Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teitä ahdista, että pitää syödä 3 tunnin välein?!

Vierailija
18.12.2017 |

Tuntuu että elämä menee ohi noin vain! Syödä pitää kolmen tunnin välein, mutta haluaisin elää vapaammin ja syödä milloin haluan. Ahdistaa miettiä aina sitä ruokaa. Tuntuu esimerkiksi mahdottomalta syödä 2 kertaa viikossa kalaa mutta pitää vaan.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön silloin, kun on nälkä. Jos sattuu nälkä tulemaan 3 tunnin kuluttua edellisestä ateriasta, niin sitten syön. Jos nälkä taas tulee vasta 9 tunnin kuluttua edellisestä syömisestä, niin sitten etsin evästä naamariin.  Ei ongelmaa... Pakolla en mussuta ruokaa jonkun "suosituksen" mukaan, vaan kuuntelen elimistöäni. Samoin tiedostan aika hyvin, jos on jokin puutos mikä vaatii korjailua, joten sen mukaan koostan aterioitani.

Näin olen elänyt n. 30 vuotta.

Näin se pitäis mennäkin, mutta jostain syystä ei enää osata kuunnella omaa kehoa syömisen suhteen, vaan luotetaan enemmän niihin suosituksiin.  Ja sitten kun suositusten mukainen syöminen aiheuttaa hankaluuksia, syytetään itseä, ei niitä suosituksia. 

Vierailija
42/49 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön silloin, kun on nälkä. Jos sattuu nälkä tulemaan 3 tunnin kuluttua edellisestä ateriasta, niin sitten syön. Jos nälkä taas tulee vasta 9 tunnin kuluttua edellisestä syömisestä, niin sitten etsin evästä naamariin.  Ei ongelmaa... Pakolla en mussuta ruokaa jonkun "suosituksen" mukaan, vaan kuuntelen elimistöäni. Samoin tiedostan aika hyvin, jos on jokin puutos mikä vaatii korjailua, joten sen mukaan koostan aterioitani.

Näin se pitäis mennäkin, mutta jostain syystä ei enää osata kuunnella omaa kehoa syömisen suhteen, vaan luotetaan enemmän niihin suosituksiin.  Ja sitten kun suositusten mukainen syöminen aiheuttaa hankaluuksia, syytetään itseä, ei niitä suosituksia. 

Ne suositukset on tieteellisesti todistettu ja niiden mukaan on hyvä syödä ja unohtaa kaikki omat kuvitelmat hyvästä syömisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne suositukset on tieteellisesti todistettu ja niiden mukaan on hyvä syödä ja unohtaa kaikki omat kuvitelmat hyvästä syömisestä.

Pistäpä linkkiä niihin "tieteellisiin todistuksiisi". Luultavasti olet lukenut asiasta vain iltapäivälehden tasoisista julkaisuista, ja niiden lehtien toimittajat eivät itse ole tieteellisistä teksteistä lukeneet, mitä oikein on tutkittu, ja vaikka lukisivat eivät sitä ymmärtäisi. Tyyppillisesti koeasetelmassa tutkitaan jotain spesifiä erityisryhmää ja yhtä ainutta ruokavalion muuttujaa. Tulos ilmoitetaan keskiarvona, jolloin jäävät unohduksiin ne koeryhmien henkilöt, joille ei käynytkään tuon keskiarvon mukaisesti. Eli vaikka kokeessa ruokavalio A laihduttaisi ylipainoisia koehenkilöitä keskimäärin vähän enemmän kuin ruokavalio B, siellä on mukana aina myös muutama koehenkilö, jotka eivät ruokavaliolla A laihdu vaan voivat päinvastoin jopa lihoa sillä. Ei kaikille välttämättä sama sovi.

Ravitsemustieteen suositukset sitä paitsi muuttuvat koko ajan. Kun minä olin pikkuvauva, suositeltiin ruokkimaan vauvaa tasan neljän tunnin välein, riippumatta siitä onko lapsella välillä nälkä ja maistuuko ruoka silloin ruokinta-aikaan. Tämä kuulemma opetti säännöllistä ruokailurytmiä. Suositus ei jostakin kumman syystä enää taida olla voimassa? 

Tutkijat ovat myös keskenään erimielisiä. Joku THL poimii suositustensa taustaksi ne tutkimukset, jotka tukevat heidän omaa valmista kantaansa.

Vierailija
44/49 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 3 krt päivässä.

