Toivoa laihdutusahdinkoon?
Todellisuus on iskenyt kovaa päin kasvoja - ja hyvä niin. Painan tänään 109 kiloa. Pituutta minulla on 174 cm. Olen nyt muutaman vuoden epäterveellisten elämäntapojen jälkeen päättänyt onnistua ja aloittaa uuden jakson elämässäni. Haluan laihtua ja voida paremmin. Haluan olla taas urheilullinen. Vielä vuonna 2014-2015 olin kymmeniä kiloja pienempi, vaatteet tuntuivat hyvältä päältä ja jaksoin juosta.
Aion jättää kokonaan pois suolaiset ja makeat herkut sekä alkoholin. Antaisiko joku toivoa: kuinka nopeasti muutoksia alkaa tapahtua? Painoa on kuitenkin noin paljon ihan jo juomisen takia niin eikö kuukaudessa pitäisi kiloja tippua? Kannattaako punnita viikkotasolla?
Alku tuntuu tosi kiviseltä ja raskalta, mutta aion päivä kerrallaan pusertaa läpi tämän ahdistuksen.
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (17)
Jos ihan oikeasti lopetat mässäämisen ja syöt fiksusti, niin ensimmäisen kuukauden aikana lähtee aina 10 kg. Helposti. Voi olla lähempänä 20 kiloakin, jos turvotusta on reilusti.
Voit onnistua kun muutat asennetta. Nimittäin sitä asennetta, että kilojen pitää lähteä nopeasti. Ensimmäinen homma on muutos ruokavalioon. Se ei tarkoita syömisen vähentämistä, vaan sisällön muuttamista. Laihtuminen ei välttämättä ala heti, voi mennä pitkänkin aikaa ennen kuin kroppa alkaa luopua liiasta rasvasta. Salilla käyminen ei sulata rasvaa, vaan kehittää lihaksia, joka sitten vaikuttaa kulutukseen. Ruoka on se juttu, millä läski sulaa. Koiran lenkittämiset on myös hyvää rasvansulatusliikuntaa. Niinkuin tarpeellinen määrä unta. Aika paljon kehossa tapahtuu unen aikana, vaikka siinä paikallaan ollaankin.
Jos tuntuu jo nyt raskaalta, niin kannattaa ottaa rauhallisesti ainakin liikunnan kanssa. Pyri myös syömään niin, että voit jatkaa samalla tavalla koko loppuelämäsi. Jos jätät yhtäkkiä ihan kaikki herkut pois ja siirryt tosi kurinalaiseen ruokavalioon, koko projekti voi tuntua liian ylivoimaiselta. Siihen päälle vielä salilla ravaaminen, niin voi olla, että into katoaa nopeasti.
Ekan kuukauden aikana painoa putoaa todennäköisesti ainakin muutama kilo, osa siitä on turvotusta.
Välillä tulee niitä viikkoja, jolloin paino jumittaa, vaikka ruokavaliossa olisi pysyttykin, joten riippuu ihan itsestä, sopiiko viikottainen vaiko kuukausittainen punnitus paremmin.
Tsemppiä jatkoon!
Alapeukkuja satelee, mutta kyllä yli 100-kiloisella on syömiset niin pahasti päin persettä, että suuret muutokset ruokavalioon on hyvä tehdä saman tien. Ja kun syömiset on laittanut järkevälle tasolle, niin kyllä sitä painoa alussa varsinkin saa lähteä ja lähteekin enemmän kuin jotkut hikiset 0,5 kg/viikko.
Kyllä jo ruokavalion terveellistämisellä ja alkoholin poisjättämisellä saat kuukaudessa hyviä tuloksia aikaan. Ei välttämättä tuota edeltävän väittämää 10 (saati 20) kiloa, mutta useampia kiloja varmasti. Liikunta on erittäin hyvä lisä ja kunnonkohottaja. Mutta hieman huolestuttaa nyt se, että olet tehnyt monta isoa muutosta kerralla ja itsekin sanot homman tuntuvan kivireeltä. Olisiko ehkä sittenkin parempi, että ensin keskittyisit jättämään alkoholin ja turhat herkut pois ja vaikka ulkoilemaan sen koiran kanssa. Seuraavaksi, kun tuo sujuu helposti, opettelet syömään säännöllisesti ja lisäät vaikka yhden salikerran. Kun se on hellpoa ja rutiininomaista, oepttelet koostamaan ateriasi terveellisesti ja lisäät vielä pari salikertaa. Ihan vain, ettei käy niin, että homma tyssää lähtökuoppiin, kun muutos on liian suuri kerralla.
