Onko tämä mielestänne eläinrääkkäystä?
Minulla on koira, joka pääsee arkosin kolme tai neljä kertaa ulos, puoli tuntia aamuisin, 45 min iltapäivällä ja n. 1,5 h illalla, joskus sitten myöhemmin vielä about puolen tunnin lenkki. Minulla on iso aidattu piha, jossa koira saa olla vapaana pyytäessään ulos. Illalla ennen nukkumaan menoa koira käy pihalla pissalla.
Vapaapäivinä tykkään nukkua kymmeneen tai yhteentoista. Herään kuitenkin kahdeksan aikoihin ja päästän koiran pihalle tarpeilleen. Pissattuaan otan takasin sisälle ja menen vielä pariksi tunniksi unille. Herättyäni käydään sitten pitkällä lenkillä.
Kaverini mielestä tuo on eläinrääkkäystä ja että koiran kanssa pitää lähteä heti kukonlaulun aikaan liikkeelle. Koira on aikuinen setteri eikä näytä kärsivän järjestelystä. Mitä mieltä?
Kommentit (19)
Kuulostaa ihan hyvältä :) Itsekin olen aamu-uninen pikkukoiran omistaja. Aamulla käydään pisulla ja si nukutaan vielä :) Ulkona käytän 6krt päivässä mutta 2-3 niistä on lenkkejä.
koirasi saa hyvin lenkkiä ja tärkeintä on se että pääsee pihalle tekemään nopeat tarpeet aamulla!
kaverisi on siis väärässä.
Meillä noutaja on ollut aina aamu-uninen eikä ole koskaan arvostanut aikaisia heräämisiä. Varsinkin näin vanhemmiten se rakastaa viikonloppuja jolloin saa nukkua pitkään. Eli eläimissäkin on eroja.
Koirallasi kuulostaa olevan oikein hyvä elämä.
Ihailtavasti hoidat koiraasi. Paremmat olot kuin useammilla.
No ei tietenkään ole eläinrääkkäystä. Itselläni yhtä aamu-unisia koiria kuin minäkin - ne eivät ikinä haluaisi lenkille ennen puoltapäivää jos itse saisivat valita. Työaamuina on pakko, kun pitää mennä 9:ksi töihin. Viikonloppuina köllitään sängyssä koko lauma puoleenpäivään tai iltapäiväyhteen-kahteen, kaikki tyytyvyäisinä.
Mielestäni koirasi pääsee ihan riittävästi ulos moneen muuhun koiraan verrattuna. Anna sinä piupaut "ystäväsi" mielipiteelle ja nuku aamutorkkusi ihan rauhassa. Näkee, että sinä rakastat koiraasi!
Jos nuo muut ulkoilut olivat siis lenkkejä koiran kanssa niin ei ole, mutta jos koirasi ulkoilee vain sillä suurella aidatulla pihalla niin ei ehkä varsinaista rääkkäystä mutta ei kyllä minusta hyvä.
Tuo aamupissa juttu nyt ei ole mitään rääkkäystä.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo muut ulkoilut olivat siis lenkkejä koiran kanssa niin ei ole, mutta jos koirasi ulkoilee vain sillä suurella aidatulla pihalla niin ei ehkä varsinaista rääkkäystä mutta ei kyllä minusta hyvä.
Siis käydään lenkillä nuo mitä kuvasin aloituksessa ja sitten sen lisäksi se saa touhuilla pihalla niin paljon kuin haluaa ja pyrin päivittäin leikittämään pallon tai frisbeen kanssa vähintään puoli tuntia ja koulutussessioita kaksi tai kolme kymmenen minuutin pätkää päivässä. Sisällä sitten saatan piilotella herkkuja ympäri taloa joita koira saa etsiä ollessani töissä.
