Kellään kokemusta ehkäisykapselista?
Eli siis kaikki tiedot siitä otetaan vastaan ; )
Esim. Sattuuko laitto? Laitetaanko aina käsivarteen vai voiko sen laittaa muualle? Näkyykö ihon alta selvästi? Kauanko sitä voi kerrallaan pitää? Miten poistetaan ja ennenkaikkea sen EHKÄISYTEHO?
Kapseli luultavasti aika vähän ollut suosiossa mutta jos nyt kellään on kokemusta niin voisko informoida mua. kiitos.
Kommentit (3)
Käytin vuosikausia yhdistelmäehkäisypillereitä, kunnes alkoi ilmaantua runsaasti välivuotoja. Kokeilin varmaan neljää eri merkkiä, sama juttu. Minipillerit vähensivät selkeästi välivuotoja, vaikka eivät niitä kokonaan lopettaneet, ja sitten gyne ehdottikin kapseleita.
Kapselit laitettiin vasemman käden olkavarteen, sisäpuolelle. Laittaminen tehtiin paikallispuudutuksessa ja sen jälkeen piti jonkin aikaa varoa nostelemasta mitään painavaa. Kapselit eivät näkyneet, mutta tuntuivat, jos tunnusteli.
Tehoa luvattiin 3-5 vuotta. Kolmen vuoden kuluttua poistatin kapselit, helposti sujui sekin. Operaatiosta jäi pieni, n. puolen sentin vaalea arpi. Seuraavasta kierrosta tulin raskaaksi.
Minulla on nyt jo toisen kerran kapselit. Ennen vauvaa pidin niitä 4 vuotta ja nyt sitten on taas ollut puolisen vuotta. Eli olen ollut tosi tyytyväinen ja siksi laitatin uudemman kerran.
Laittaminen ei satu yhtään ja on tosi nopeaa. Myös poistaminen on kivutonta. Siitä laittamisesta jää puolen sentin arpi käsivarteen ja poistetaan siis samaa reittiä. Paikallispuudutuksessa tehdään. Ne eivät näy, tuntuvat kyllä, jos kokeilee.
Suosittelen kyllä lämpimästi kokeilemaan, vaivattomampaa ehkäisykeinoa ei ole. Ja ehkäisyteho pitäisi olla lähellä 100 %. Eivät varmaankaan käy kaikille niin kuin eivät muutkaan ehkäisymuodot. Siitä syystä kokeillaan ensin pari kuukautta minipillereillä ennen laittoa.
Minulla ei ennen tullut mitään välivuotoja tms. mutta näiden uusien kanssa on ollut joitakin. Mutta ei mitenkään häiritsevästi eli ei siis esim. tiputtele. Menkat saattavat tulla hieman epäsäännöllisesti. AIkaisemmin ne olivat melkeinpä kellontarkat, ehkä nytkin kun hormonitoiminta tästä tasaantuu ajan myötä.
Ainoa miinus, jonka keksin, on kallis hinta. Melkein 200 euroa. Mutta tehoa on sitten 5 vuotta.
Mä kyselin sitä jälkitarkastuksessa lääkäriltä ja ajattelin eka että se olisi jes juttu,mutta hän ei sitä suositellut.
Eli vastaa hormonipitoisuudeltaan minipillereitä,eli samaa tavaraa mutta ihon alla.
Lekuri sanoi että myös ehkäisykapseli tiputtelee välivuotoja useammin.Niin kuin minipillerit.
Mä sanoin siihen että -ei kiitos-!
Toivottavasti joku osaa antaa sulle kattavamman esittelyn ja kokemuksia.
Erkku