Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tutitus ja lapsen psyyke

Vierailija
30.10.2017 |

On väärin pakkosyöttää aina tuttia lapselle ja ylipäätään opettaa pieni tutille.
Se on täysi turhake.
Jäänne menneiltä vuosikymmeniltä.
Miksi ette koskaan kyseenalaista tekojanne?
a) puheenkehitys hidastuu
b) purenta kärsii
c) oikeus puhumiseen ja ilmaisuun estetty
d) myös tunneilmaisu kärsii

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kevätvauvoille tuttina ekat kuukaudet, mutta nyt kun on talvivauva tulossa, ajattelin totuttaa tuttiin ettei tarvitsisi palelluttaa rintojaan ulkona.

Itsekästä, varmasti.

Vierailija
2/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kevätvauvoille tuttina ekat kuukaudet, mutta nyt kun on talvivauva tulossa, ajattelin totuttaa tuttiin ettei tarvitsisi palelluttaa rintojaan ulkona.

Itsekästä, varmasti.

Ei kai kukaan talvella ulkona imetä. Selityksesi ei kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutitus? Yksi ällötermi lisää 🤢

Vierailija
4/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, päinvastoin. Monen miehen pitäisi imeä tuttia vielä aikuisenakin, kun ollaan jääty lapsenomaiselle tasolle. Kiukutellaan vaimolle kuin vauva ja kytätään tissejä.

Ei tutista ole haittaa kuin vasta pysyvien hampaiden tullessa.

Vierailija
5/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kyseenalaistaisin?

- Kyllä ne ehtii sen oppia kumminkin

b) purenta kärsii

- Enpäs oo huomanna

- Kuka jaksaa jatkuvasti kuunnella huutavaa, kiljuvaa tai hölöttävää lasta? Eihän sen kanssa voi sitten mennä yhtään minnekään, kun kaikki kanssaihmiset katsovat pahasti!

- Kyllä niitä lasten tunneilmaisuja on ihan hyvä tasata.

Toinen vaihtoehto on sitte, että äiti istuu tuntitolkulla päivässä tissi suussa. Oon mä sitäkin tehnyt, peräti kolmevuotiaaksi yhden kanssa. Ehdinpähän lukea kaikki maailman vauvapalstat siinä samalla. Mutta kyllä se tutti vaan on kätevämpi. Ainakin jos haluaa tai joutuu poistumaan välillä siitä tietokoneelta.

Mun lapset on sitten jo aikuisia. En usko että kukaan kärsi yhtään mitenkään.

Vierailija
6/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä, varmasti.

No just näin, en aio imettää talvella ulkona. Ja siksi aion opettaa lapsen myös tutille.

Vierailija
7/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutista on haittaa. Lisäksi se on väkivaltaista.

Mietipä itse jos sua suurempi henkilö työntää väkisin suuhusi esinettä etkä voi tehdä mitään?

Vauvalla on nälkäitku tai jokin muu hätä etkä tee muuta kuin lyöt tutin suuhun?

Miksi et ruoki?

Miksi et hoivaa, tarkista mikä on?

Vierailija
8/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä, varmasti.

No just näin, en aio imettää talvella ulkona. Ja siksi aion opettaa lapsen myös tutille.

Eli et siirry sisätiloihin ruokkiaksesi vauvaa?

Pieni vauva on usein nälkäinen ja tutista ei nälkä lähde.

Vierailija
9/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä itse jos sua suurempi henkilö työntää väkisin suuhusi esinettä etkä voi tehdä mitään?

Miksi et ruoki?

No en ruoki siksi, että ulkona on kymmenen astetta pakkasta ja tissitulehduksen vaara. Ruokin heti kun pääsen sisään, ei ole tarkoitus korvata tutilla ravintoa. Nro 1.

Vierailija
10/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kyseenalaistaisin?

- Kyllä ne ehtii sen oppia kumminkin

b) purenta kärsii

- Enpäs oo huomanna

- Kuka jaksaa jatkuvasti kuunnella huutavaa, kiljuvaa tai hölöttävää lasta? Eihän sen kanssa voi sitten mennä yhtään minnekään, kun kaikki kanssaihmiset katsovat pahasti!

- Kyllä niitä lasten tunneilmaisuja on ihan hyvä tasata.

Toinen vaihtoehto on sitte, että äiti istuu tuntitolkulla päivässä tissi suussa. Oon mä sitäkin tehnyt, peräti kolmevuotiaaksi yhden kanssa. Ehdinpähän lukea kaikki maailman vauvapalstat siinä samalla. Mutta kyllä se tutti vaan on kätevämpi. Ainakin jos haluaa tai joutuu poistumaan välillä siitä tietokoneelta.

Mun lapset on sitten jo aikuisia. En usko että kukaan kärsi yhtään mitenkään.

No sitähän varten äiti on olemassa että se ruokkii ja hoitaa vauvaa!

Ja siksi vauva huutaa kun sillä on nälkä/ jano tai vaikka turvaton olo.

Hyvin yksinkertainen asia.

Vierailija
11/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä, varmasti.

Eli et siirry sisätiloihin ruokkiaksesi vauvaa?

Pieni vauva on usein nälkäinen ja tutista ei nälkä lähde.