Mulla on kanssa setteri ja sillä riittää kyllä heti aamusta energiaa. Vähän harmittaa koirasi puolesta että hän ei pääse kunnolla ulos ennen puoltapäivää :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käydään lenkillä nuo mitä kuvasin aloituksessa ja sitten sen lisäksi se saa touhuilla pihalla niin paljon kuin haluaa ja pyrin päivittäin leikittämään pallon tai frisbeen kanssa vähintään puoli tuntia ja koulutussessioita kaksi tai kolme kymmenen minuutin pätkää päivässä. Sisällä sitten saatan piilotella herkkuja ympäri taloa joita koira saa etsiä ollessani töissä.
Ihanan hyvin aktivoit koiraasi, on varmasti hyvin onnellinen :) itse pyöritän lapsiperherumbaa ja on huono omatunto, kun koira jää välillä vähemmälle huomiolle ja lenkitykselle. Onneksi kohta lapset ovat niin isoja, että voivat osallistua lenkkeilyyn!
Siitä tulee paljon vahinkoa, kun ilman mitään elämänkokemusta aletaan etsiä vikaa joka suunnasta ympäriltä. Nämä ahdistushyrrät kokevat toki tekevänsä hyvää, koska oma sisäinen ahdistus lievenee hetkeksi kun sitä saa laittaa jakoon.
Kaikkein surkein tilanne on silloin, kun sitä ahdistusta aletaan heijastaa vastaantuleviin lapsiin ja eläimiin. Ikään kuin maailmasta poistuisi kaikki paha, kun he oikein urakalla hyrräävät etsimässä epäkohtia vaikka sitten väkisin.
Ehdottaisin aikuistensuojeluviranomaista, jolle näistä hyrristä voi tehdä ilmoituksen. Että tällainen tapaus on irrallaan, voisitteko järjestää sille jotain tukitoimia ja ehkä ottaa huostaankin. Kun ei ole nyt ahdistuksenhoito kohdallaan, niin tässähän rääkätään aikuista.
Minullakin on muuten ollut aamu-uninen koira. Halusin aloittaa terveet elämäntavat kertaheitolla aamukuudelta. Koira ei suostunut lähtemään lenkille siihen aikaan. Nosti päänsä sängystä ja heitti sen mielenosoituksellisesti takaisin. Ulos sen olisi saanut vain kantamalla, eikä se ollut mikään kouluttamaton hurtta. Jos se olisi osannut puhua, olisi syyttänyt minun seonneen. Tulin sitten järkiini.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa setteri ja sillä riittää kyllä heti aamusta energiaa. Vähän harmittaa koirasi puolesta että hän ei pääse kunnolla ulos ennen puoltapäivää :(
Koira ovat yksilöitä. Jotkut pärjäävät hyvin aamulla ilman lenkkiä, jotkut kaipaavat peuhaamaan jo aamukuudelta. Turha siellä jeesustella kun et tunne apn koiraa.
Komppaan edellisiä, jotka ymmärtävät koirien olevan yksilöitä. Sen lisäksi koira tottuu myös hyvin helposti rutiineihin ja aikatauluihin, ja noudattaa niitä luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan hyvin aktivoit koiraasi, on varmasti hyvin onnellinen :) itse pyöritän lapsiperherumbaa ja on huono omatunto, kun koira jää välillä vähemmälle huomiolle ja lenkitykselle. Onneksi kohta lapset ovat niin isoja, että voivat osallistua lenkkeilyyn!
Ethän laita lapsia ulkoiluttamaan koiraa,ellei kyseessä ole esim.teini ja kääpiökoira? Koiran ulkoilutus on aikuisen vastuu. Lapsi ei voi ottaa vastuuta tilanteessa jossa esim.vieras koira hyökkää oman koiran päälle.
Olko piha yli hehtaarin kokoinen?
Jestas minä vihaan ihmisiä, joiden mielestä ainoa oikea rytmi on aikaisin ylös ja aikaisin nukkumaan. Siitähän tässä on kyse, hän pitää sinua laiskana, koska nukut pitempään, vaikka teillä olisi yhtä paljon valveillaolotunteja.
Kaverisi on väärässä.