Voiko koodaamisen oppia itse?
Ja vielä jos ei ole minkäänlaista kokemusta? Kiinnostusta kyllä löytyisi, enkä tyhmäksikään itseäni sanoisi.
Kommentit (11)
Voi. Koodaaminen nimenomaan on asia, joka opitaan tekemällä itse eikä kuuntelemalla, että joku kertoo, miten koodataan.
Linda Liukas on ainakin oppinut kertomaan kaikille oppineensa koodaamaan itse ja hyvin osaa myydä puheitaan vaikka jutut onkin satukirjoista.
Voi. Mutta ei välttämättä kyllä kukaan työnantaja ota itseoppinutta töihin tänä päivänä, ellei sitten ole oikeasti kovaa näyttöä osaamisesta esim. open source puolella.
Ei tietenkään voi ja tämä koskee kaikkia muitakin kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Mutta ei välttämättä kyllä kukaan työnantaja ota itseoppinutta töihin tänä päivänä, ellei sitten ole oikeasti kovaa näyttöä osaamisesta esim. open source puolella.
Kun on opetellut ohjelmoimaan niin sertifikaatin haku on lastenleikkiä.
Sellaista perus koodaamista on itse asiassa aika helppo oppia itse, sellaista että tehdään joku simppeli ohjelma joka ratkaisee jonkun pienen ongelman: piirtää ruudulle jotain, tallentaa jotain tiedostoon tai tietokantaan, hakee jotain http-yhteyden yli netissä olevasta avoimesta rajapinnasta ja näyttää sen vaikka selainkäyttöliittymässä. Jos asia kiinnostaa, niin ehdottomasti kokeilemaan!
Mutta sitten jos puhutaan koodaamisesta ammattina niin siihen tarvitaan paljon laajempaa näkemystä ja asioiden tuntemista. Itse olen aika peruskoodari suuressa firmassa. Mutta kyllä mun työssäni täytyy tietää oikeastaan aika paljon muustakin kuin koodaamisesta. Ainakin parista pilviarkkitehtuurista täytyy tietää päivittäin, kuormantasaimista, erilaisista tietokannoista, palomuureista, tietoliikenneasioista, useammasta palvelinkäyttöjärjestelmästä, asennusautomaatiosta, testausautomaatiosta... Ja täytyy osata myös itsenäisesti suunnitella laajemman ohjelmiston arkkitehtuuri niin että se ohjelmisto pyörii halutussa ympäristössä, vaikka Amazon tai Azure-pilvessä.
Eli siitä että osaa tehdä vaikka Pythonilla tai Javalla jonkun pikku ohjelman, on vielä vähän lisäopettelemista, jos ihan työkseen haluaa koodaamaan :)
Kaikki ei opi koodaamaan. Tein muutamalle ins.opiskelijalle koodia vaativat työt, että saivat paperit ulos koulusta. Kaikki ei vaan opi, ei millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on opetellut ohjelmoimaan niin sertifikaatin haku on lastenleikkiä.
Ei niillä sertifikaateilla ole juurikaan merkitystä. Kaikki tietää kuinka helposti niitä saa, esim. jonkun Java sertifikaatin. Tiedän ihmisiä, joista on yritetty kouluttaa koodareita (ovat tulleet yritysostojen seurauksena it-firmaan), siitä ei ole tullut mitään, mutta on niille sertifikaatit saatu.
Käytännössä nykyään jopa valitettavan usein vaaditaan korkeakoulututkinto. Tiedän omakohtaisesta kokemuksesta, minä kun opiskelin kyllä 3 vuotta tietojenkäsittelytiedettä mutta jätin gradun tekemättä kun työelämä imi mukanaan. Vielä 10 vuotta sitten tällä ei ollut mitään väliä, kun cv:ssä oli näyttöä että on tehty vaativia projekteja isoille asiakkaille ja työnantajille. Mutta nyt kyllä se haittaa että ei ole tutkintoa. Asiakkaat ei oikein luota tutkinnottomiin ja halua näitä projekteihinsa, ja koska asiakkaat ei halua, alan työnantajat ei halua meitä töihin.
Pienemmissä firmoissa vielä voi tosiaan kyllä päästä hommiin jos on kovaa näyttöä harrastuneisuudesta ja osaamisesta, ilmankin tutkintoa. Mutta joku sertifikaatti on yksi paskan hailee, jos se ei ole sen lisäksi että löytyy todistettavissa olevaa open source kontribuutiota, omatoimisesti tehtyä kaupallista kehitystä (vaikka mobiilisoftaa) tai pidempää työhistoriaa käytännön projekteista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei opi koodaamaan. Tein muutamalle ins.opiskelijalle koodia vaativat työt, että saivat paperit ulos koulusta. Kaikki ei vaan opi, ei millään.
No, nekin voi oppia myöhemmin. Jos olisit nähnyt minut tuossa vaiheessa, olisit varmasti sanonut minusta, että koskaan tuo ei opi. Itsekin pelkäsin etten opi ja olin hyvin epävarma kyvyistäni. Mutta pakon edessä vuosien myötä työelämässä opin. Joskus 35-vuotiaana vasta, 10 vuotta valmistumisesta, saatoin tosin sanoa olevani oikeasti hyvä. Mutta sisulla oppii tyhmempi ja lahjattomampikin.
Onko teillä kokemuksia noista yliopistojen tarjoamista ilmaisista nettikursseista? Ovatko hyviä?
Voi. Netistä varmasti löytyy oppaita ja harjoitustehtäviä. Toiset kielet ovat konstikkaampia kuin toiset, voit aloittaa vaikka pythonista joka on melko simppeli.