Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon osto ja vuokraus omille vanhemmille, onko kokemusta?

Vierailija
11.11.2017 |

Vuokra asetettais sinne lähes markkinahintoihin, jotta katettais vastike+lainanlyhennys ainakin 85 prosenttisesti. Ideana tämä tuntuu todella hyvältä, mutta onko tässä järkeä? Nyt vanhemmat maksaa vuokraa isolle toimijalle.

Onko jotain, mitä pitäis ottaa erityisesti huomioon?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotteko ostaa asunnon omalla rahalla vai ottaa lainaa sitä varten?

Vierailija
2/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Mieti itse. Haluat kartuttaa omaisuuttasi vanhempiesi kustannuksella, noin suomeksi sanottuna.

Entä, kun tulee mitään ylimääräisiä kustannuksia, joita ennen pitkää tulee: remontteja, huoneiston kaluston/koneiden hajoamisia? Miten varaudut siihen, että teille tulee riittaa vaikkapa vesivahingosta vanhempiesi kanssa?

En siten kyllä vuokraisi asuntoa omille vanhemmilleni. Tai jos vuokraisin, en kehtaisi periä markkinavuokraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se on järkevää. Vuokrat markkinatasoon, kelalta asumistuet = profit.

Vierailija
4/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se on järkevää. Vuokrat markkinatasoon, kelalta asumistuet = profit.

Jos asunnon omistaja on lähisukulainen niin tuolloin ei käsittääkseni voi asumistukea saada

Vierailija
5/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkevä ratkaisu.

Vierailija
6/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin noin, jos vanhemmat tarvitsisivat vuokra-asuntoa.

Vierailija
7/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok idea eikä ’rikastuta teitä vanhempien kustannuksella’ jos he itse eivät halua hankkia asuntoa.

Mutta oletteko valmiit siihen, jos he jostain syystä jossain välissä jättävätkin vuokran maksamatta? Oletteko varmasti niin luotettavista väleissä, ettei ole missään tapauksessa mahdollista, että joutuisitte ryhtymään häätötoimiin?

Vierailija
8/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea! Kannatan.

Vierailija
9/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok idea eikä ’rikastuta teitä vanhempien kustannuksella’ jos he itse eivät halua hankkia asuntoa.

Mutta oletteko valmiit siihen, jos he jostain syystä jossain välissä jättävätkin vuokran maksamatta? Oletteko varmasti niin luotettavista väleissä, ettei ole missään tapauksessa mahdollista, että joutuisitte ryhtymään häätötoimiin?

100% luottamus. Itse ehdotin että asetetaan vuokra hieman alemmas, mutta vanhemmat haluaa maksaa ihan markkinahintaista vuokraa. Vanhemmat eivät saa, eivätkä tule saamaan mitään asumistukia, joten sitä ei tartte miettiä.

t. ap

Vierailija
10/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä poikani omistamassa asunnossa. Maksan markkinavuokraa ja saan asumistukea. Hän asuu perheineen ulkomailla ja käyttävät asuntoa ollessaan Suomessa pari kertaa vuodessa. Hyvin on toiminut.

Vierailija
11/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin asunnon johon vanhempani muuttivat. Asuivat aiemminkin vuokralla, mutta halusin heille paremman asuinympäristön ja tein ehdituksen, että ostaisin asunnon jossa he sitten asuisivat vuokralla. Pitävät asunnosta hyvää huolta ja tällä hetkellä maksavat markkinahintaa pienempää vuokraa.

Otin lainan asuntoa varten ja itsellä taisi olla 10% pääoma alkuun ja asunto remontoitiin ilman lainaa.

Tietty tämä sitten näkyy veroprosentissa, mutta olen tyytyväinen ratkaisuun.

Vierailija
12/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamus tietysti hyvä, mutta toisaalta useimmiten ei kannata yhdistää raha-asioita ja ihmissuhteita.

