Pitäisi jaksaa tehdä joulu. Miten?
Kyse ei ole isoista asioista. Pienistä lähinnä. En tiedä kumpi on surullisempaa toisaalta, se ettei ison taakan edessä jaksa (ymmärrettävää) vai että nämä pienet asiat tuntuvat ylitsepääsemättömiltä (säälittävää).
Lahjat olen ostanut, onneksi. Ne pitäisi vain paketoida.
En tee suursiivousta. Sotkut lattioilta on tungettu kaappiin; ei roskia sentään, ne ovat löytäneet tiensä roskiin, mutta kaappiin menevät tavarat ovat siellä sulassa sovussa sekaisin.
Pitäisi siivota lattiat. Tyhjätä ja pyyhkiä pöydät. Tiskata se pieni määrä mikä on tiskattavana. Imuroida ja jos jaksaa pestä lattiat. Ne on ihan ok.
Pitäisi saada joulukoristeet ripustettua. Vähän valoja ja muuta, että lapsilla olisi kivaa kun tulevat. Yksi koriste on puoliksi ripustettuna verhoon kun voimat loppuivat kesken edellisellä yrittämällä.
Kuten huomaatte edes vaatimustasoni ei ole korkealla. Jouluruuat syömme vanhempieni luona, lasten kanssa ostamme kotiin sitä mitä lapset haluavat. Todennäköisesti tortilloja ainakin.
Kuitenkin tämä on kuin ylitsepääsemätön vuori. Olen lamaantunut. Minulla on koko tämä päivä aikaa, mitään muuta ei tarvitse saada aikaan. Edellisinä päivinä olen ollut "armollinen" koska on ollut muita juttuja.
Tuntuu että tässä käsiteltäisiin lähinnä maailmanlopun veroista asiaa. Ehkä se on tämä juhlapyhäkin joka on omiaan korostamaan omaa "epäonnistumista" ihmisenä, äitinä ja yhteiskunnan tuottavana osana.
Pitäisi oikeasti saada tämä tehtyä. Ei vain lasten takia. Myös oman itseni. Voitteko auttaa? Neuvoja? Jotain?
Kommentit (20)
Olisiko sulla ystävää, joka voisi auttaa laittamaan ne koristeet? Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuommoinen tila myös muutamia vuosia sitten, taisi olla eron jälkeinen ensimmäinen joulu.
Joulusta tuli ihan mahtava koska en "stressannut". Oltiin yhessä ja pelattiin lauta ja korttipelistä pkeikkaan. Syötiin mitä kaapissa oli. Oltiin yhdessä ❤
Ei haittaa. Rakkaus on tärkeintä. Luota sun ihmisiin. Ihanaa Joulua!!
Kiitos. Tämä oli tärkeä muistutus. Yritän hengittää ja sisäistää ajatusta.
Ap
Tuo kuulostaa normaalilta viikkosiivoukselta...
Hae kaupasta lahjapusseja ja paketoi niihin.
Lapset avuksi koristelemaan, laulatte samalla vaikka joululauluja, ja koristeletko sen verran kuin jaksatte. Ripusta se puoliksi ripustettu valmiiksi ja iloitse siitä! Joulukukka pöydälle, ja siinä se joulu jo on!
Muista viisaus: miten norsu syödään? Yksi pala kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sulla ystävää, joka voisi auttaa laittamaan ne koristeet? Tsemppiä!
Minun on yhtä vaikea pyytää apua kuin tehdä itse. "Vahvuus" on tässä tapauksessa heikkous. En tahtoisi häiritä ketään. Mietin, olisiko ketään, jota voisin matalalla kynnyksellä pyytää vaikka glögille ja auttelemaan, tilanteeni on kuitenkin tiedossa joten ei tarvitsisi selitellä.
Kiitos neuvosta.
Ap
Päätä, missä järjestyksessä teet asiat. Jos se on vaikeaa, tee esimerkiksi siinä järjestyksessä kuin luettelet ne aloituksessa. Auttaako musiikki sinua? Laita soimaan jotain, mikä pitää sinut vauhdissa. Sitten alat vain liikutella jäseniä. Jaksat kyllä lasten takia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa normaalilta viikkosiivoukselta...
Hae kaupasta lahjapusseja ja paketoi niihin.
Lapset avuksi koristelemaan, laulatte samalla vaikka joululauluja, ja koristeletko sen verran kuin jaksatte. Ripusta se puoliksi ripustettu valmiiksi ja iloitse siitä! Joulukukka pöydälle, ja siinä se joulu jo on!Muista viisaus: miten norsu syödään? Yksi pala kerrallaan.
