Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset,kasvatatteko tyttönne ja poikanne alusta asti sukupuolinormittuneeseen työelämään?

Vierailija
02.11.2017 |

Tuetteko aidosti molempien valintoja ja kiinnostuksenkohteita vai ajatteko vanhoihin rooleihin, jotta lasta ei kiusata ja hä ei poikkea muista? Eihän nämä sukupuolittuneet ja palkkaepätasa-arvoiset työmarkkinat ikinä muutu, jos asenteet eivät oikesti muutu. Pahimmillaan se tarkoittaa vieläkin naisen riippuvaisuutta miehen tuloista ja roikkumassa jopa epätyydyttävässä liitossa sen takia. Miten ihmeessä tämä tilanne ei muutu vaikka naisten koulutustaso kasvaa? Toisaalta tätä palstaa lukemalla saa niin vääristyneen kuvan, että totuus voi onneksi olla jo erilainen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ajattelet sukupuolinormittuneesti, että nainen kasvattaa - Mites se isä, hän sitten tuo ruoan pöytään vai?

Vierailija
2/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut, että lasten ammatinvalinta kuuluisi kasvatukseen. Omalla esimerkilläni olen kuitenkin näyttänyt, että sukupuolella ei ole väliä. Mulla on koulutus ja pitkä työkokemus sekä matalasti palkatulta naisvaltaiselta alalta että hyvin palkatulta miesvaltaiselta alalta. Lapseni ovat ihan itse saaneet päättää, mitä peruskoulun jälkeen tekevät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, minulla on vain poikia. Heistä tulee johtajia.

Vierailija
4/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä minä olen hoitaja ja vaimo inssi. Ei ole kauhean normittunutta. Poika puhuu, että haluasi hoitajaksi isona, mutta teen kaikkeni ettei valitse tätä kura-alaa, vaan jonkun fiksumman, josta maksetaan järkevää palkkaa.

Vierailija
5/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on kysymys, kun otsikossa jo sukupuolitetaan kasvatus kuuluvaksi vain naisille. Etkö ajattele, että myös lapsen isällä, isoisällä, sedällä, enolla ja muilla miehillä olisi vaikutusta sekä kasvatukseen että ammatinvalintaa?

Vastaanpa kuitenkin äitinä: ei, en ole kasvattanut. Kaksi lapsistani on 'toisen  sukupuolen' ammatissa ja yksi sellaisessa, jossa on molempia.

Vierailija
6/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lapsilleni että heistä voi tulla ihan mitä vaan he haluavat, ainoa rajoite on heidän omat kykynsä.

Vierailija
7/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on norjassa tutkittu, että mitä tasa-arvoisempi ja vapaampi maa, sitä enemmän työllistytään sukupuolen mukaan ns. naisten ja miesten aloille.

Vierailija
8/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on norjassa tutkittu, että mitä tasa-arvoisempi ja vapaampi maa, sitä enemmän työllistytään sukupuolen mukaan ns. naisten ja miesten aloille.

Hmm. Ja mitenkähän tämä näkyy Suomessa? - Täällähän melkein jokaisessa korkeakoulu ja yliopisto -opiskelupaikoissa on nais -enemmistö. Muistan kuulleni jopa väitteen, että yksi huomattavimmista syistä miski nykyään on lähes joka niemen notkossa ja notkelmassa joku korkeakoulu tai yliopisto,ellei sitten molemmat, niin se on ainoa keino saada edes nykyinen määrä poikia jollain lailla sisään laajempiin opintoihin.  - On tylsää, jos jostain alasta tulee vain toisen sukupuolen varassa toimiva.  

Vierailija
9/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tuo tutkimus on tehty, ja mitkä on niitä "naisten" ja "miesten" aloja missäkin maassa? Ehkä naiset ja miehet on sitten erilaisia geeneiltään, keskimäärin, niin että heitä kiinnostaa vähän erilaiset alat? 

Minulla on sekä tyttöjä että poikia, enkä koskaan ole heitä mihinkään sukupuolimuottiin yrittänyt tunkea, ei niin tehty mun lapsuuden kodissakaan, kaikki saavat itse valita harrastuksensa ja ammattinsa. Sen olen huomannut, että kyllä lapsesta huomaa jo ihan pienenä että onko hän tyttö vai poika, kiinnostuksen kohteiden ollessa niin erilaiset, esim. autot, mikä siinä on että pojat tykkää autoista? Ja pyssyistä? Ja fyysisestä tappelusta, painimisesta...? Kun veljeni aikoinaan syntyi, äitini sanoi, että meidän pojalle ei sitten koskaan mitään pyssyjä ostella... no sitten se leikki sormella pyssyä, ja kyllähän niitä pyssyjä sitten vähän osteltiin. Toinen pojistani osasi tunnistaa autojen merkit 2-vuotiaana, en tiedä osaako hän enää, se vaihe meni ohi, mutta minä en muista kaikkien autojen merkkejä niistä logoista, enkä todellakaan erota nykyajan autoja korinmalleista, ne kaikki näyttää samalta.