No totta munassa siirryn sisätiloihin ruokkimaan vauvan, mutta siihen voi mennä hetki.

Pieni vauva kyllä usein imee ihan huvikseen, ainakin minun aiemmat vauvani. Nro 1.

Vierailija
12/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ruoki?

Mikähän tuttien vihaaja mahdat olla? Miten kärsit siitä, jos joku opettaa hampaattoman pienen vauvansa imemään tuttia ja on valmis siitä vieroittamaan 1-2 vuoden kuluttua? Oletkohan joku provoilija, jolla ei ole mitään parempaa tekemistä? Keksitkö sanan "tutitus" juuri äsken ihan itse? En ainakaan oo koskaan kuullut kenenkään sitä sanaa aiemmin käyttävän.

Vierailija
13/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus on kyllä niin aloittajan omasta päästä keksittyä shaibaa.

Vauvoilla on erilaisia imemisen tarpeita ja tutti on parempi imeskeltävä kuin peukalo. Jos imeminen muulloin kuin syödäkseen olisi kaikkien vauvojen kohdalla turhaa ja vahingollista niin miksi niin monella vauvalla menee peukalo suuhun ja niillä joilla ei tuttia ole ollut vaikka sitä olisi tarvinnut niin menee se peukku suuhun usein vielä leikki-iässäkin.

Vierailija
14/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeus puhumiseen estetty?

Anna mun kaikki kestää :D Voisit heittää myös tutkimuksen tai todisteen siitä, miten lapsen tunneilmaisu kärsii tutin käytön vuoksi. Onkohan vaikutus ihan pysyvä? :D

Olet aika hassu ja hupaisa henkilö väitteinesi :D

Vierailija
15/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luen koko ajan tuon otsikon "tulitus ja lapsen psyyke". Siinä olisi kyllä huolenaihetta.

Vierailija
16/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap:n kirjoituksessa perää on ja nuo asiat kyllä pitää paikkansa. Mutta ap kieltämättä ilmaisi asian aika jyrkästi ja tuomitsevasti...  Tosin en tiedä, osaanko minäkään esittää tätä sen paremmin ilman, että kukaan pelästyy/panikoi/loukkaantuu.... Jokainen äiti toki tekee omat päätöksensä, mutta kannattaa noita asioita silti pohtia, tutkia ja sen jälkeen tehdä päätökset käytön suhteen, kun on tarpeeksi oikeaa tietoa aiheesta, eikä suorilta käsin tuomita. Tuttia en kuitenkaan vallan demonisoisi, mutta käyttäisin kuitenkin harkiten, jos käyttäisin. Ja aina tietenkin parempi ilman, jos vain suinkin onnistuu. Mutta jos nyt -10 asteen pakkasessa on kävelemässä, niin onhan se tutti nopeampi rauhoitusväline kuin vaikka imetys, jos vauva alkaa ykskaks huutaa eikä ole penkkiä / sisätiloja just sillä hetkellä missään välittömästi näkyvissä. Jos vain samalla etsii paikan, jonne mennä pikimmiten imettämään/pulloruokkimaan/vaihtamaan vaippa tms., niin ok. :-) Ja hyvinvoiva äiti/vanhemmat on toki vauvankin etu. 

Juuri yksi päivä luin hyvää juttua aiheesta. Harmikseni en tainnut laittaa sitä suosikeihin, mut koitan etsiä sen. Tutti kuitenkin todellakin voi vaikuttaa negatiivisesti mm. suun motoriikan kehittymiseen, koska se estää mm. kielen luonnollisen liikkumisen suussa ja siten vaikuttaa esim. kitalaen vääränlaiseen muokkautumiseen (kielen kuuluisi "levätä" tiiviisti kitalakea vasten) ja sitä kautta edelleen hengitysteiden vääränlaiseen kehittymiseen (tjsp.), leukojen/purennan kehittymiseen, kun kieli ei pääse "levittämään" leukoja. Suun motoriikan kehittymättömyys vaikuttaa myös puhumisen oppimiseen. Nämä ihan fyysisessä mielessä ja tuossa psyykkisessä puolessakin on ilman muuta perää. Jotainhan vauva aina koittaa kaikilla eleillään ja toimillaan ilmaista.

Vierailija
17/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani ei ole ollut tuttia eikä ole kaivattu. Täysin turhake ja jopa vahingollinen. Vauvat syntyisivät tutin kanssa jos se olisi jotenkin tarpeellinen. Imemistä varten on rinnat. Kyllä luonto tietää mitä tekee ja sitä kannattaa seurata. Miettiä mikä on luonnollista ja mikä on ihmisen turha ja vahingollinen keksintö.

Vierailija
18/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Kertokaa nyt fiksummat sitten että minkä takia peukalon imeminen on yhtään sen parempi kuin tutti? Eikös siitä tutista ole kuitenkin helpompi aikanaan vieroittaa kuin peukalosta. Ja mun tissit on syömistä varten, ei huvikseen imemistä. Tosin hermohan siinä vauvallakin menee jos se tissiä yrittää huvin vuoksi imeä, kun sieltä väkisinkin tulee sitä maitoa sitten.

Vierailija
19/19 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissien imeminen on vauvalle/lapselle paljon muutakin tärkeää kuin ravintoa.