Onko syytä mennä päivystykseen?
Istuin pöydän ääressä ja sydän alkoi hakata julmetusti ja meinasi taju lähteä, helpotti kun menin sohvalle pitkäkseen. Aikaisemminkin ollut tuollaisia sydämentykytyksiä, mutta sitten on tuntunut iso muljaus ja sitten se on mennyt ohi. Minulla on pieni flunssa päällä, ei kuumetta.
Kommentit (8)
Ihan terveilläkin on tuollaisia rytmihäiriötä joskus... Ehkä kannattaa kuitenkin käydä päivystyksessä, jos kyseessä on vaikka sydänlihastulehdus.
Sinne päivystykseen voi soittaa ja kysyä toimintaohjeita.
Ainakin omalla alueella suositellaan soittamista ensin, kerran tuli hirveä huuto triagehoitajalta kun en ollut soittanut ensin... Minulla oli vielä lääkärin lähete näkyvillä heidän tietokoneillaan ja silti kyseenalaistivat vaivani. Olin lääkärikäynnillä ruvennut istuessani hengästymään, puhe mennyt heikoksi ja leposyke 130.
Itselläni usein "muljahtelee" sydän. Tuntuu kuin löisi liian lujaa /jättäisi lyönnin välistä. Ei muita oireita.
Vierailija kirjoitti:
Jos meni kokonaan ohi niin ei hyötyä lähteä yötä vasten päivystykseen. Sen sijaan jos tulee jatkuva olo että taju meinaa lähteä (tai oikeasti lähtee) niin pitää soittaa ambulanssi. Ota rauhallisesti tämä ilta. Virka-ajaksi kannattaa joka tapauksessa varata lääkäriaika rytmihäiriöiden selvittelyä varten.
Seisoessa syke nousee yli 100, istuessa/maatessa 70-80. Todella heikko olo, jalat ja kädet ihan vetelät. Voi tosin olla vain pieni paniikki päällä.
Ap
Puhalla paperipussiin jos on paniikkihäiriö taipumusta koita auttaako
Mulla silloin tällöin samaa. Onko sulla täysi vatsa? Mulla tulee jos olen syönyt liikaa tai ruoka nousee ylöspäin, ei kuitenkaan perinteisesti närästä. Mulla on pahimmillaan lyönyt 230 syke ja todellakin tuntunut, että jalat lähtee alta. Tätä jatkunut epäsäännöllisesti 3vuotta, on otettu ekg jossa ei mitään epänormaalia ja sydämen ultra, jossa vain fysiologista vuotoa hiippaläppässä, joka ei kardiologin mukaan selitä tykyttelyä. Nyt seuraavaksi on vuorossa se polkupyörätutkimus, jossa selviää onko sydämessä ylimääräisiä sähköratoja.
Jos syke levätessä 70-80 ja tasainen niin vaikuttaa ettei ole vakavasta rytmihäiriöstä kyse. Jos sulla on verenpainemittari niin kannattaa mitata paineet. Jos kovasti yhä vaan huolettaa niin aina voi tosiaan soittaa päivystykseen ja kysyä toimintaohjeita.
Jos meni kokonaan ohi niin ei hyötyä lähteä yötä vasten päivystykseen. Sen sijaan jos tulee jatkuva olo että taju meinaa lähteä (tai oikeasti lähtee) niin pitää soittaa ambulanssi. Ota rauhallisesti tämä ilta. Virka-ajaksi kannattaa joka tapauksessa varata lääkäriaika rytmihäiriöiden selvittelyä varten.