Millainen on keskivaikea masennus
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Oot lähes toimintakyvytön, mutta et vielä yritä intohimoisesti tappaa itseäsi.
Näkyykö jo ulospäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö jo ulospäin?
Riippuu, kaikki eivät lopeta hygieniastaan huolehtimasta edes vaikean masennuksen edessä. Mutta käytöksestä sitä ei välttämättä huomaa, ihminen voi esittää iloista ja reipasta vaikka yksin ollessaan tyyliin itkisi ja tuijottelisi seiniä.
Minulla todettu keskivaikea masennus ja lievä paniikkihäiriö. En kykene tekemään kotitöitä enkä nauttimaan harrastuksista mikään ei tuota hyvää oloa. Kasvoni ovat kuulemma vakavat. En jaksa pitää huolta ulkonäöstäni. Kotoa poistun vain töihin. Työnteko hankalaa jonka jälkeen olen niin väsynyt että makaan sohvalla ja torkun... ystävät kaikonneet kun en jaksa pitää yhteyttä. Lääkkeenä escitalopram 15mg jonka nostan 20mg viikonkuluttua.
Mulla on epätyypillinen keskivaikea masennus sekä vaativa persoona. Tämä tarkoittaa sitä että mun on pakko yrittää enemmän kuin mihin pystyn ja jaksan enkä osaa höllätä vaikka pää ja kroppa huutaa hoosiannaa.
Aloitekyky 0 - ne asiat mitkä ennen hoidin "vasemmalla kädellä" vie nyt päiviä aikaa, aloittaminen on lähes mahdotonta ja siirrän pikkujuttujakin päivillä.
Keskittymiskyky 0 - aloitan em jutun ja jätän sen kesken koska jokin pikkuasia vaatii tarkempaa selvittämistä. Taas syys siirtää sitä tuonnemmaksi. Kirjoja en pysty lukemaan kuin 5 min kerrallaan enkä siitäkään muista mitään. Joku kertoo jonkin tärkeän asian minulle ja hetken kuluttua väitän etten ole koskaan edes kuullut asiasta
Jaksaminen 0 - esim päätän imuroida lattian. Matkalla alakertaan joudun istahtamaan portaille koska kroppa on lyijynraskas enkä tiedä mistä aloittaa. Haen imurin letkun esiin ja istun taas hetkeksi miettimään.
Ahdistus 100 - tiedän että pitäisi jaksaa ja pystyä mutta miten? Pakotan itseni liikkeelle ja voin suorastaan pahoin stressin aikana.
Kuitenkin olen liikkeessä koko ajan kuin duracell, en uskalla pysähtyä koska pelkään etten enää nouse siitä.
Hymy on kadonnut kasvoilta enkä muista koska olisin nauranut jollekin asialle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on epätyypillinen keskivaikea masennus sekä vaativa persoona. Tämä tarkoittaa sitä että mun on pakko yrittää enemmän kuin mihin pystyn ja jaksan enkä osaa höllätä vaikka pää ja kroppa huutaa hoosiannaa.
Aloitekyky 0 - ne asiat mitkä ennen hoidin "vasemmalla kädellä" vie nyt päiviä aikaa, aloittaminen on lähes mahdotonta ja siirrän pikkujuttujakin päivillä.
Keskittymiskyky 0 - aloitan em jutun ja jätän sen kesken koska jokin pikkuasia vaatii tarkempaa selvittämistä. Taas syys siirtää sitä tuonnemmaksi. Kirjoja en pysty lukemaan kuin 5 min kerrallaan enkä siitäkään muista mitään. Joku kertoo jonkin tärkeän asian minulle ja hetken kuluttua väitän etten ole koskaan edes kuullut asiasta
Jaksaminen 0 - esim päätän imuroida lattian. Matkalla alakertaan joudun istahtamaan portaille koska kroppa on lyijynraskas enkä tiedä mistä aloittaa. Haen imurin letkun esiin ja istun taas hetkeksi miettimään.
Ahdistus 100 - tiedän että pitäisi jaksaa ja pystyä mutta miten? Pakotan itseni liikkeelle ja voin suorastaan pahoin stressin aikana.
Kuitenkin olen liikkeessä koko ajan kuin duracell, en uskalla pysähtyä koska pelkään etten enää nouse siitä.
Hymy on kadonnut kasvoilta enkä muista koska olisin nauranut jollekin asialle.
Mullakin on valtaosa ajasta näin. Jos saan jotain tehtyä, kuten vaikka normaalin päivän töissä, en jaksa työpäivän jälkeen puhua kenenkään kanssa, enkä lähteä mihinkään. Elämä on aika ilotonta, mistään asioista ei pysty nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toimintakyky vielä ihan ok, mutta paljon itsetuhoisia ajatuksia (+yksi yritys) ja suurta toivottomuutta. Diagnoosina juurikin keskivaikea ainakin psykiatrin mielestä. Kai ilmeneminen voi olla erilaista eri ihmisillä
Ei jaksa, ei pysty, ei kykene, ei kiinnosta, ei halua, ei toimi. Aina kipeenä, jotain fyysistä vaivaa. Vatsa, univaikeudet. Teen vain kaiken välttämättömän, väkisin, huonosti, viime tipassa. Sitten entistä pahempi mieli. Ryyppäämisen olen lopettanut, kun ei sekään kiinnosta. Suruun ja väsymykseen syön kaikkea mitä löytyy, jotain tekee mielikin. Notkun AV ja MV. Välillä esitän normaalia, jos pakko.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla yli 90 kg paino
Painan alle 50 kg.
t. diagnoosin saanut
Vierailija kirjoitti:
Naisilla yli 90 kg paino
Mulla ei ole masennus vaikuttanut mitenkään painoon. Olen edelleenkin alle 60 kiloinen.
5
Ei kaikki aina liity painoon.
T.65kg masentunut