Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Söin nettimiehen kanssa kiinalaisessa ravintolassa ja hän pyysi puikkojen sijaan haarukan - turn off

Vierailija
24.10.2017 |

Olisiko muille? Kyllä minun mielestäni puikoilla syöminen kuuluu ihan yleissivistykseen ja sen verran pitää kunnioittaa kulttuuria.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kauhalla vaatia jos tikuilla annetaan.

Vierailija
22/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on kiinalainen jossa tarjotaan kysymättä puikot ja joutuu pyytämään haarukan? Yleensä se on toisin päin, eli joutuu pyytämään puikot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalainen riisidietti.

Saa syödä riisiä niin paljon kuin haluaa, mutta vain yhdellä puikolla.

Vierailija
24/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että länkkäri ei syö hyvin puikoilla ja vaihtaa haarukkaan, on ihan normaalia. Mutta kieltämättä hyvin puikoilla syövä mies on vähän sellainen maailman mies, turn-on. Voi olla esim. työskennellyt Aasiassa.

Vierailija
25/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaako ap valittamaan kiinalaiselle, jos tämä syökin pastaa puikoilla eikä haarukalla ja lusikalla? 

Tuskinpa ap itsekään syö pastaa haarukalla ja lusikalla.

Pasta syödään haarukalla. En tiedä, mistä tuo  lusikka spagetin syömiseen on otettu käyttöön, mutta eipä ole oikein. Näyttää typerältä.

Mulle opetti tuntematon italialainen mies pastansyönnin ulkomailla. Tuli ravintolassa näyttämään miten pastaa syödään lusikan ja haarukan kanssa oikeaoppisesti.

(Olin oikea italiaano-magneetti nuorena, vaikka en ole edes käynyt Italiassa koskaan.)

Vierailija
26/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa vaan mieleen kun yhdysvaltalainen tuttava yritti aluksi ruokailussa käyttää veistä ja haarukkaa kuten me muutkin, mutta jossain vaiheessa pisti veitsen sivuun ja siirsi haarukan oikeaan käteen. Ei siitä vaan tullut mitään ja ilmeisesti kohteliaisuutta yritti matkia suomalaisia pöytätapoja.

Vierailija
27/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaako ap valittamaan kiinalaiselle, jos tämä syökin pastaa puikoilla eikä haarukalla ja lusikalla? 

Pasta syödään haarukalla. En tiedä, mistä tuo  lusikka spagetin syömiseen on otettu käyttöön, mutta eipä ole oikein. Näyttää typerältä.

Mulle opetti tuntematon italialainen mies pastansyönnin ulkomailla. Tuli ravintolassa näyttämään miten pastaa syödään lusikan ja haarukan kanssa oikeaoppisesti.

(Olin oikea italiaano-magneetti nuorena, vaikka en ole edes käynyt Italiassa koskaan.)

Ja siis mies istui asiakkaana lähipöydässä. Ei ollut henkilökuntaa.

Vierailija
28/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas kun arvaan. Miehesi söi haarukalla kiinalaista ruokaa, joten hänen on pakko olla rasisti.

Vierailija
29/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/600-erilaista-muotoa-ala-…

Unohda lusikka ja syö kuin aito italialainen

Monesti pasta-aterialla ruokailuvälineiksi katetaan haarukka sekä lusikka. Oikeaoppisesti pastaa kuuluisi kuitenkin nauttia ainoastaan haarukalla. Tästä johtuen lusikka katetaankin monesti Italiassa vain turistipaikoissa.

Pastaa tulee poimia haarukkaan vain sen verran, että sitä on mahdollista syödä siististi. Lusikkaa et tarvitse, sillä pasta pyöritetään lautasen reunaa vasten. Unohda siis lusikka jos haluat oppia italialaisten tavoille.

Vierailija
30/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.

Sun tarttee ottaa kiinalainen mies! Niistä on jopa ylitarjontaa, kiitos Kiinan 1 lapsi -politiikan .

Vierailija
31/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön lähes aina haarukalla ja mulla on kiinalainen mies, on ollut jo yli 10 vuotta 😊

Vierailija
32/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle taas puikkojen kanssa hifistelijä on totaali turn off. Muuten ei ole väliä vaikka söisi lusikalla.

Vierailija
33/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin aasiassa ollessani treffeillä paikallisen kanssa ja mentiin syömään. Jossain mielenhäiriössä en ollut tajunnut edes ennen matkaa treenata yhtään puikoilla syöntiä ja jotenkin alkuloman olin onnistunut välttämään koko puikot. Ravintolassa kysyin varovasti haarukkaa, mutta sellaista ei ollut saatavilla (ei oltu turistiravintolassa). Niinpä söin nuudeleita lusikalla sillä metallipuikoilla onnistuin vain levittämään ruokani pitkin pöytää ja syliäni. Silloin hävetti oma juntteus. Treffikumppanini ei tosin ollut moksiskaan. Heti Suomeen palattuani opettelin puikkojen käytön. Seuraava matka menikin syömisen osalta sitten paremmin.

Vierailija
34/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitteko Kiinassa? 

Vai miten hänen olisi pitänyt kunnioittaa kulttuuria?

Olen minäkin sitten varmaan epäsivistynyt, kun en osaa puikoilla syödä enkä ole edes välittänyt opetella. Me täällä länsimaissa syömme haarukalla ja veitselä. Puikot ovat epäkätevän näköiset, mutta ilmankos ovat hoikkia, kun yhden sentti kertaa sentti suupalan suuhun vienti kestää ja kestää.... 

Puikot itse asiassa ovat tosi kätevät, kun niitä oppii käyttämään. Asuin jonkin aikaa Japanissa ja nopeasti sitä niihin tottuu, jossakin vaiheessa aloin jopa ajatella niiden olevan länsimaalaisia välineitä helpommat. Oikealla otteella ruoka pysyy puikoissa hyvin ja toisella kädellä voi kannatella vaikkapa riisikulhoa. Tietysti ne vaativat tietyntyyppistä ruokaa, ei niillä kaikkea länsimaalaista ruokaa voi syödä, mutta esim. Japanissa suurin osa tarjoillusta ruuasta olikin juuri aasialaista ja ns. tehty puikoilla syötäväksi. Ei sielläkään kukaan nyt yhtä riisinjyvää kerrallaan syö, vaan syödään tahmeampaa riisiä kuin mitä joku basmatiriisi esimerkiksi on.  

Suomessa en tietenkään katsoisi pahalla, jos puikkoihin tottumaton pyytäisi aasialaisessa ravintolassa haarukkaa. Aasiassa jos menisi jonnekin ei-turistialueelle syömään perinteistä ruokaa pieneen paikkaan, haarukan pyytäminen voisi tuntua vähän nololta, sillä sellaisissa paikoissa länkkäriaterimia ei välttämättä ole edes varalta. Mutta toisaalta se on ihan eri asia. 

Vierailija
35/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sushit syön puikoilla, mutta useimmissa suomen kiinalaispaikoissa on annokset on niin hankalasti puikoilla pyydystettävää että mieluummin haarukalla. Syntyperäiset kiinalaiset näyttävät tilaavan kiinaksi jotain ihan eri annoksia kuin mitä on listalla.

Johtuu, siitä että "oikea" kiinalainen ruoka ei ole maistunut suomalaiselle, joten ympäri Suomen saa samaa limakiinalaista ruokaa, suomalaiseen makuun. Johtunee yhdestä tukusta, vrt kebab-pizzeriat.

Limakiinalaisella tarkoitan, sitä maizenalla tms. suurustettua kiiltävää kastiketta.

En em. syistä käy "kiinalaisissa" ravintoloissa, paitsi esim. Helsingissä Long Wallissa, jossa ruokalistan lopussa on "salainen" kiinalainen ruokalista. Kiinalainen ruoka on ehkä kuivempaa, tulisempaa ja yksinkertaisempaa.

Mitä tulee vielä riisiin, niin se pitäisi olla eri kupissaan, josta sitä syödään siten, että otetaan samalla ruokaa ja riisiä. Tällöin riisi pysyy "klimppisenä" ja sitä puikoilla voi syödä, mutta jos se riisi on siinä lautasella märän ruuan kanssa, niin se vettyy ja sitä onkin mahdotonta syödä puikoilla nätisti.