Hoitajiksi ohjataan nykyään ihan kaikkia koska siellä "riittää aina töitä" ja on "työvoimapulaa" ja olen kyllä nähnyt kun olen lasten ja miehen kanssa käynyt ensiavussa että kyllä siellä mieshoitajia on aika paljon, jopa enemmän kuin naisia.

Vierailija
10/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö tykkää baletista ja koodaamisesta, matikka ja oikeastaan kaikki muukin koulussa on helppoa.... Eiköhän tuo paikkansa löydä.

Itse olen esimerkkinä koneinssi. Joskus laskuja maksaessa ja tytön seuratessa vieressä juteltiin elämän hintalapusta ja mitä missäkin ammatissa tienaa, mitä sedät, serkut yms tekee työkseen, silleen ihan neutraalisti.... Eiköhän se ajatus tullut jo istutettua :)

Vierailija
11/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ajattelet sukupuolinormittuneesti, että nainen kasvattaa - Mites se isä, hän sitten tuo ruoan pöytään vai?

Todella hyvä pointti! Odotan ap:n vastausta.

Vierailija
12/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kasvata, enkä usko kene kään muunkaan vanhemman niin tekevän. En ole kenenkään vsnhemman kuullut sanovan tai toivovan, että heidän tyttönsä päätyisi esim. hoitoalalle eikä missään nimessä esim. tekniselle alalle.

Oman tyttäreni kohdalla olen yrittänyt vaihvihkaa puhua, että kiinnostaisiko häntä joku tekninen ala, kun oli hyvä matemaattisissa aineissa ja ajattelee loogisesti ja luovasti. Mutta tyttö sanoi tiedostavansa kykyndä, mutta kiinnostus on matkailualaa kohtaan, ja niitä kykyjään hän käyttää siellä. Hoitoalalle hänestä ei olisi ollut, kun on "yliempaattinen" ja erityisherkkä. Tämän hän itsekin sanoi. Itse olen DI...

Poikani on myös lahjakas matemaattisesti ja kielellisesti. Hän haluaa liikunnan opettajaksi, koska tykkää liikunnasta ja lapsista.

Eli ihan itse saavat valita alansa mieltymystensä mukaan, ei sukupuolen. Vsnhempien tehtävä on kuunnella ja pohtia eri vaihtoehtoja lapsen kanssa herkällä korvalla.

Vierailija
13/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tuo tutkimus on tehty, ja mitkä on niitä "naisten" ja "miesten" aloja missäkin maassa? Ehkä naiset ja miehet on sitten erilaisia geeneiltään, keskimäärin, niin että heitä kiinnostaa vähän erilaiset alat? 

Minulla on sekä tyttöjä että poikia, enkä koskaan ole heitä mihinkään sukupuolimuottiin yrittänyt tunkea, ei niin tehty mun lapsuuden kodissakaan, kaikki saavat itse valita harrastuksensa ja ammattinsa. Sen olen huomannut, että kyllä lapsesta huomaa jo ihan pienenä että onko hän tyttö vai poika, kiinnostuksen kohteiden ollessa niin erilaiset, esim. autot, mikä siinä on että pojat tykkää autoista? Ja pyssyistä? Ja fyysisestä tappelusta, painimisesta...? Kun veljeni aikoinaan syntyi, äitini sanoi, että meidän pojalle ei sitten koskaan mitään pyssyjä ostella... no sitten se leikki sormella pyssyä, ja kyllähän niitä pyssyjä sitten vähän osteltiin. Toinen pojistani osasi tunnistaa autojen merkit 2-vuotiaana, en tiedä osaako hän enää, se vaihe meni ohi, mutta minä en muista kaikkien autojen merkkejä niistä logoista, enkä todellakaan erota nykyajan autoja korinmalleista, ne kaikki näyttää samalta.

Hoitajiksi ohjataan nykyään ihan kaikkia koska siellä "riittää aina töitä" ja on "työvoimapulaa" ja olen kyllä nähnyt kun olen lasten ja miehen kanssa käynyt ensiavussa että kyllä siellä mieshoitajia on aika paljon, jopa enemmän kuin naisia.

Tuota naisten "parempaa geeniperimää" kaiketi me miehet  on osattu pelätä jo hyvin varhaisista ajoista lähtien. Naiset ovat saaneet opiskella mm. korkeakouluissa ja yliopistoissa noin 100 vuotta ja tuossa ajassa naiset ovat vallanneet ja hankkineet paikan melkein jokaisesta tiedekunnasta ja oppiaineesta poikien ja miesten ohi. - Jos tämä ryntäys olisi alkanut vaikka vain muutama vuosisata aiemmin, sanotaanko vaikka vuodesta 1500 alkaen, niin mikä mahtaisi olla maapallomme vointi ja kunto tänään? - On myös erikoista kun sanotaan koulutuksen ja oppimisympäristöjen tukevan ja olevan rakenteeltaan enempi naisia suosivia; voisiko joku minua viisaampi kertoa, mitä se tai tämä käytännössä tarkoittaa?  

Vierailija
14/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tossa dokkari, missä haastatellaan tutkimuksen tekijöitä ja muutenkin käsitellään asiaa.

