Mielenterveysongelmien uusiutuminen!
Mulla on paniikkihäiriö. Tai oli, niin luulin. Viimeisen kuukauden aikana on tuntunut äärettömän vaikealta lähteä yhtään mihinkään, ihmisten kohtaaminen pelottaa jo ajatustasolla enkä saa enää öisin nukutuksi. Töitä voin pääosin tehdä kotonakin, mutta oishan se kiva vaikka kauppaan päästä ilman ongelmia.
Olen vuosia sitten käynyt terapiassa, kaksi eripituista jaksoa. Siellä käytiin läpi syyt ja seuraukset ja tiedän mistä ongelmani johtuvat. Sain myös hyviä keinoja kohtausten ehkäisyyn.
Terapiaan pääseminen julkiselle puolelle on todella kiven alla ja se prosessi jo vaatii älyttömästi vaivaa ja voimia. Omasta mielestäni terapiasta ei myöskään ole juurikaan enää hyötyä, vauvasta aikuisuuteen kaikki on käsitelty. Olin vuosia täysin oireeton ja elin ihan normaalia elämää. Nyt kohtaukset ja tilanteiden välttely alkoi ihan yhtäkkiä enkä tiedä miksi. En myöskään enää saa oloani paremmaksi niillä keinoilla, jotka psykiatrilta aikoinani opin.
Jotain apua kuitenkin tarvitsen, sillä olen kohta täysin toimintakyvytön. Yritin etsiä yksityiseltä lääkäriasemalta psykiatria, josta seurasikin seuraava ongelma. Asuinkaupungissani ei vapaita aikoja psykiatreille juuri ole ja ne joille on, ovat molemmat tuttujani. Tuntuisi jokseenkin oudolta ja hävettävältä mennä heidän vastaanotolleen ja seuraavassa kuussa tavattaisiinkin harrastuksen parissa. Tiedän, että heillä on vaitiolovelvollisuus ja he tekevät työtään, mutta itselleni se olisi kiusallista.
Mitä ihmettä ihmisen kuuluu tällaisessa tilanteessa tehdä? Jos lähden naapurikaupunkiin lääkärireissulle, niin voi vaikuttaa siltä, että olen vain lääkkeiden perässä. Kunnallisella pitäisi ensin mennä terveyskeskuslääkärille, saada lähete, odottaa seuraavaa vapaata aikaa psykiatrille luultavasti viikkoja ellei kuukausia.
Mitä te tekisitte? Kenelläkään kokemusta?