Niin se onkin, ihan normaalin viikkosiivouksen kokoinen vain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Päätä, missä järjestyksessä teet asiat. Jos se on vaikeaa, tee esimerkiksi siinä järjestyksessä kuin luettelet ne aloituksessa. Auttaako musiikki sinua? Laita soimaan jotain, mikä pitää sinut vauhdissa. Sitten alat vain liikutella jäseniä. Jaksat kyllä lasten takia.
Kiitos. Se aloittaminen onkin tässä se kompastuskivi. Teistä kaikista kerään nyt voimaa. Olette ihanan kannustavia.
Ap
Miksi pitäisi? Nuo siivousjutut eivät nyt ainakaan ole välttämättömiä. Joulu ei kaadu pesemättömiin lattioihin tai pyyhkimättömiin pöytiin. Koristeitakaan ei tarvitse monta olla. Laita yksi tonttu istumaan pöydälle ja yksi tähti ikkunaan tai nosta koristelaatikko lattialle ja anna lapsille vapaat kädet koristella. Älä yritä tehdä jotain ideaalijoulua, vaan teet juuri sen, mitä hyvin jaksat ja annat muun olla.
Pyydät jonkun niistä lapsistasi auttamaan sinua.
Käy tiskaamassa. Siisti tiskipöytä antaa jo voimaa. Siitä sitten lattiat. Vasta kun on siivonnut koristeet. Lahjat voi paketoida yöllä hiljakseen.
No älä ajattele sitä sellaisena "massiivisena joulusiivona" vaan teet vain sen mikä on tarpeen tehdä. Tavarasotkut pois ja imuroit, sen kyllä jaksat eikö? Lapset rakastaa koristelua, anna heidän tehdä se.
Sovi nyt itsesi kanssa että klo 12.20 sä suljet vauvapalstan ja otat imurin käteen. Kun olet korjannut tavarat ja imuroinut, keität itsellesi kupillisen kahvia/teetä/glögiä ja palkitset itsesi hyvällä suklaapalalla ja av-palstan laatuseuralla! :)
Mä tuun kattoo tähän 12.20 jälkeen ja en halua nähdä sua täällä!
Heippa. :)
Kiitos kun jaksoitte myötäelää. Sain oikeasti enemmän voinaa teistä kuin saatatte uskoakaan.
Katosin tuossa kun sain irti itsestäni mennä koiran kanssa lenkille. Siellä käännyin hieman pidemmälle vielä, kun olin jo kääntymässä sisään (selkääntaputuksen arvoinen asia sekin).
Tein itselleni pääpiirteittäisen listan asioista mitä pitää tehdä.
1: lattioiden tyhjäys (10 min)
2: pöytien siivous (5 min)
3: tiskaus (10-15 min)
4: imurointi (10 min)
Eka vaihe eli lattioiden tyhjäys tehty, kesti alle 10 minuuttia. Nyt hengähdän ja sitten jatkan. Lupasin tosiaan itselleni ettei kaikkea tarvitse tehdä kerralla.
Niin, ei se siivous ole ehkä niin tärkeää loppupeleissä. Jostain syystä oma mieleni lepää paremmin siistissä kodissa.
Toivon että sen jälkeen kun täällä on siistiä ja koristeltua, voisin saada mielihyvää itselleni lahjojen paketoimisesta. Se on vähän kuin palkintoni. Tehdä muitakin asioita jotka tuntuisivat hyvältä; maalata, käydä kuumassa suihkussa. Mielihyvä on hakusessa nykypäivänä, mutta löydän sitä joskus pienistä asioista joissa sieluni saa rauhan.
Ap
Laita joululaulut soimaan ja koristele ensin. Sitten on parempi mieli raivata, että saa koristeet näkyviin :p
Vaihe 2 suoritettu, jossa tosin kesti 10 eikä 5 minuuttia. Tästä päästään asiaan, joka varmasti on paljon lisännyt taakkaani elämässä. Tarpeettomasti. Moitin itseäni siitä, että en suoriutunut tehtävästä ennalta asetetun tavoitteen mukaisesti. Kuitenkin suoriuduin siitä, ja sujuvasti I might add. Olen aina ollut hyvä kaikessa mitä teen. Mutta. Ja sen "mutan" jälkeen onkin tiiliseinä.
Uhh.
Hengitän.
Ap
Hyvä Ap, se etenee!
Minäkin vähän ihmettelin että miksi pitää minuuttirajat laittaa siivoamiselle kun siivotessa ei ikinä tiedä mitä vastaan tulee. Olennaista on aloittaa ja pysyä suurinpiirtein aiheessa, siten se maali tulee väkisinkin vastaan. Aiemmin tai myöhemmin.