Tuo 3 h väleinnon ihan tuubaa. Nykyään tiedetään, että esim osapaasto on erittäin terveellistä eli se, että syö päivän ruuat 6h aikana ja paastoaa joput 12 h. Tekee hyvää verensokeritasolle. Ei ole terveellistä rasittaa haimaa jatkuvasti.

Vierailija
45/49 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistäpä linkkiä niihin "tieteellisiin todistuksiisi". Luultavasti olet lukenut asiasta vain iltapäivälehden tasoisista julkaisuista, ja niiden lehtien toimittajat eivät itse ole tieteellisistä teksteistä lukeneet, mitä oikein on tutkittu, ja vaikka lukisivat eivät sitä ymmärtäisi. Tyyppillisesti koeasetelmassa tutkitaan jotain spesifiä erityisryhmää ja yhtä ainutta ruokavalion muuttujaa. Tulos ilmoitetaan keskiarvona, jolloin jäävät unohduksiin ne koeryhmien henkilöt, joille ei käynytkään tuon keskiarvon mukaisesti. Eli vaikka kokeessa ruokavalio A laihduttaisi ylipainoisia koehenkilöitä keskimäärin vähän enemmän kuin ruokavalio B, siellä on mukana aina myös muutama koehenkilö, jotka eivät ruokavaliolla A laihdu vaan voivat päinvastoin jopa lihoa sillä. Ei kaikille välttämättä sama sovi.

Ravitsemustieteen suositukset sitä paitsi muuttuvat koko ajan. Kun minä olin pikkuvauva, suositeltiin ruokkimaan vauvaa tasan neljän tunnin välein, riippumatta siitä onko lapsella välillä nälkä ja maistuuko ruoka silloin ruokinta-aikaan. Tämä kuulemma opetti säännöllistä ruokailurytmiä. Suositus ei jostakin kumman syystä enää taida olla voimassa? 

Tutkijat ovat myös keskenään erimielisiä. Joku THL poimii suositustensa taustaksi ne tutkimukset, jotka tukevat heidän omaa valmista kantaansa.

Et tainnut ymmärtää lainaamaasi viestiä :)

Vierailija
46/49 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 3 krt päivässä.

Tuo 3 h väleinnon ihan tuubaa. Nykyään tiedetään, että esim osapaasto on erittäin terveellistä eli se, että syö päivän ruuat 6h aikana ja paastoaa joput 12 h. Tekee hyvää verensokeritasolle. Ei ole terveellistä rasittaa haimaa jatkuvasti.

Eli siis 6 + 18, korjaan...

Vierailija
47/49 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille sovi jatkuva ruoan puputtaminen. Käsittääkseni tuollaiset ohjeet on suunnattu ennen muuta niille, joiden kehot ovat jostain syystä sekaisin, on ongelmia painon tai verensokerin kanssa, syödään mitä sattuu jne.

Minulle esimerkiksi sopii paljon paremmin sellainen tapa, että syön kerralla vatsan kunnolla täyteen ja sitten tulee pidempi tauko. Olen hoikka, minulla ei ole verensokerin kanssa ongelmia, urheilen paljon, kolesteroli ei ole koholla. Itse ainakin tulen vain kiukkuiseksi siitä, jos joudun puputtamaan pieniä aterioita jatkuvalla syötöllä niin, etten kertaakaan tule kunnolla täyteen. Ei sovi minulle yhtään. Jokaisen pitää oppia tapa, joka itselle sopii parhaiten.

Vierailija
48/49 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 3 krt päivässä.

6+12=18?

Vierailija
49/49 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä!! Ja olen itsekin miettinyt samaa, että miten muut pystyvät siihen. Töissä varsinkin erittäin haastavaa kun ei ehdi syödä ja sitten kun syö, pitää syödä nopeasti.

Mun kuuluisi syödä 3-4h välein refluksitaudin vuoksi.. ja olen siis nuori ihminen. Ruoka pitäis myös syödä rauhassa..

Se on mulle tosi hankalaa koska ennen saatoin syödä tyyliin pari kertaa päivässä ja vasta illalla. Nyt en saisi syödä ainakaan 4h ennen nukkumaanmenoa mitään, mut mulla 4h ei auta vaan pikemminkin 6h. Ja mulla iskee siinä ajassa nälkä --> vaikeuttaa nuknumista.

Olen hämmästynyt ettei monikaan tässä ketjussa pysty kuvittelemaan, miksi jonkun pitäisi syödä 3h välein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä