Olen menettänyt uskoni ja toivoni, että vielä saan työpaikan!
Olen korkeastikoulutettu pitkäaikaistyötön keski-ikäinen nainen. Vuoden loppuessa on loppunut usko, että vielä työllistyn. Että vielä saan työpaikan. Että olen työssä. Olen tehnyt pätkätöitä lasteni hoidon ohessa. Nyt lapset isoja, minä vailla työtä.
Aamuöisin herään ahdistukseen. En enää usko, että osaan olla töissä. Enkä usko, että kukaan minua palkkaa. Mietin, että mikä tekee minusta niin paljon huonomman ja erilaisen, että miksi en saa työtä? Mitä teen väärin koko ajan?
Kommentit (13)
Näin minäkin ajattelin, että ainoastaan itse minussa on vika. Ehei, se on sillä lailla ettei tässä maassa yksinkertaisesti ole työpaikkoja. Sitten toitotetaan, että on työvoimapula ja on sitä ja tätä. Sipiläkin jankkaa, että työttömyysaste laskee mutta entäs se työllisyysaste? Se ei ole kummemmin noussut.
Tuntuu hullulta lukea hallituksen toimia, erilaisia aktiivimalleja. Olen yrittänyt ja yrittänyt. Luen TE-toimiston sivuja, entisiä MOL:n ilmoituksia avoimista paikoista. Mikään niistä ei sovellu suoraan minulle, työttömälle aineenopettajalle. Aina vaaditaan taitoja, mitä minulla ei ole. Paikkakunnallani on paljon lastentarhanopettajan ja sosiaalityöntekijän paikkoja. Minulla väärä koulutus kaikkeen. FM ei pääse tällä paikkakunnalla edes siivoamaan. Mutta jaksaa pitää -- miten ihmeessä minä voin työllistyä, kun kukaan ei aineenopettajaa tarvitse missään?
Joo -tiedän, tämä on ruikutusta. Sori kun avauduin valittamaan. Joo-joo-"lakkaa valittamasta, hanki elämä ja mee töihin" - kuten eräs ystävä minulle tiuskaisi.
Sama täällä. Paitsi että olen "vasta" kolmekymppinen ja koko uran pitäisi olla vielä edessä, mutta olen haudannut jo haaveet siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hullulta lukea hallituksen toimia, erilaisia aktiivimalleja. Olen yrittänyt ja yrittänyt. Luen TE-toimiston sivuja, entisiä MOL:n ilmoituksia avoimista paikoista. Mikään niistä ei sovellu suoraan minulle, työttömälle aineenopettajalle. Aina vaaditaan taitoja, mitä minulla ei ole. Paikkakunnallani on paljon lastentarhanopettajan ja sosiaalityöntekijän paikkoja. Minulla väärä koulutus kaikkeen. FM ei pääse tällä paikkakunnalla edes siivoamaan. Mutta jaksaa pitää -- miten ihmeessä minä voin työllistyä, kun kukaan ei aineenopettajaa tarvitse missään?
Joo -tiedän, tämä on ruikutusta. Sori kun avauduin valittamaan. Joo-joo-"lakkaa valittamasta, hanki elämä ja mee töihin" - kuten eräs ystävä minulle tiuskaisi.
Kannattaisi hankkia niitä taitoja mitä sinulla ei ole. Sitten sovellat niitä jossain omassa jutussa tai esim vapaaehtois tai yhdistystyössä.
Täällä vakituisessa virassa oleva aineenopettaja ennen päivän oppitunteja. Älä syyllistä missään nimessä itseäsi! Satuin saamaan viran jo 1990-luvulla, jolloin tilanne oli ihan eri kuin nykyään. Minulla oli myös suosittelija. Nyt oppilasmäärät pienenevät monin paikoin. Koulussa säästetään juuri opettajista eli kalleimmasta päästä eikä virkoja muodosteta millään. Meidänkin koulussa ei virkaa tule aineeseen, jossa on runsaasti tunteja vaan vuosi kerrallaan tuntiopettajalle annetaan. Et mahda tällaiselle mitään. Voisitko antaa yksityistunteja aineessasi? Voitko perustaa toiminimen tai muun yhtiön vaikka jonkin toisen työttömän aineenopettajan kanssa?
Pätevyysvaatimuksia tulisi laskea. Kyllä FM kelpaisi lastentarhanopeksi (jos on hyvä tyyppinä). Jos on opettajan pätevyys niin on lukenut kasvatustiedettäkin varmaan kumuun saakka.
Eräässä paikassa haettiin soveltuvaa korkeakoulututkintoa ja SOME-taitoja. Eli kykyä ja osaamista käyttää sosiaalisen median eri kanavia. Käytännössä tuo tarkoittaa, että ne, jotka eivät ole somessa, kiinnostuneita sosiaalisen median viestinnästä, yms. eivät saa paikkaa. Tässä eräs "osaamisalue", jota en hallitse.
En osaa oikeasti mitään. Paitsi siivota, kotihommia, ruuanlaittoa, jne. Kahvilaan voisin kai työllistyä, kunhan kourassa olisi hygieniapassi. Mutta kahvilantyöntekijän paikkoja ei ole tässä koulutus- ja yliopistokaupungissa.
Täällä eräs kahvila haki työntekijää ja vaatimuksena oli restonomin paperit :D
Jos työhön edellytetään some-taitoja, niin se tarkoittaa käytännössä sitä, että pitää olla aikaisempaa kokemusta somen käyttämisestä työssä. Vapaa-ajan somettaminen ei riitä, huomattu on.
Yritä hakea duunarihommia teollisuudesta. Ne on tylsiä töitä, mutta eivät stressaa niinkuin vastuulliset työt. Elämänsisältöä pitää sitten hakea harrastuksista.
Vierailija kirjoitti:
Täällä eräs kahvila haki työntekijää ja vaatimuksena oli restonomin paperit :D
No mikäs siinä. Ehkä ne arveli saavansa niin paljon hakemuksia, että kannattaa karsia pahimmat elämäm koululaiset pois joukosta koulutusvaatimuksella. Ja jos koulutettujakin on paljon työttömänä, miksi ottaa kouluttamaton?
Työttömän elämä on jatkuvaa paineen sietämistä ja epävarmuutta. B-luokan kansalaisena olemista. Tärisen epävarmuudesta, itken jännityksestä ja huolesta. En osaa enää mitään. Ap.