Raskaana olevat tai olleet
Millä viikoilla olette jääneet saikulle työstä, jos olette jääneet ja miksi?
Kommentit (20)
Esikoisesta jäin muistaakseni viikolla 31 tai 32 runsaiden supistelujen vuoksi. Nyt olen jälleen raskaana ja yritän sinnitellä sinne äitiysloman alkuun asti.
Ihan äitiysloman alkuun olin töissä, vielä ekstravuoroissa edeltävällä viikolla, kun piti korvata lyhyt saikku (selkä jumahti).
Aloitin äitiysloman heti kun sai ja kesäloman päätteeksi. Muuten en saikutellut, työnä keskiraskas siivoustyö. En nyt muista viikkoja. Mutta varmaan noin pari kk ennen laskettua aikaa jäin töistä pois.
Olin töissä kunnes jäin äitiyslomalle kuukausi ennen laskettua aikaa. Työ oli fyysistä hoitotyöyä ja en kokenut raskauden hankaloittavan työntekoa. Olin onnekas että minulla oli aika pieni vatsa ja ei juuri mitään raskausvaivoja. Painokin pysyi hyvin kurissa kun pystyin olemaan yhtä aktiivinen kuin ennen raskautta. Tiedän ettei se välttämättä ole itsestäänselvyys ja jokainen raskaus ja keho on erilainen
Esikoise kanssa olin äitiysloman alkuun, kuopuksen kanssa jäin supistelujen ja kipujen kanssa viikosta 32 eteenpäin olin sairaslomilla.
Minunkaan ei ole tarvinnut jäädä saikulle. Ekassa raskaudessa "kaikki" toitottivat että et kuitenkaan pysty olemaan töissä loppuun asti, että niin moni joutuu jäämään sairaslomalle. Vähensin sitten varmuuden vuoksi loppua kohden työmäärää sen minkä pystyin ja lopulta pyörittelin peukaloita hyvävointisena viimeiset päivät. Toisessa raskaudessa piti ottaa töiden suhteen loppukiri, että sain kaiken hoidettua pois ja tein viimeisina viikkoina varmaan parikymmentä tuntia ylitöitä, taas melko hyvävoimaisena.
Heti alussa, oli niin voimakas ja ympärivuorokautinen pahoinvointi. Toisella kolmanneksella taas rauta-arvot romahti ja oli vaikeaa käydä kaupassakaan pyörtymättä. Vika kolmannes taas oli todella helppo, ei mitään vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Esikoisesta jäin muistaakseni viikolla 31 tai 32 runsaiden supistelujen vuoksi. Nyt olen jälleen raskaana ja yritän sinnitellä sinne äitiysloman alkuun asti.
Ei tosin esikoisesta vaan toisesta, sama juttu, samoilla viikoilla. Tiheitä supistuksia ja kohdunkaula lyhentynyt. Varmuuden vuoksi sairauslomalle. Synnytys olikin sitten nopea; 3 1/2 tuntia siitä kun lapsivesi meni ja lähdin kotoa sairaalaan. Täysaikainen raskaus.
Esikoisen kanssa supisteli myös mutta ei yhtä paljon. Kestin äitiysloman alkuun. Nopea synnytys sekin, kuutisen tuntia ja täysaikainen.
Olin töissä äitiysloman alkuun asti. Mulla on kyllä fyysisesti kevyt työ. Seisomista on paljon, mutta mitään raskasta ei tarvitse nostella.
Olin opiskelija, viimeisiä opintojuttuja hoidin kampuksella n. 2 viikkoa ennen laskettua aikaa.
Olisikohan ollut rv 33. Teen fyysistä seisomatyötä jossa paljon painavien tavaroiden nostelua ym. Selkä eikä jalat enää kestäneet.
Taisi olla joku rv 20. Viikkotolkulla oli verenvuotoa ja kasvava kohtu painoi isiashermoon niin että oikea jalka oli ihan tunnoton ja lenkka.
Viikolta 5- viikolle 30 (about). Hypermeesis.
Sitten palasin töihin 2vuoroa/vko, kun yleiskunto oli romuna 14kg painon putoamisen seurauksena. Siitä olin äitiysloman alkuun.
RV 25 helvetinmoisten liitoskipujen takia. Tuntu siltä että reisi ja nivunen repeytyy joka askeleella. Hoitotyö kyseessä.
Olin töissä ihan äitiysloman alkuun asti. Tosin jouduin raskauden keskivaiheessa olemaan pois töistä jatkuvan päänsäryn vuoksi jonkun verran.
Kaveripiirissäni näyttäisi olevan melkeinpä vakiona se, että jäädään sairauslomalle äitiysloman alkuun asti ihan vaan sen takia, että työskentely ei enää huvita eikä "jakseta".
Kuukausi ennen äitiysloman alkua, kovasta työstressistä sekä raskauskomplikaatioiden tuomasta stressistä. Molemmissa raskauksissa.
Ekasta saikulle n. viikoilla 8-15 ja sitten rv 24-> siihen saakka että aikaistettu mammaloma alkoi. Nyt osa-aikanen työ niin ei ole liian raskasta ollut, itsellä siis perussairauksia jotka vaikuttaa paljon raskauteen.
Olin töissä äitiysloman alkuun asti. Töitä tein hieman kevennetysti noin rv 24 ->, esim. yövuoroja ei tarvinnut sen jälkeen tehdä. Muutama sairaslomapäivä osui raskausajalle, mutta nekin kovan flunssan takia. Onneksi oli helppo raskaus ja vointi pysyi hyvänä pahoinvointia lukuunottamatta.
Ei ole tarvinnut jäädä saikulle kummassakaan raskaudessa. Töissä olin siihen asti, kun äitiysloma alkoi noin rv 35-36.