Suunnittele oma uusi joulusi
Mitä muuttaisit oman perheesi joulun vietossa? Mitä ruokaa haluaisit perinteisen sijaan, mutta et ole vielä uskaltanut rikkoa perinteitä koska.. Niin, miksi? Miksi et nauttisi joulusta juuri sellaisena kuin haluaisit sen olevan? Ota joulu omaksesi!
Kommentit (19)
Minä olen ottanut rohkean askeleen pois perhejoulusta ja varannut aurinkoloman ystäväni kanssa kaukana täältä. Perheellä, jotka ovat enemmän jouluihmisiä on ollut tätä vuosi aikaa sulatella. Itselläni ei ole lapsia ainakaan vielä.
laatikot heitettiin ulos jo 20v sitten ku kukaan ei niistä tykänny, jouluruokailu nkin nykyään kuin sunnuntai ateriat mutta vähän enemmän lajeja. Pihviä, dippejä, juustoja, valkosipulijuustolaatikoita, bliniä, hanhenmaksaa, mätiä jne jne.. yleensä semmoisen 10 eri valittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen, että tehtäisiin ihan uudenlainen jouluateria. Ei niitä perinteisiä laatikoita ja kinkkua, vaan jotenkin uusiksi twistattuina.
Tehkää ja suunnitelkaa perheen kanssa. Meillä on niin poikkeavat mieltymykset ruokien suhteen, että laitamme perusainekset yhteen ja sitten erikseen mausteet ja lisuketarpeet joista kaikki voivat koota mieleisensä :)
Olemme jo tehneet muutoksia. Syömme kaikkien lempiruokia, emme perinteisiä suomalaisia jouluruokia. Jokaisena päivänä aatosta tapaniin on erilainen menu. Eikä tule kalliiksi. Kuusi vaihtui tekokuuseen allergisten oireiden ja siivouksen helppouden vuoksi, terveys ykkössyynä kuitenkin. Lahjoiksi teinit saavat haluamiaan hyötytavaroita ja rahaa, joulla ostavat vaatteita joulun jälkeisistä alennusmyynneistä. Otamme rennosti koko joulun.
Me vietetään jo sellaista joulua kuin halutaan :) Itsekästä kuulemma, mutta samapa tuo.
Joulumme on ihana nykyisellään, mutta täydellinen se olisi, jos voisi viettää sen rannalla sijaitsevassa talossa, josta pääsisi saunasta avantoon uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Me vietetään jo sellaista joulua kuin halutaan :) Itsekästä kuulemma, mutta samapa tuo.
Juu, tutulta kuulostaa. Itsekästä lähteä reissuun jouluna.
Terv. se matkalle lähtijä
Meillä on tekokuusi viherkasvina ollu jo muutaman viikon, koristellaan vasta jouluksi.
Lisäksi raskauteni takia kaikki omat herkut joulupöydästä jää syömättä, joten syödään tortillaa ja pitsaa ja kaikkea hyvää perinteiden vastasta!
Ei myöskään lahjota miehen kanssa toisiamme.
Meidän oma joulumme on juuri sellainen vanhanajan perinteinen joulu talomme vanhassa pirtissä läheisten kanssa. Meille (mukaanlukien nuoriso) joulun tekevät nimenomaan perinteet. Muina juhlina sitten voidaan syödä vaihdellen vaikka mitä, heittäytyä ja kokeilla, mut joulu ei ole joulu ilman jouluruokia. Kaikki tykkäävät meillä niistä. Ehkä salaisuus on itse tehdyt ruoat, jotka eivät milloinkaan petä maun suhteen. Uutenavuotena pöytä on sitten taas ihan eri herkkujen täyttämä. Eikä joulu ole meillä stressaamista tai pakko-sitä tai -tätä. Se on vuoden odotetuin ja lämminhenkisin juhla, yhdessä valmistettu ja se kestää pitkään. Joulupäivä on yksi parhaista, kun kaikki on valmista ja voi vain nauttia rauhasta ja rentoutua.
Haaveilen joulun viettämisestä yksin tai kavereiden kanssa. Olen erakko ja joka vuotinen sukulaisissa ravaaminen on enemmän rasite ja ahdistavaa. Ehkä varaan matkan jouluksi, niin vältyn selittelyiltä ja ihmettelyiltä.
Vietetään parhaan kaverin kanssa joulua kahdestaan. Molemmat ollaan sinkkuja.
Tehdään joka päivälle oma herkkumenu (mukana myös perinteisiä jouluruokia), katsotaan vanhoja leffoja, pelataan jouluksi toisillemme ostamia pelejä ja otetaan rennosti.
Muutama vuosi mennyt jo näin ja mukavaa on!
Olen jo yli 30 vuotta viettänyt omanlaista joulua, ei tuo ole mikään uusi idea. Tänä vuonna ongelmana on miniä, joka haluaa meille jouluksi ja oli erittäin pettynyt kun kerroin, että kiitos ei. Menkää sinne miniän vanhemmille, jos sukujoulun haluatte. Minä pidän oman jouluni omanlaisena ilman, että joku tekee siitä instagram-installaation.