Vierailija
15/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin esimerkki on tärkeä niinkuin myös isän kannustus . Olen itse naisena korkeasti koulutettu miehisellä alalla, palkka 3 x naisten keskiarvo. Tytär lähti yliopistoon alalle, jossa opiskelee enemmän poikia, poika ei ole vielä alaansa valinnut, kirjoittaa keväällä. Olen tukenut, kuten isänsäkin, löytämään omat vahvuudet ja etsiytymään alalle jossa noita hyödyntää.

Vierailija
16/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatan poikaani tasa-arvoon tietenkin. Onnellisempi elämä tulee hänellekin. Maskuliinisuuden normit ovat myös aika rajoittavat. Erityisesti olen iloinen, että hänellä on ollut pienestä lähtien kavereina myös tyttöjä, oppii tulemaan toimeen kaikkien kanssa ihmisinä.

Vierailija
17/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin esimerkki on tärkeä niinkuin myös isän kannustus . Olen itse naisena korkeasti koulutettu miehisellä alalla, palkka 3 x naisten keskiarvo. Tytär lähti yliopistoon alalle, jossa opiskelee enemmän poikia, poika ei ole vielä alaansa valinnut, kirjoittaa keväällä. Olen tukenut, kuten isänsäkin, löytämään omat vahvuudet ja etsiytymään alalle jossa noita hyödyntää.

Tämä nyt kuullostaa lähes itsestään selvältä. Mutta sopinee heittäää kapuloita rattaisiin ja kysyä, että koksitko kovinkin suurta pettymystä jos tyttäesi olisi osoittanut kiinnostusta vaikka toimia perhepäivähoitajana ja  halua sivuuttaa laajemmat opinnot kokonaan ja vastaavasti poika kertoisi valitsevansa autoansennuspuolen. - Vai ovatko nämä vääränlaisia vahvuuksia. 

Vierailija
18/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota naisten "parempaa geeniperimää" kaiketi me miehet  on osattu pelätä jo hyvin varhaisista ajoista lähtien. Naiset ovat saaneet opiskella mm. korkeakouluissa ja yliopistoissa noin 100 vuotta ja tuossa ajassa naiset ovat vallanneet ja hankkineet paikan melkein jokaisesta tiedekunnasta ja oppiaineesta poikien ja miesten ohi. - Jos tämä ryntäys olisi alkanut vaikka vain muutama vuosisata aiemmin, sanotaanko vaikka vuodesta 1500 alkaen, niin mikä mahtaisi olla maapallomme vointi ja kunto tänään? - On myös erikoista kun sanotaan koulutuksen ja oppimisympäristöjen tukevan ja olevan rakenteeltaan enempi naisia suosivia; voisiko joku minua viisaampi kertoa, mitä se tai tämä käytännössä tarkoittaa?  

Esim. Tämä

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/koulutussuunnittelua-ai…

Vierailija
19/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Tämä

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/koulutussuunnittelua-ai…

Kiitos. Tuo artikkeli oli pitkästä aikaa sai minut hivenen arvioimaan omaa ajatteluani uudestaan siitä, miksi tytöt ovat menneet meisän poikein ohi monin tavoin opiskelurintamalla. - Toisaalta haittaako se mitään? - Muuta kuin, että on vähän tylsää, jos (tai kun) jotkin alat ovat lähes täysin vain toisen sukupuolen valtaamia; johan sitä historiassa on eletty satoja, korjaan tuhansia vuosia niin, että on ollut paikkoja, jonne naisilla ei ole ollut syystä tai toisesta asiaa. - Usein vain siksi, että olivat naisia.      

Vierailija
20/23 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Ja mitenkähän tämä näkyy Suomessa? - Täällähän melkein jokaisessa korkeakoulu ja yliopisto -opiskelupaikoissa on nais -enemmistö. Muistan kuulleni jopa väitteen, että yksi huomattavimmista syistä miski nykyään on lähes joka niemen notkossa ja notkelmassa joku korkeakoulu tai yliopisto,ellei sitten molemmat, niin se on ainoa keino saada edes nykyinen määrä poikia jollain lailla sisään laajempiin opintoihin.  - On tylsää, jos jostain alasta tulee vain toisen sukupuolen varassa toimiva.  

Nega koska missasut pointin, joka oli "sukupuolen mukaan ns. naisten ja miesten aloille". Ei se sano mitään tyttöjen ja poikien määrästä korkeamman asteen opinnoissa.

Mitä itse tutkimukseen tulee mihin alkuperäinen kommentoija todennäköisesti viittaa niin voidaan sanoa, niin siinä on ehkä enemmänkin kyse yhteiskunnan tukirakenteista. Kehittyvissä maissa tytöt hakeutuvat useammin miesvaltaisiksi omaksutuille aloille koska ne takaavat paremman toimeentulon. Tämä ero kutistuu hyvinvointiyhteiskunnnassa koska yhteiskunan tukirakenteet antavat tytöille enemmän tilaa toteuttaa todeillisia mieltymyksiään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi