Onko täällä transihmisiä? Olis kysymys.
Jos yhteiskunta olis aidosti sukupuolineutraali, niin olisiko teillä silloin tarvetta muuttaa nimeä, käydä läpi leikkauksia jne? Vai uskotteko edes sukupuolineutraaliuuteen koska kipuilette nimenomaan sukupuolen kanssa? Ymmärrättekö mitä yritän kysyä?
Kommentit (13)
Tämä on sitä nykyajan liberaalien identiteettipolitiikkaa, jossa koetaan tarpeelliseksi määritellä jokaiselle joku oma lokero ja sitten vielä toitottaa kaikkien tasavertaisuutta, joka sinälläänkin on jo ristiriitaista.
Ap ei tarkoittanut, että sukupuolineutraalius tarkoittaisi sukupuolettomuutta. Lähinnä ajattelin sitä, että jos olis 100% hyväksyttyä pojalle pukeutua mekkoon. Olis siis tilanne, että asiaan ei missään kiinnitettäisi negatiivista huomiota yhtään.
ap
Ymmärräthän että kyse ei ole ainoastaan pukeutumisesta? Kannatan itse sukupuolineutraaliutta esim. lasten kasvatuksessa ja ylipäätänsä yhteiskunnassa, mutta kyllä minä itse itseni naiseksi identifioin. Ei sukupuolista olla mihinkään luopumassa tietenkään - sen sijaan myrkyllisistä ja syrjivistä rakenteista pyritään eroon.
Ymmärrän ja en ymmärrä :(
Minusta miehissä ja naisissa ei muuta eroa ole kuin vaatteet ja sukupuolielimet. Kaikki muu on yksilöllistä vaihtelua. En siis tavallaan ymmärrä sitä "väärässä ruumissa" olemista. Tahtoisin, että joku jaksaisi minulle selittää tuntemuksiaan.
ap
Kysyin tätä samaa asiaa transsukupuolisten keskustelupalstalla ja ne tykkäsi kyttyrää, painottivat, että kyllä heillä olisi tarve kaikkeen tohon, ei oo kiinni siitä sosiaalisesta näkökulmasta.
Näitä hommia avataan jonkun verran näissä blogeissa:
Sinänsä kysymyksesi on vähän hassu, vaikken edes ole trans (vaikka tunnenkin läheisesti sellaisia). Jos siis ajattelen ihan omalla kohdallani. Vaikka yhteiskunnassa olisi ihan hemmetin yhdentekevää viittaako nimi sukupuoleen tai käsitetäänkö tietyt vaatteet tietyn sukupuolen "jutuksi", niin haluaisin silti, että minut nähdään naisena. Koen itseni naiseksi, ja vaikken pukeudukaan erityisesti naisellisuuttani korostaen, niin kyllä minä hieman loukkaantuisin, jos minua luultaisiin mieheksi. Samoin aika moni mies vetäisi taatusti herneen nenään, jos esim. joku mies tulis heitä iskemään, kehuisi persettä tai muutoin kohtelisi naisena. Miksi tämä olis trans-ihmisillä yhtään erilaista? Sukupuoli on osa identiteettiä. Minä olen minä, koska olen sellainen nainen kuin olen. Jos olisin mies, ei identiteettini olisi samanlainen kuin nyt, vaikka muutoin mielenkiinnon kohteeni, pukeutumiseni jne olisivat täysin samanlaiset kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minusta miehissä ja naisissa ei muuta eroa ole kuin vaatteet ja sukupuolielimet. Kaikki muu on yksilöllistä vaihtelua. En siis tavallaan ymmärrä sitä "väärässä ruumissa" olemista. Tahtoisin, että joku jaksaisi minulle selittää tuntemuksiaan.
ap
Yritä kuvitella, minkälaista elämäsi olisi jos heräisit aamulla ja olisitkin muuta sukupuolta kuin mitä tänään olit. Menisit ulos ja ihmiset kohtelisivat sinua eri tavalla. Oma keho ei tuntuisi omalta. Mielesi toimisi samalla tavalla kuin tänään. Olisitko todella tyytyväinen uudessa sukupuolessasi?