Vierailija
13/17 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin asunnon johon vanhempani muuttivat. Asuivat aiemminkin vuokralla, mutta halusin heille paremman asuinympäristön ja tein ehdituksen, että ostaisin asunnon jossa he sitten asuisivat vuokralla. Pitävät asunnosta hyvää huolta ja tällä hetkellä maksavat markkinahintaa pienempää vuokraa.

Otin lainan asuntoa varten ja itsellä taisi olla 10% pääoma alkuun ja asunto remontoitiin ilman lainaa.

Miten näkyy veroprosentissa?

Pääomaveroa maksat asunnon tuloista ja sehän on aina sama.

Vierailija
14/17 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpäs näin, Ostimme lue otimme velkaa vaimoni kanssa v 2004 uuden rivarikaksion saunalla. Vanhemmat tulivat siihen mielellään vuokralle, kun olivat olleet sitä ennen vuokralla kunnan vanhassa tupakantunkkaisessa vuokrakerrostalossa. Sovimme tuolloin, että tulevat meille vuokralle samalla vuokrahinnalla. Itsellä on ollut tärkeää ettei kunnan asumistukia nosteta vaan itse on toimeentulo tienattava. Vanhemmat maksavat osana vuokrasta itse yhtiövastikkeet ja kulut. Lopun erotuksen tilittävät lahjana minulle, vaimolleni ja lapsilleni siten ettei lahjavero kolmen vuoden maksimirajat kenelläkään ylity. Veroprosentti ei kenelläkään muutu. Näin omat vanhempani haluavat "siirtää omaisuuttaan jälkipolville". Vuokaraan ei ole tehty vuokarnkorotuksia neljääntoista vuoteen. Ja on sovittu että jos toinen siitä johonkin lähtee ei vuokra tule nousemaan. Muistakaa tehdä verottajalle lahjaveroilmoitus. Nyt asunto on maksettu kokonaan näillä "lahjoilla/veroilla". Kaikki on voittajia ja tyytyväisiä.

Vierailija
15/17 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka häviää? kirjoitti:

Miettikääpäs näin, Ostimme lue otimme velkaa vaimoni kanssa v 2004 uuden rivarikaksion saunalla. Vanhemmat tulivat siihen mielellään vuokralle, kun olivat olleet sitä ennen vuokralla kunnan vanhassa tupakantunkkaisessa vuokrakerrostalossa. Sovimme tuolloin, että tulevat meille vuokralle samalla vuokrahinnalla. Itsellä on ollut tärkeää ettei kunnan asumistukia nosteta vaan itse on toimeentulo tienattava. Vanhemmat maksavat osana vuokrasta itse yhtiövastikkeet ja kulut. Lopun erotuksen tilittävät lahjana minulle, vaimolleni ja lapsilleni siten ettei lahjavero kolmen vuoden maksimirajat kenelläkään ylity. Veroprosentti ei kenelläkään muutu. Näin omat vanhempani haluavat "siirtää omaisuuttaan jälkipolville". Vuokaraan ei ole tehty vuokarnkorotuksia neljääntoista vuoteen. Ja on sovittu että jos toinen siitä johonkin lähtee ei vuokra tule nousemaan. Muistakaa tehdä verottajalle lahjaveroilmoitus. Nyt asunto on maksettu kokonaan näillä "lahjoilla/veroilla". Kaikki on voittajia ja tyytyväisiä.

Niin ja tietänette ettei verottajan mukaan teidän vanhempienne tarvitse maksaa vuokraa,

Vierailija
16/17 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä syy ettei vanhemmat itse halua ostaa omaa asuntoa?

Vierailija
17/17 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näkyy veroprosentissa?

Pääomaveroa maksat asunnon tuloista ja sehän on aina sama.

Pienehköt pääomatulot voidaan huomioida verokortissa eli ansiotuloista pidätetään verot korkeamman prosentin mukaan. Pääomatuloista menee toki veroa normaalin pääomatulojen verokannan mukaan, mutta ei makseta erikseen ennakkoveroa, koska verokortissa huomioidaan verot. Edellinen tarkoitti varmaan sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän