Miksi siitä tehdään niin iso numero jos henkilö on palkkatuettuna töissä??
Kun se ei vaikuta siihen työntekijään millään tavalla. Ihan normaali määräaikainen työsuhde ja ihan normaali palkka. Silti siitä tehdään asia niin kuin olisi jotenkin erilaisempi ja vähempiarvoisempi työntekijä.
Meilläkin eräs työntekijä esittelee yhden työntekijän aina ”meillä työllistettynä”. Tarviiko siitä mainita, kun se on normaalissa työsuhteessa?! Ihan samoja hommia tekee kuin muutkin ja samaa palkkaa saa. Erona muihin määräaikaisiin vain se, että pomo saa hänestä tukirahaa.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska se lusmuilija elää meidän töissäkäyvien verorahoilla.
Ja niin kuin millä tavalla? Hänhän käy itsekin töissä ja maksaa itsekin veroja.
Juu. Palkkatukimäärärahoja pitäisi olla enemmän käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se työntekijä siinä lusmu ole, vaan työnantaja, joka haluaa saada työntekijän työpanoksen, mutta ei ole itse valmis maksamaan tälle kokonaista palkkaa, vaan vaatii rahaa yhteisestä pussista.
Nämä muut työntekijät haluaa painottaa sitä, ettei vaan tule harhakuvaa heidänkin olevan tukipalkattuja.
Hän kun itse on niin saatanan hyvä ja rautainen ammattilainen. Oman arvon kohotus. siinä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin kuin millä tavalla? Hänhän käy itsekin töissä ja maksaa itsekin veroja.
Kun se tukiraha on isompi kuin se vero.
Ölen palkkatuella töissä, kukaan ei huomauttele asiasta. Minulla taitaa olla melkein ainut yliopistotutkinto tiimissä tai en ole paljon kysellyt muiden taustoja.
Meillä ei edes pomo itse ymmärrä, että palkkatuella töissä oleva on tasavertainen muiden kanssa.
Olen palkkatuella ja olen saanut monesta asiasta vääntää rautalangasta, että ko. asia kuuluu myös minulle ja että minäkin olen ihan samalainen työntekijä kuin muutkin siellä.
Jos siitä työnantajan saamasta tuesta ei huudeltaisi joka paikassa, niin ihmisillä olisi asiasta oikeampi käsitys. Moni luulee, että hänen, itse työntekijän, pitää hoitaa hakemukset ja että palkka on vain jotain kelan maksamaa etuutta. Luulo syntyy juuri tuosta, kun asiasta kirjoitetaan ja puhutaan työntekijän kautta.
Todella moni työkavereistanikin luuli aluksi, että saan jotain kelan etuutta enkä oikeaa palkkaa ja luulivat, etten ole normaalissa työsuhteessa työnantajaan.
Tässä vastaus: monilla ihmisillä on enemmän ennakkoluuloja kuin asiallista tietoa. Siitä se johtuu.
Aikoinaan keksittiin tukityöllistäminen. Heti sotien jälkeen työllistettävät olivat niitä, joilla oli (sota)vamma tai mt-ongelmaa tai epilepsia, jota silloin pidettiin hirveänä tautina eikä kukaan halunnut palkata epileptikkoa oikeisiin töihin. Silloin työstä ei saanut TES:n mukaista palkkaa vaan jotain pientä korvausta, eikä työt olleet mitään kummoisia, semmoista veistelyä ja risusavottaa.
Monien ihmiset asenteet ovat perua tuosta vanhasta systeemistä. Silloin muuten puhuttiin "suojatyöstä", ei edes tukityöllistämisestä. Työtä tehtiin yleensä invalidien laitosten ja yhdistysten suojatyökeskukissa. Siksi työpaikkoja kutsuttiin suojatyöpaikoiksi.
Moni käyttää nykyään tuota termiä, mutta kuvittelevat sen tarkoittavat sitä että joku pääsee johonkin lokoisiin hommiin, jossa ei tarvitse tehdä mitään, saa vain palkkaa. Mutta ei, suojatyöpaikkojen historia liittyy siis siihen, että se tarjosi suojaa työllistymisen muodossa niille, joita työelämässä muuten syrjittiin vamman tai sairauden takia.
Sen jälkeen systeemi on muuttunut jo monta kertaa. Kuitenkin jo ainakin viime laman aikoina systeemi muuttui kun piti saada niitä korkeastikoulutettuja ihmisiä kortistosta töihin edes vähäksi aikaa. Ja syntyi työpajoja nuorille, koska nuorisotyöttömyyttä halutiin hoitaa. Palkkatuki on ainakin ollut olemassa jo lähes 20 vuotta.
Hullua että edelleen jotkut suhtautuvat asiaan kuin "suojatyöpaikkoihin". Kertoo vaan miten tietämätöntä ja ennakkoluuloista sakkia työelämäänkin pääsee, ihan pomoksi asti :D
Itselläni on vakituinen työsopimus, työnantaja saa palkkatukea ensimmäiset 6kk. Saan ihan normaalia palkkaa ja olen kuin muutkin työntekijät, tuskin edes muut työntekijät tietävät että työnantajalle maksetaan palkkatukea minun työllistämisestä.