Tällaista elämä transihmisille on. Niin täydellinen sukupuolineutraalius ei edes siinnä horisontissa, ettäkö kaikista sukupuoliolettamista, sukupuolisesta syrjinnästä ja valtarakenteista päästäisiin eroon. Sen takia meidän tulisi pyrkiä sitä kohti, jotta mahdollisimman moni ihminen näkisi toisensa yksilöinä sukupuolen edustajan sijaan. Sitä odotellessa, sallittakoon trans-ihmisille korjausleikkaukset ja kunnioitetaan heitä kyselemättä tunkeilevia kysymyksiä heidän yksityiselämästään.
Vierailija kirjoitti:
ap
No hei haloo! Jos noin olisi niin ei olisi olemassa transihmisiä.
Sukupuolineutraalius on tavallaan vaan kapinointia vallitsevaa kulttuuria kohtaan. Useimmilla lauma eläimilläkin kuitenkin on selkeästi erilaiset roolit kun he toimivat yhteisöissä. Sukupuoli neutraalius luo uutta omaa kulttuuriaan, eikä se välttämättä ole mitenkään parampi tai luonnollisempi kuin valliteva kulttuuri. Sukupuolineutraalius on mielestäni hyvä siinä tapauksessa, että perheeseen sattuu syntymään transukupuolinen ihminen. Tällöin hänen on ehkä helppo puhua asiasta ja saada tukiverkko perheestä. Trans sukupuolisuus on kuitenkin varsin harvinaista, joten yleensä tätä hyötyä ei neutraaliudesta ole.
Lisäksi kulttuuri ei kuitenkaan ole sukupuolineutraali siinä mielessä, että siihen erityisesti pyrittäisiin. Tämän maailman kaikki saavat kuitenkin kohdata jossain elämän vaiheessa. Siinä vaiheessa sukupuolineutraaliudesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Pidän sukupuolineutraaliutta sellaisena ilmiönä, jossa ideologian soveltaminen on viety vähän liian pitkälle käytännön toteutuksessa esim. kasvatuksessa. Vähän samassa liigassa kuin uskonnolliset lahkot yms. jotka kasvattavat lapsiaan valtavirrasta poikkeavilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tarkoittanut, että sukupuolineutraalius tarkoittaisi sukupuolettomuutta. Lähinnä ajattelin sitä, että jos olis 100% hyväksyttyä pojalle pukeutua mekkoon. Olis siis tilanne, että asiaan ei missään kiinnitettäisi negatiivista huomiota yhtään.
ap
Mitä sukupuolta siinä enää on vaihdettavissa muuta kuin leikkauksien osalta, jos yhteiskunta on 100 prosenttia sukupuolineutraali?
Ap on myös missannut kokonaan sen pointin, että kokemus omasta sukupuolesta on osa identitettiä myös siksi, että se vaikuttaa suhteeseen muihin. Valtaosa meistä etsii tietoisesti tietyn sukupuolen edustajaa kumppanikseen, ja myös siksi toivoo, että päätyäkseen toivomaansa suhteeseen muut näkisivät itsen tietyn sukupuolen edustajana.
Vierailija kirjoitti:
ap
No eivätkö esim. ne vaatteet sitten voi olla ihan niitä kantavan ja ne valinneen yksilön itsensä haluamat ?
Sukupuolineutraaliudella ei pyritä sukupuolten hävittämiseen. Sillä pyritään siihen, että kaikilla olisi samanlaiset oikeudet ja mahdollisuudet, ja ketään ei kategorisoitaisi väärin. Täydellisessä yhteiskunnassa ihminen voisi vaihtaa nimensä helposti vastaamaan sitä sukupuolta, johon identifioituu, tai valita nimen, jota ei voi yhdistää mihinkään sukupuoleen.