”Pride-tapahtumat ja muut kokoontumiset ovat saaneet hepatiittiviruksen liikkeelle” – epidemian vuoksi miesten kanssa seksiä harrastaville miehille ilmainen rokotus
Tarttuvana keltatautina aiemmin tunnettu A-hepatiitti yleistyy taas Suomessa. Tapauksia on todettu tänä vuonna jo 22, kun viime vuonna niitä oli vain kuusi.
Tätä ennen sairaus on harvinaistunut vuosien ajan. Vielä viime vuosikymmenen alussa Suomessa todettiin satoja tartuntoja vuosittain, nykyään keskimäärin parikymmentä.
Muutoksen toi rokote, jota markkinoitiin etenkin matkailijoille. A-hepatiitin voi saada ruuan tai juoman välityksellä esimerkiksi äyriäisistä tai ulostevedellä kastellusta salaatista. Sitä on löytynyt myös ulkomaisista pakastemarjoista.
Viime vuodesta lähtien Eurooppaa on koetellut A-hepatiittiepidemia, joka tuntuu myös Suomessa.
Sairastuneita oli alkuvuonna 20 maassa yhteensä yli 11 000, Euroopan tartuntatautivirasto ECDC kertoo. Määrä on nelinkertainen verrattuna aiempiin vuosiin.
Valtaosa sairastuneista on ollut miehiä. Sairaus leviää etenkin miesten välisessä seksissä.
”Pohjoismaisissa kaupungeissa, Lontoossa, Pariisissa ja Yhdysvalloista on todettu A-hepatiittitartuntojen ryvästymiä”, ylilääkäri Tuija Leino Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (THL) kertoo.
”Pride-tapahtumat ja muut kokoontumiset ovat saaneet viruksen liikkeelle.”
ECDC suositteli kesällä, että Pride-tapahtumiin matkaavat huolehtisivat rokotussuojastaan. Suomessa rokotuksia annettiin järjestöjen tukipisteissä.
Suomessa on todettu 10 A-hepatiittitartuntaa, jotka on saatu miesten välisessä seksissä.
Leinon mielestä määrä on poikkeuksellisen suuri suhteessa siihen, että monet nuoret aikuiset ovat ottaneet rokotuksen A-hepatiittia vastaan ennen matkaa. Heillä on siis suoja tautia vastaan.
Marraskuusta alkaen terveysasemat antavat A-hepatiittirokotuksia ilmaiseksi miehille, joilla on seksiä miesten kanssa. Sama ryhmä sai vuosi sitten oikeuden B-hepatiittirokotuksiin, koska sekin voi tarttua miesten välisessä seksissä.
Jos molemmat rokotteet ovat saamatta, ne annetaan yhdistelmärokotteessa. Käytössä on myös erilliset rokotteet A- ja B-hepatiittia vastaan.
THL määräsi rokotukset kansalliseen rokotusohjelmaan. A-hepatiitin riskiryhmää ovat myös pistettävien huumeiden käyttäjät ja heidän läheisensä sekä verenvuototautia sairastavat.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005441382.html
Kommentit (8)
Onko Touko testauttanut jo itsensä? Naisystävän jutuista päätellen kannattaisi.
Miten tästä A:sta nyt tämmönen seksiepidemia on tullut?
Mä olen aina pitänyt B:tä sinä seksivälitteisenä tarttuvana hepana.
Jopa C:tä jossain määrin pidetään seksin kautta tarttuvana, siis lähinnä teoriassa, käytännössä hyvin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Jopa C:tä jossain määrin pidetään seksin kautta tarttuvana, siis lähinnä teoriassa, käytännössä hyvin harvoin.
A tarttuu homostelussa paremmin kuin heteroilla. Tutkimukset keskittyy heteroihin, koska 90% on heteroita.
Vierailija kirjoitti:
hepatiittitartunnat kasvavat käsikädessä Vihreiden kannatuksen kanssa.
Toivottavasti kummatkin saadaan laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A tarttuu homostelussa paremmin kuin heteroilla. Tutkimukset keskittyy heteroihin, koska 90% on heteroita.
Mielenkiintoista. En ole miesten välistä seksiä harrastanut joten en sen eri aspekteja sen tarkemmin tiedä, mutta miten voiko niillä limakalvoilla olla niin paljon eroa sukupuolten välillä että voi sanoa että miesten välisessä tarttuu enemmän kuin eri sukupuolten välisessä seksissä? Lipeää ehkä hieman asian ohi, mutta jotenkin huonosti ilmaistu ja perusteltukin ehkä tuo aloitus.
Jännä ilmaisu: miesten välinen seksi. Miksei voi vain sanoa, että homoseksi?
Vierailija kirjoitti:
Jännä ilmaisu: miesten välinen seksi. Miksei voi vain sanoa, että homoseksi?
Siksi, että homot eivät ole ainoita miesten välistä seksiä harrastavia, esim. biseksuaalit miehet harrastavat myös miesten välistä seksiä. Kaipa kokeilunhaluiset heterotkin luetaan tähän ryhmään?
Miksi heteronaiset joutuvat itse maksamaan hepatiitti-rokotuksensa? Ja lapset?