Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haavanhoidosta tietäviä paikalla?

Aaapree
28.11.2017 |

Eilen minulle kävi pieni onnettomuus ja mustelmien lisäksi toisesta kämmenestä irtosi/jäi repsottamaan pala nahkaa ja alla näkyy veresliha. Olen putsannut sitä ahkeraan ja pitänyt siinä paperituppoa ihoteipillä suojana, mutta paperi kastuu koko ajan joko verestä tai jostain lähes läpinäkyvästä nesteestä?

Lisäksi pelkään verenmyrkytystä :( millaisella hoidolla sen voi ehkäistä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy apteekissa ja osta haavteippiä ja joku sidetaitos. He osaavat neuvoa. Puhista haava hyvin  juoksevan veden alla ja desinfiointisuihkeella. 

Vierailija
2/8 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet perusterve ihminen ja huolehdit hygieniasta, niin on kyllä äärimmäisen epätodennäköistä saada mitään tulehdusta tuollaiseen palkeenkieleen. Varsinkin, jos vain verinahka on näkyvissä, niin ei syytä huoleen. Apteekista saa haavanhoitotuotteita, jotka eivät tartu haavaan, mutta luovat hyvät olosuhteet paranevalle haavalle, eli sopivan kosteuden ja ovat hygieenisiä. Mitäö sideharsoa en haavaa vasten laittaisi sillä se takertuu haavaeritteisii nkuivuttuaan ja kun sen irrottaa, irtoaa myös uusi muodostunutkerros ihoa. Eli hydrofobista suoraan haavalle, jos haava vuotaa paljon, niin siinä voi olla imutyynyäkin. Tsempit! Kyllä se siitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikonsti eli laita ruokasoodaa haavalle.

Vierailija
4/8 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse poistan irtonaisen ihoriekaleen, desinfioin kerran ja laitan voidetta esim bacibact tai bepanthen-voidetta sideharsoon/laastariin, jonka painan haavaan. Peitän haavan ilmavasti sideharsolla ja kiiinnitän haavateipillä tai pienemmän haavan kangaslaastarilla. Voide estää harsoa tarttumasta haavaan. Irrotan haavan peitteen valelemalla  0,9% NaCl:llä eli keittosuolaliuoksella, joko apteekista valmiina saatavalla tai itse keitetystä vedestä valmistamallani. Varon koskemasta haavaan. Seuraan tulehtuuko vai alkaako parantua. Vältän ylimääräistä ronkkimista.

Vierailija
5/8 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sideharsotaitoksella ohuesti peitän.

4.

Vierailija
6/8 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/8 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikonsti eli laita ruokasoodaa haavalle.

Siitä vaan googlaamaan, yleisesti todella hyvä keino niin että tietämättömät turha alapeukuttaa.

Vierailija
8/8 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kudosnesteen vuotaminen haavasta on normaalia. Vesipesu puhtaalla ihonlämpöisellä vedellä riittää vallan hyvin. Siihen puhdas sidetaitos haavateipillä myöhemmin käy laastarikin. Desinfioidakin toki voi, mutta ei välttämätöntä puhtaassa haavassa.

Ja kyllä, erinomaisen huono-onninen olet jos tuohon pystyt sepsiksen hankkimaan!