Ootko helposti tylsistyvää/kyllästyvää sorttia? Itse olen siihen taipuvainen ja huomasin että osittain siksi laitan itselleni välillä turhia ja hölmöjäkin tavoitteita (voisi olla esim. tiskaus määräajassa), jotta kisaamalla tavoitetta vastaan siinä pysyy vähän mielenkiintoa. Toinen syy oli se, ettei oikein kestä epätäydellisyyttään, virheitä ja siksi pitää hölmöillä pienillä tavoitteilla koko ajan todistella itselleen miten hyvä on. No sä oot ihan hyvä juuri tolleen kuin sä olet, ei sun tarvitse sitä jatkuvasti todistaa. :)
Tsemppiä! Keep on cleaning!
Kyllä. Sekä helposti tylsistyvä että täydellisyyteen pyrkivä. Niiden aikarajojen alkuperäinen tarkoitus oli tosin osoittaa että hei, tämä ei ole niin paha kuin miltä vaikuttaa.
Olisi pitänyt tietää että aika-arvioiden merkitys kyllä muuttuu mielessäni.
Ap
Niin tutun kuulosta! Itse käyn tällaista keskustelua vain itseni kanssa: "Nyt mars laittamaan teetä, sillä aikaa kun tee hautuu, siivoat ja pyyhit keittiön pöydät. Sitten saat hengähtää teekupin kanssa."
Pieni palkinto tehdystä työstä auttaa tavoitteeseen. Sitten uusi työ+palkinto. Näin saan joka päivä vähän tehdyksi.
Jaa hommia eri päiville. Jospa vaikka tänään saisit ne pöydät tyhjennettyä ja pyyhittyä sekä sen pienen tiskimäärän tiskattu - hei jes, se määrä on pieni, iloitse siitä! Se hoituu suht nopeasti, vaikka voi siltikin v*tuttaa niiden tiskaaminen.. Tulee kuitenkin hyvä fiilis sitten, kun on siistiä :)
Huomenna rutista sen verran, että saat imuroitua. Tiistaina pese ne lattiat - mutta eihän sekään välttämätöntä ole, jos ne ei erityisen likaiset olekaan :)
Jos et jotain näistä jaksa heti lähipäivinä tehdä, ei haittaa - sulla on varaa jakaa useammallekin päivälle. Priorisoi, mieti, olisko noissa jotain, jonka voisit vielä jättää kokonaan laskuista pois, mikä ei ole välttämätöntä.. Jos et lopultakaan ehdi tai jaksa kaikkea tehdä, yritä luottaa siihen, ettei sun läheiset oikeasti välitä niin paljon - usein niitä täydellisyyden vaatimuksia asettaa itse itselleen, kun taas lähipiirille riittää kyllä vähempikin! Haluaahan hekin kai, että sä olet mahdollisimman iloinen ja levännyt etkä näännyttänyt itseäsi työllä ja vaatimuksilla niin, ettet pysty joulusta lainkaan enää nauttimaan?
Kun olet saanut tarpeeksi siivottua, loppuviikosta on mukava laitella joulukoristeita siistiin kämppään :) Ehkä jotkut koristeet lapset haluaisivat laittaa itse? Vähemmän työtä sulle! Koita muistaa viikolla myös pysähtyä välillä ja tehdä jotain, josta itse nautit - juo glögiä, neulo, katsele telkkaria, mee jonain iltana aikasin nukkumaan..
Mieti, miten itse suhtautuisit ystävään, joka olisi yhtä väsynyt ja samanlaisessa elämäntilanteessa kuin sinä - et varmaan sättisi tai ajattelisi pahasti, jos ei jaksaisi "täydellistä" joulua luoda, vaan ymmärtäisit ja kannustaisit, että riittää, kun tekee parhaansa! Nyt yritä suhtautua itseesi samalla tavalla - et ansaitse sitä yhtään vähempää kuin muutkaan <3
Hei ihanat ja kiitos vielä viesteistä. Otin loppurutistuksen ja nyt on imuroitu ja tiskattukin.
Kun jaksan, koristelen. Mutta kuten joku sanoikin sen voin tehdä myöhemminkin, lasten kanssa.
Nyt lepään.
Ap
Mulla oli tuommoinen tila myös muutamia vuosia sitten, taisi olla eron jälkeinen ensimmäinen joulu.
Joulusta tuli ihan mahtava koska en "stressannut". Oltiin yhessä ja pelattiin lauta ja korttipelistä pkeikkaan. Syötiin mitä kaapissa oli. Oltiin yhdessä ❤
Ei haittaa. Rakkaus on tärkeintä. Luota sun ihmisiin. Ihanaa Joulua!!