Jo viime jouluna miehen vanhemmat loukkaantuivat melko verisesti, kun halusin että vietämme jouluaaton oman perheen kesken omassa kodissamme, sen sijaan että matkaisimme 200 km päähän heidän mökilleen, missä he itse aina viettävät joulunsa. Muuten he asuvat muutaman kilometrin päässä meistä, mutta he haluavat viettää joulun mökillään.
Minusta meilläkin on oikeus alkaa luoda omia joulutraditioita oman perheemme kesken. Rakastan suunnitella ja laittaa ruuat, koristelut, kattaukset ym. oman mieleni mukaan. He eivät jouluun niinkään panosta.Menimme sinne viime vuonna heti joulupäivänä yökuntiin, mutta sekään ei olisi heille riittänyt. Jatkossa aion toimia niin, että laitan meidän kotiin joulun, jonne he ovat halutessaan tervetulleita jouluaattona, mutta jos valitsevat omat tapansa sen sijaan niin se on meillekin ok. Käymme sitten päiväseltään syömässä joulupäivänä heillä.
Tiedän että tämä ei heitä miellytä, mutta ovat unohtaneet, että he ovat myös itse aikoinaan saaneet luoda omat jouluperinteensä, nyt tätä ei sallittaisi meille.
Eikö nyt ylipäänsä ole aika hölmöä tanssia toisten pillin mukaan? Jos pitää perhe/sukujoulusta ja siihen on mahdollisuus, niin sinne vaan ilman muuta. Aivan yhtä hyvin voi lähteä vaikka sinne matkalle.
Aina olen viettänyt omanlaiseni joulun. Ehdotin lapsille että aattohartaus jätetään pois mutta parikymppiset eivät halua muuttaa piiruakaan joulun traditioista.
Ennen lapsia kutsuttiin ystäviä aatoksi mutta sen jälkeen on luotu oman perheen joulu johon kuuluu muutamia elementtejä ja tiettyjä ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Jo viime jouluna miehen vanhemmat loukkaantuivat melko verisesti, kun halusin että vietämme jouluaaton oman perheen kesken omassa kodissamme, sen sijaan että matkaisimme 200 km päähän heidän mökilleen, missä he itse aina viettävät joulunsa. Muuten he asuvat muutaman kilometrin päässä meistä, mutta he haluavat viettää joulun mökillään.
Minusta meilläkin on oikeus alkaa luoda omia joulutraditioita oman perheemme kesken. Rakastan suunnitella ja laittaa ruuat, koristelut, kattaukset ym. oman mieleni mukaan. He eivät jouluun niinkään panosta.Menimme sinne viime vuonna heti joulupäivänä yökuntiin, mutta sekään ei olisi heille riittänyt. Jatkossa aion toimia niin, että laitan meidän kotiin joulun, jonne he ovat halutessaan tervetulleita jouluaattona, mutta jos valitsevat omat tapansa sen sijaan niin se on meillekin ok. Käymme sitten päiväseltään syömässä joulupäivänä heillä.
Tiedän että tämä ei heitä miellytä, mutta ovat unohtaneet, että he ovat myös itse aikoinaan saaneet luoda omat jouluperinteensä, nyt tätä ei sallittaisi meille.
Oma äitini ymmärsi asian vasta sitten, kun kysyin aika kiukkuisesti, että viettääkö hänkin joulun kuten äitinsä käskee, vai valitseeko hän mieluummin itseään ja puolisoa miellyttävän ratkaisun.
Kiinnostavaa lukea kuinka ihmiset haluavat eroon perinteisestä joulusta, minä taas haluaisin juuri perinteisen joulun mutta en ole sellaista koskaan saanut.
Kasvoin alkoholistiperheessä. Jouluruoka oli riisipuuro, laatikot ja kinkkuleikkele. Ei riittänyt muuhun rahaa vanhempien juomisilta. Ei pukeuduttu juhlavaatteisiin, ei ulkoiltu. Iltaa kohden alkoi ryyppäys. Ei onnistunut joulu selvinpäin vaikka yrittivät aattoaamuna esittää että ollaan nyt kunnollinen perhe ja vietetään kiva joulu.
Muutin kotoa 16-vuotiaana, lähdin eri puolelle Suomea ammattikouluun ja samalla katkesi välit poikki vanhempiin. Siitä saakka olen viettänyt jouluni yksin. Ei siitä yksin vietetystä joulusta saa mitään irti. Ihan sama vaikka on hyvät ruoat pöydässä.
Huonosta lapsuudesta on jäänyt seurauksena kyvyttömyys parisuhteeseen, olen yrittänyt useaan otteeseen, ei onnistu. Läheisyys ahdistaa ja ero on iso helpotus. En siis pääse viettämään perinnejouluja miehenkään kautta.
Haaveilen, että tehtäisiin ihan uudenlainen jouluateria. Ei niitä perinteisiä laatikoita ja kinkkua, vaan jotenkin uusiksi twistattuina.