Onkohan jonkun elossa olevan suomalaisen vaari syntynyt Ruotsin vallan aikaan?
Se voisi mennä näin: vuonna 1927 syntynyt suomalainen, joita on aika paljonkin. Hänen isänsä olisi ollut 60 saadessaan hänet eli syntynyt 1867. Myös hänen isänsä olisi ollut 60 ja syntynyt 1807. Onkohan tämä ihan mahdoton yhtälö?
Kommentit (21)
Ei mahdoton, mutta äärettömän epätodennäköinen. 60-vuotiaana isäksi tulevia on kovin vähän, onneksi.
Eikös muumipapan vaari ollut syntynyt Ruotsin vallan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Eikös muumipapan vaari ollut syntynyt Ruotsin vallan aikaan?
Missä niin sanottiin? :D
Muumien elämä voi olla pidempi kuin ihmisillä, etenkin jos heidän aineenvaihduntansa hidastuu talviunen aikana.
Varmasti noita löytyy. Kyllä täällä varmaan joku asuu, joka ovat muuttanut tänne ruotsista.
En ole vielä kertaakaan törmännyt tuollaiseen, sukututkimusta tehnyt 5 vuotta. Aika usein pariskuntien ikäero ollut max n. 15 vuotta.
1867 syntynyt isä olisi vielä ehkä todennäköinenkin. Sen jälkeen kyse olisi onnekkaasti sattumasta.
Pitää ottaa huomioon myös eliniänodote. Se oli miehillä sekä vuonna 1807 että 1860 on noin 30 vuotta. Eli tuskin on sattunut kahta peräkkäin 60-vuotiaana siittänyt sonnia samaan sukuun, kun ovat suurella todennäköisyydellä kupsahtaneetkin jo tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kertaakaan törmännyt tuollaiseen, sukututkimusta tehnyt 5 vuotta. Aika usein pariskuntien ikäero ollut max n. 15 vuotta.
No, 45v nainen voi vielä saada lapsen hyvällä mäihällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mahdoton, mutta äärettömän epätodennäköinen. 60-vuotiaana isäksi tulevia on kovin vähän, onneksi.
Niin ja entisaikaan vieläkin vähemmän. 1800-luvulla oli jo saavutus elää 60-vuotiaaksi, saatika että olisi siinä iässä ruvennut vielä lapsiakin väkästämään.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ottaa huomioon myös eliniänodote. Se oli miehillä sekä vuonna 1807 että 1860 on noin 30 vuotta. Eli tuskin on sattunut kahta peräkkäin 60-vuotiaana siittänyt sonnia samaan sukuun, kun ovat suurella todennäköisyydellä kupsahtaneetkin jo tuossa iässä.
Toisaalta, jos ihminen eli teini-ikään saakka hän saattoi helposti elää yli kuusikymppiseksi. Varmaan kymmeniä prosentteja lapsuudesta selvinneistä eli.
Elossaolevalla vaarin pitäisi olla 150 vuotta, ja vanhempiensa, isänsä ainakin,olisi pitänyt olla vähintään tiukka seittemänkymppinen lapsen syntyessä - sukupolvet eivät taida riittää.
Minun jo aikaa sitten edesmennyt vaarini oli syntynyt Venäjän vallan aikana. Siihen siis pitäisi laittaa vielä sata vuotta lisää, että päästäisiin Ruotsin vallan aikaan ja minullakin on jo kohtuullisen paljon ikää, joten kuulostaa enemmän kuin erittäin epätodennäköiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Minun jo aikaa sitten edesmennyt vaarini oli syntynyt Venäjän vallan aikana. Siihen siis pitäisi laittaa vielä sata vuotta lisää, että päästäisiin Ruotsin vallan aikaan ja minullakin on jo kohtuullisen paljon ikää, joten kuulostaa enemmän kuin erittäin epätodennäköiseltä.
Sama juttu täällä. Olen 47-vuotias ja isoisäni oli syntynyt Venäjän vallan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos ihminen eli teini-ikään saakka hän saattoi helposti elää yli kuusikymppiseksi. Varmaan kymmeniä prosentteja lapsuudesta selvinneistä eli.
Joo, mutta sen ajan kuuskymppiset oli jo taattoja, eikä mitään viriilejä keski-ikäisiä, kuten nykyiset kuuskymppiset.
Nykyäänhän sanotaan että tämän päivän 70 vuotiaat vastaa 50-luvun 60 vuotiaita. Tuon logiikan mukaan 1800-luvun 60 vuotiaat vastaisi vähintään 80 vuotiaita nykypäivän ihmisiä. Ei taida olla kovin yleistä, että 80 vuotiaat tulee isäksi peräkkäin suoraan alenevassa polvessa.
Minun isovanhempien olivatn syntyneet 1896 ja 1898. Meidän sukuselvityksessä päästiin 1700-luvulle ja kyllä kaikki kuolivat nuorina.
No oon viiskyt ja mun vaari oli syntynyt 1880 luvun puolivälissä. Eli jos vaarin isä olis tehnyt Sauli Niinistöt, niin mahdollisuus olisi. Tosin isäkään ei ole hengissä, että ei kyllä tuohon kuvioon mahduta.
Up