Iholuomi vuotaa verta
Reilu viikko sitten heräsin aamuyöllä siihen, että raavin kaulassani olevaa luomea - kuvittelin kai raapivani niskan puolelta, missä todella paha taliköhnäihottuma kutisee, mutta unissani olinkin hyökännyt tuon luomen kimppuun niin, että sen yksi reuna irtosi. Verta siitä tuli tietenkin. Aamulla kun tutkin sitä, huomasin, että sen pinta oli ihan karhea ja hilseilevä. Myös tuo irronnut reuna muuttui kuivaksi kököksi, joka oli viime viikolla huomaamattani irronnut kokonaan. Sitten luomi ja sen pintakin näytti taas ihan normaalilta ja oli pehmeä. Ehkä luomi vähän punoitti, mutta ajattelin sen ärtyneen raapimisesta.
Olen koittanut muistaa suihkun jälkeen vain taputella tuon kohdan kuivaksi, mutta äsken hieraisin siitä karhealla froteepyyhkeellä, mikä kirpaisi vähän. Hetken päästä katsoin peilistä, ja luomen reunat vuosivat joka puolelta verta. Alkoi pelottaa, olisiko siinä sittenkin jotain pahanlaatuista.. Luomi on siis koholuomi, ihonvärinen tai ehkä vähän punakka, ollut tuossa pitkään, aina tarkkareunainen ovaalin muotoinen. Olen itseasiassa ajatellut sen olevan ns. "vanhuuden syylä", kun vaikutti kuin ihon päälle liimatulta, ja sen ympäristössä on useita pienempiä samanlaisia näppyjä. Kun tuo yksi reuna irtosi, sen alta paljastui ihan normaali terveen näköinen iho. Kuitenkin nyt kun aloin tutkia tarkemmin, luomen alareunaan näyttää kasvaneen jonkinlainen uloke, jota ei ennen ollut. En ole ihan varma, mutta luomi saattaa olla myös kasvanut.
Kuinka kauan tuollaista uskaltaa seurata, vai pitäisikö pyytää poistoa heti? Tuli sellainenkin mieleen, että eikö kaulalle kasva helposti keloidiarpia? Olen nähnyt niistä kauhukuvia, ja eihän sellaisen kanssa ilkeisi mennä minnekään.. Mutta kai tuo on pakko pois ottaa, jos pahanlaatuisuuden mahdollisuus on olemassa.. Voihan V.