Turhimmat rutiinit arjessa?
Eli mitä tehdään vain tottumuksesta ja mikä on oikeasti tärkeää?
Huomaan itse arjen paineessa luopuvani koko ajan joistain ennen itsestäänselvistä asioista.
Yksi on sängyn petaus. Miksi, kun kohta sinne taas kömmitään? Aivan turhaa työtä.
Kertokaa ihmeessä lisää ajansäästövinkkejä.
Kommentit (17)
Pyykkien viikkaaminen kaappiin. Samat kiertää pyykistä käyttöön jne. Saa ne siitä telineeltäkin.
Kotiinlähtö. Kukaan muu ei osaa tehdä töitäni niin hyvin kuin minä...
Siivoaminen? Miksi käyttää voimiaan moiseen, kun kohta sotkuisuus on trendikästä.
https://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/arki/sinunkin-kotonasi-muhii-…
Astioiden huuhtelu ennen pesukoneeseen latomista
Silitys (ostaa jatkossa vain itsestään siliäviä + kuivuri + kuivatus sen jälkeen oikein)
Biojätteen kierrätys
Kaikenlainen suorittaminen kotona, koti on rentoutumispaikka, eikä työleiri.
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminen? Miksi käyttää voimiaan moiseen, kun kohta sotkuisuus on trendikästä.
https://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/arki/sinunkin-kotonasi-muhii-…
Tai vielä tarkennettuna tavaroiden järjestely. Siivoaminenhan ei ole koskaan turhaa.
Kesämökki, joka on oikeasti työleiri.
Koti, joka on työleiri. Joka päivä on töitä, puutarhan hoitoa, sisätöitä, töitä töitä.
Kaikki pitäisi-asiat, ja "kun muutkin". Esim. illalliset ja illanvietot ja juhlat, jos oikeasti haluaa olla kotona sohvalla pieruverskoissa ja katsoa netflixiä viinipullon ja sipsipussin kanssa. Ei ole pakko mennä juhliin, ei ole pakko olla suhteissa epämiellyttäviin ihmisiin, ei ole pakko muuta kuin maksaa verot ja kuolla kupsahtaa joskus (tyytyväisenä).
Omakotitalon hienous. Ei ole pakko haluta asua omakotitalossa. Ei ole pakko ostaa asuntoa.
Sohvapöytä. Ja erilaiset matalat tasot. Missä kaikki pikkusälä majailee asunnossa? Näillä tasoilla. Poista ne.
Ei ole pakko laittaa verhoja, eikä mattoja.
Ei ole pakko polttaa valoja, voi istua kynttilänvalossa vaikka joka päivä.
Sisustuksen vaihto 20 kertaa vuodessa vain siksi että on kyllästynyt elämäänsä.
Vaatepyykin lajittelu. En ole eläessäni lajitellut, ja koskaan ei ole seurannut mitään pahaa.
Uutisten ja säiden töllöttäminen telkkarista.
Verhojen käyttö ja kausittainen vaihtaminen niissä tiloissa, joissa ne on "pakollisia", esim. makkari.
Lasten useat harrastukset, yksi riittäisi. TV:n katselu. Paitapuseroiden käyttö (tarvitsevat silityksen, itse käytän pukeutumispaitoja). Ylenmääräinen siivoaminen. Se ettei lapsia opeteta tekemään kotitöitä vaan tehdään niille kaikki valmiiksi eteen. Kahvileipien leipominen (tulee aina liikaa, lihottaa. mieluummin ostaa vain sen määrän mitä aikoo syödä). Kesäkukkien istuttaminen. Perennapenkki toimii vuodesta toiseen.
Arkivaatteiden silittäminen (paitapuserot ja juhlavaatteet on eri asia).
Sisustaminen ja tavaroiden järjestely. Itse tykkään siististä ja järjestyksessä olevasta kodista, mutta onhan se aika turhaa.
"Vierasvaran" ostaminen kaappiin.
Uusien huonekasvien hankkiminen kuolleiden tilalle kerta toisensa jälkeen.
Epäkäytännöllisten esineiden ja huonekalujen pitäminen. Aina saa olla siirtämässä/pyyhkimässä jne.
Joo tuo astioiden huuhtelu ennen tiskikoneeseen laittoa, sitä en enää tee, enkä myöskään vaihda kausiverhoja ja mattoja, ennen vaihdoin vuodenaikojen mukaan ja vielä pääsiäiseksi ja jouluksi. Ja lakanoiden silittämisen olen lopettanut, vaikka kuivuri välillä ihan ryppystä pussilakanakasaa suoltaakin.
Päivävaatteiden pukeminen vapaapäivänä.