Mä lopetin herkut, pullat, karkit, jäätelöt yms 3 viikkoa sitten ja olen laihtunut 2kg. Muita muutoksia en tehnyt. Kevytsiideriä juon ehkä 2 kertaa kk, 4-6 pulloa. Hitaasti hyvä tulee.
Riippuu niin ihmisen luonteesta, sopiiko kertarysäys paremmin kuin maltillisemmat muutokset. Käsittääkseni moni laihduttaja kuitenkin luovuttaa nopeasti, kun uusi ruokavalio (usein jokin askeettinen Jutta-kuuri) alkaa tökkiä eikä salillakaan jaksaisi rehkiä neljää kertaa viikossa.
Ymmärrän, että ap:ta ja montaa muutakin houkuttelee nopea painonpudotus, mutta kannattaa kuitenkin pitää varansa ja pysyä kärsivällisenä. Jos tavoitteet on tosi korkealla (tyyliin 10 kilon pudotus kuukaudessa), vastoinkäymiset ja pettymykset tuntuvat sitäkin suuremmilta.
No sanoisin että et halua pudottaa paljon ekana kuukautena!
Ihan kokemuksesta voin kertoa että nuo pikapudotukset tulee aina takaisin ja ekstrojen kera.
Nimim. dieetit kokeiltu
Laittaisin itse tavoitteeksi 2-3 kg pudotus ekana ja tokana kuukautena, kaikki sen ylimenevä on plussaa. Mitä paremmin saat asennoiduttua siihen että tavoite tehdään pitkässä juoksussa, sitä parempi ja sitä todennäköisemmin paino pysyy pois. Älä lähde siihen 8kg/ 5 viikon aikana pelleilyyn, tulokset ei kestä.
Salilla käynti on itselleni tuttua, harrastin sitä vielä jossain vaiheessa. Myös terveellinen ruoka on mieluista. Suurimmat ongelmat ovat olleet lähes päivittäinen herkuttelu ja joka viikonloppuna tapahtuva juominen. Haluan niistä kuitenkin nyt kertaheitolla eroon joksikin aikaa. Varsinkin tuo alkoholi ja siitä seuraava syöpöttely seuraavana päivänä on aivan takuulla yksi isoimmista syistä tähän negatiiviseen muutokseni. Olen 25-vuotias enkä myöskään halua sairastuttaa itseäni huonojen valintojen seurauksena.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja satelee, mutta kyllä yli 100-kiloisella on syömiset niin pahasti päin persettä, että suuret muutokset ruokavalioon on hyvä tehdä saman tien. Ja kun syömiset on laittanut järkevälle tasolle, niin kyllä sitä painoa alussa varsinkin saa lähteä ja lähteekin enemmän kuin jotkut hikiset 0,5 kg/viikko.
Ja mun mielestä viikkotasolla ei pitäisi vertailla ollenkaan. Laihduttaessa se vaihtelee niin paljon. Ensin voi tulla plussaviikko + 1kg ja seuraavalla viikolla voi tippua 3 kiloa, vaikka olet tehnyt täsmälleen samat asiat ja ruuat ja treenit. Itse olen aina laihtunut sillä tyylillä että ylös-alas viikkotasolla, mutta lopputulos on aina pudotusta.
Laihdutuksessa se aikavälin seuranta pitäisikin olla mieluummin kuukausien välillä, ei viikkojen saati päivittäisten punnitusten.
Ihan oikeasti, 107-kiloiselle kymmenen kilon pudottaminen kuukaudessa ei ole homma eikä mikään, koska monta kiloa lähtee jo ihan nesteitä.
Vierailija kirjoitti:
Salilla käynti on itselleni tuttua, harrastin sitä vielä jossain vaiheessa. Myös terveellinen ruoka on mieluista. Suurimmat ongelmat ovat olleet lähes päivittäinen herkuttelu ja joka viikonloppuna tapahtuva juominen. Haluan niistä kuitenkin nyt kertaheitolla eroon joksikin aikaa. Varsinkin tuo alkoholi ja siitä seuraava syöpöttely seuraavana päivänä on aivan takuulla yksi isoimmista syistä tähän negatiiviseen muutokseni. Olen 25-vuotias enkä myöskään halua sairastuttaa itseäni huonojen valintojen seurauksena.
-ap
No sit sun pitää miettiä, mitkä on ne huonot valinnat. Ja pääasiana, mikä on mielestäsi sitä terveellistä. Onko se suositusruoka vai sellainen ruoka, jolla voit hyvin ja paino laskee?
