Saako ruuhkajunissa "varailla" paikkoja kavereilleen?
Mielestäni ei. Jokainen lippunsa maksanut saa istua mihin haluaa, eikä "sori mun kaveri tulee kohta siihen" -tyypillä ole oikeutta kieltää istumasta juuri siihen.
Kommentit (13)
Ei saa, kun ei kerran paikkalippua voi ostaa. Kyseessä ilmeisesti lähijuna.
Aina voi kokeilla, mutta minä matkustajana totean, että "onko sulla siihen paikkalippu?"
Ei ole oikeutta varata paikkaa mutta voi vastata kieltävästi jos joku kysyy, että saako istua tähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeutta varata paikkaa mutta voi vastata kieltävästi jos joku kysyy, että saako istua tähän.
Ei kai kukaan kysy lupaa istumiseen julkisissa liikennevälineissä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on pari kertaa vastattu kieltävästi ja mä sanon vaan: "No voi harmi" ja istun sitten juurikin siihen :D
Kyllä, lähijunasta kyse. Viikon sisällä jo kaksi kertaa törmännyt tällaiseen. Täytyykin jatkossa kysästä "ai, oletkin maksanut eriksern tästä paikasta? Jos et, sinulla ei ole oikeutta kieltää minua istumasta juuri tähän".
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä että millaiset käytöstavat omaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on pari kertaa vastattu kieltävästi ja mä sanon vaan: "No voi harmi" ja istun sitten juurikin siihen :D
Jep, vaikka kieltäisi kolmesti niin ei ole oikeutta estää toisen istumista. Tosin matkasta saattaa tulla hieman kiusallinen.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse ikinä kuullut kenenkään kysyvän julkisissa liikennevälineissä missään käymässäni maassa, saako jollekin vapaalle paikalle istua.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse ikinä kuullut kenenkään kysyvän julkisissa liikennevälineissä missään käymässäni maassa, saako jollekin vapaalle paikalle istua.
Varmaan eri paikoissa eri säännöt, esim jos jossain kaupungissa ruuhkat ovat yleisiä niin sitten ei vaivauduta kysymään.
Vapaa paikka niin istut vaan.Laukun voi kohteliaasti pyytää siirtämään.
Suosittelen muuten, että älkää läsähtäkö istumaan minkään kassin tai laukun päälle, jos sellaisella pidetään penkkiä varattuna (näitäkin kun olen kuullut, että istutaan päälle).
Ketran junassa pyysin saada istua, kun ainoalla vapaalla paikalla oli toisen matkustajan kassi. Tuolta kassista putkahtikin esiin suloinen pikkukoira 😁❤
Rekku matkusti loppumatkan omistajansa sylissa ja minä yritin kaikin voimin olla lepertelemättä koiralle 👌
Lisäys, nimenomaan ruuhkajunista kyse. Eri asia jos vaunussa paljon tilaa.