liittyen. Mutta hyvä muistaa se kultainen keskitie "ei liikaa ei liian vähän" kaikessa.

AP

Vierailija
7/8 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kasvattajana ole suuria meriittejä, en oo osannut aina olla jämäkkä aikuinen.

Mutta siinä olen onnostunut, että lapsi ( nyt jo teini), on aina arvostanut lahjojaan, olivatpa ne pieniä tai suuria. Ja joulussa parhaimmiksi muistoiksi kertoo ne hetket, kun huristeltiin potkukelkalla rantasaunaan isomummolassa.

Vierailija
8/8 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna meillä:

Piparien  ja piparkakkutalon tekeminen

Torttujen ja Ässien tekeminen

Koristeet ja valot sisälle ja ulos

Haudoilla käynti

Kaikille mieluista ruokaa

Suklaa ja karamellit

Lautapelit

Hyvää musiikkia, kirjojen lukua

Lahjat ja aikaisemmin leikkimistä uusilla leluilla, nykyisin leikkimisen tilalla "muotinäytös" eli lahjavaatteiden esittely

Lenkkeilyä koiran kanssa ja mäenlaskua

Nukutaan aamulla pitkään ja aamiainen on brunssi