Hei hyvä siitä se lähtee! Alussa keskittyisin aerobiseen liikuntaan, spinning, juoksumatto, crossfit-laite ym,
sitten vasta muutaman kuukauden kuluttua aloittaa voimaharjoittelun ja salitreenin aerobisen oheen.
Vierailija kirjoitti:
Voit onnistua kun muutat asennetta. Nimittäin sitä asennetta, että kilojen pitää lähteä nopeasti. Ensimmäinen homma on muutos ruokavalioon. Se ei tarkoita syömisen vähentämistä, vaan sisällön muuttamista. Laihtuminen ei välttämättä ala heti, voi mennä pitkänkin aikaa ennen kuin kroppa alkaa luopua liiasta rasvasta. Salilla käyminen ei sulata rasvaa, vaan kehittää lihaksia, joka sitten vaikuttaa kulutukseen. Ruoka on se juttu, millä läski sulaa. Koiran lenkittämiset on myös hyvää rasvansulatusliikuntaa. Niinkuin tarpeellinen määrä unta. Aika paljon kehossa tapahtuu unen aikana, vaikka siinä paikallaan ollaankin.
Ei muuten pidä paikkaansa, kyllä se salillakin rasva palaa ja treenin jälkeen se vasta palaakin. Toki riippuu mitä siellä tekee.
Esim. patteriharjoituksilla, jossa tehdään 3-4 liikettä aina putkeen muutama kierros, saadaan kulutus pysymään hyvinkin korkealla koko treenin ajan, koska liikkeiden välissä ei ole taukoa, jonka aikana syke pääsisi laskemaan kovin alas.
Muuten viestisi oli ihan hyvää asiaa. Voisin mainita, että omalla kohdallani muutos alkoi näkyä vasta parin kuukauden päästä treenauksen/laihdutuksen alusta, koska aineenvaihduntani oli niin jumissa huonon syömisen vuoksi. Eka piti nostaa ruokamääriä ja muuttaa lautasen sisältöä, mutta pikkuhiljaa se rasvakin on sieltä alkanut sulaa sellasta kilon kuukausitahtia. Ei mikään nopea tahti, mutta palaapa ainakin rasvasta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitkä asiat ja kuinka pahasti ne on siinä ruokavaliossa perseellään. Kokemuksesta voin sanoa, että aika äkkiä iskee epätoivo kun yrittää muuttaa kaikki kerralla. Helpommin onnistuu, kun tekee asian, pari kerrallaan.
Pudotin painoa 12kg noin puolentoista vuoden aikana nivelongelmien takia, nyt ihannepainon alarajalla BMI 19-20. Muutama neuvo: Kun suunnittelet ruokavaliosi, niin tee se siten, että voisit elää sillä loppuelämäsi, toki lisäten hieman kunnes sinulle mieleinen paino on saavutettu. Yritä poistaa kaikki stressi elämästäsi, hankalat ihmiset, ikävät työasiat, yms. , mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Laske makuuhuoneen lämpötilaa radikaalisti, 15-17 astetta on hyvä ja saa aineenvaihdunnan paranemaan, käytä tarvittaessä esim. sähköhuopaa puolituntia pedin lämmittämiseen ennen nukkumaanmenoa. Sillä syötkö kalorisi aamulla vai illalla, ei ole mitään väliä, calories in, calories out eli päivittäisen kulutuksen on oltava pienempi kuin saannin, jolloin laihdut. Itse siirryin sen verran iltapainotteiseen ruokailuun, etten ole koskaan nälkäinen, kun menen nukkumaan, Älä osta aiemmin syömiäsi herkkuja kotiisi lainkaan, houkutus voi olla liian suuri. Itse en tehnyt muutoksia alkkoholin käyttöön, edelleen kuluu noin 1-2 pulloa KUIVAA LÄHES SOKERITONTA viiniä viikossa, alkoholin kalorit ovat hieman erilaisia kuin tavallisen sokerin, koska maksa polttaa ne suhteellisen hitaasti, eli ne eivät ole mitään nopeiden hiilihydraattien kaltaisia, jotka toisivat taas nälän nopeasti takaisin. Ruokavaliossa kannattaa lisätä hieman proteeinin määrää ja vaihtaa osa hiilihydraateista kasviksiin. Useimmiten keho "syö" myös lihaksia lahdutuksessa ja itse nostin päivittäisen proteiinimäärän kahteen grammaan per painokilo.
Unohtui mainita, mutta aloitin siis myös kuntosalin uudelleen ja aion pyrkiä treenaamaan vähintään 3-4 kertaa viikossa. Siihen päälle päivittäin lenkkeilyä koirien kanssa.