16v ja kohta 14v teinit kiinnostuneet historiasta, lahjaideoita??
Eivät ole ainakaan minuun tulleet, koska mä en ole yhtään kiinnostunut, joten en osaa kyllä lahjojaan miettiä yhtään. Joku elokuva? Mikä? Kirja on vähän tyhmä kun 16v käy paljon kirjastossa ja lainailee sieltä niitä.
Tuleeko jollekin jotain mieleen? Poikia
Kommentit (16)
Joku perhereissu tutustumaan historialliseen kohteeseen. Turun linnaan vaikka.
Ei mitään historialehteä! Se on niin pieni pisara aiheesta että harrastaja tietää jo lehteä enemmän. Suosittelen myös historiallista kohdetta ihan sitten budjetin mukaan minne vaan. Itse haluaisin nähdä Stonehengen livenä.
Joku historiaan liittyvä lautapeli. Tämän vuoden perhepeliksi valittiin Agricola-peli.
https://www.lautapeliopas.fi/peliarvostelut/agricola-family-edition/
Onko aiheen pakko olla historia? Ei tule mieleen mitään mikä auttaa historian kiinnostusta muuta kuin kirjat, lehdet, jutut netissä ja matkailu jonnekkin tiettyyn kohteeseen. Ja tietysti esineiden yms keräily. Vaikea keksiä historiaan liittyvää lahjaa koska siinä menee helposti mönkään, historiaa on niin monenlaista. Jos tänään tutkit yhtä asiaa, kuukauden päästä kohteet voi olla ihan toisaalla.
Poikasi ovat fiksuja ja järkeviä. Moni on sitä mieltä että historia on yhdentekevä aihe, mutta ei se ole. Se on kuitenkin todellisuutta meidän ihmisten lyhyessä historiassa, ja ilman että kukaan tuntee sitä, on vaikea välttyä tekemästä samoja virheitä kerta toisensa jälkeen, jolloin mikään ei edisty tai muutu paremmaksi, koska ihminen on niin nuori eläin vielä, että olisimme samalla asteella muinaisten ihmisten kanssa jotka elivät 5000-vuotta sitten, jos kukaan ei tietäisi mitä edelliset sukupolvet tekivät, tai heidän elämästään mitään. Historian tuntemus on oikeasti avain tulevaisuuteen, joka on vielä tähän mennessä ollut yleensä parempi kuin menneisyys.
Meillä lapset on jo aikuisia, mutta kiinnostuneita suvun historiasta. Joten annan lahjaksi aina esivanhempien koruja, kirjoja ja esineitä.
Museokortti, jos sellaista ei ole ennestään. Ja kysyisin kirjatoiveita, ei tuon ikäisille kaikkien lahjojen tarvitse olla yllätyksiä.
EU IV tai Hearts of iron
paradoxilta
PC peleja
Sukututkimusohjelma johon saa alkaa päivittään oman suvun tietoja
Suosittelen kysymään toiveita. Museokortti on aika turha, jos on kiinnostunut lähinnä antiikin Kreikasta tai Yhdysvaltain sisällissodasta. Ehdotuksia varten pitäisi vähintäänkin tietää ne ykkösjutut, historia kun on todella laaja käsite.
Lahjakortti jolla saa kirjoja, vaikka Amazonille. Itse keskiaikaharrastajana tilaan sieltä paljon kyseistä aihetta koskevaa kirjallisuutta, Suomen kirjakaupoissa ja kirjastoissa sitä on varsin rajalliset valikoimat. Amazonilla on valtava valikoima sekä historiallisia romaaneja että tietokirjoja. Monia tietokirjojakin ja varsinkin romaaneja saa myös Kindle-versiona, kätevää vaikka itse parhaat kirjat ihan "oikeina kirjoina" haluankin.
Historia lehti.
Antiikki esineita