Itse aiheesta, saahan sitä mitä vaan pitää turn-offina, mutta jos standardit ulottuvat ruokavälineisiin asti, niin en valitettavasti usko sinkkuutesi päättyvän lähiaikoina.

Vierailija
36/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa vaan mieleen kun yhdysvaltalainen tuttava yritti aluksi ruokailussa käyttää veistä ja haarukkaa kuten me muutkin, mutta jossain vaiheessa pisti veitsen sivuun ja siirsi haarukan oikeaan käteen. Ei siitä vaan tullut mitään ja ilmeisesti kohteliaisuutta yritti matkia suomalaisia pöytätapoja.

Mäkin syön noin, ellei olla jossain hienommassa paikassa. Onhan se helpompaa.

Vierailija
37/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sushit syön puikoilla, mutta useimmissa suomen kiinalaispaikoissa on annokset on niin hankalasti puikoilla pyydystettävää että mieluummin haarukalla. Syntyperäiset kiinalaiset näyttävät tilaavan kiinaksi jotain ihan eri annoksia kuin mitä on listalla.

Johtuu, siitä että "oikea" kiinalainen ruoka ei ole maistunut suomalaiselle, joten ympäri Suomen saa samaa limakiinalaista ruokaa, suomalaiseen makuun. Johtunee yhdestä tukusta, vrt kebab-pizzeriat.

Limakiinalaisella tarkoitan, sitä maizenalla tms. suurustettua kiiltävää kastiketta.

En em. syistä käy "kiinalaisissa" ravintoloissa, paitsi esim. Helsingissä Long Wallissa, jossa ruokalistan lopussa on "salainen" kiinalainen ruokalista. Kiinalainen ruoka on ehkä kuivempaa, tulisempaa ja yksinkertaisempaa.

Mitä tulee vielä riisiin, niin se pitäisi olla eri kupissaan, josta sitä syödään siten, että otetaan samalla ruokaa ja riisiä. Tällöin riisi pysyy "klimppisenä" ja sitä puikoilla voi syödä, mutta jos se riisi on siinä lautasella märän ruuan kanssa, niin se vettyy ja sitä onkin mahdotonta syödä puikoilla nätisti.

Itse aiheesta, saahan sitä mitä vaan pitää turn-offina, mutta jos standardit ulottuvat ruokavälineisiin asti, niin en valitettavasti usko sinkkuutesi päättyvän lähiaikoina.

Useimmista kiinalaisissa on "salainen lista", sitä ei ole vain painettu mihinkään.

Vierailija
38/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puikoilla syöminen on omimista eikä kunnioittamista. Suomalainen syö haarukalla.

Vierailija
39/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän maassa voi syödä maan tavalla eli etnisessä ravintolassa on ihan ok syödä veitsellä ja haarukalla, jos se on helpointa. Ei siellä ravintolan pitäjät katsele sitä mitenkään alta kulmien. Ulkomaillakin turistit saavat syödä miten haluavat. Mutta pienemmissä paikoissa saattaa vain olla, että veitsiä ja haarukoita ei vain ole tarjolla.

Ja eipä tuo kiinalainen ole ainoa paikka, missä syöminen voi kangerrella. Ei intialaistakaan ruokaa oikeastaan pitäisi syödä haarukalla ja veitsellä, mutta ei se mikään varsinainen virhe ole. Vaikka vähän hassulta se näyttää, kun esim. naanleipää syödään suoraan sellaisenaan. Siinä menee vähän sen idea, jos siitä vain pureskelee paloja ja muuten lappaa ruokaa suuhun haarukalla. Naanleivällä kun olisi tarkoitus syödä sitä ruokaa eli leivällä kauhotaan lautaselta ruokaa suuhun. Sitten kun leipä loppuu tai syö riisiä, niin käytetään lusikkaa tai ainakin intialaiset käyttää. Joku sanoi aasialaisten syövän aina haarukalla Länsimaissa, mutta mä olen kyllä nähnyt, että käyttävät aina lusikkaa. Ainakin keski- ja etelä-aasialaiset käyttää lusikkaa.

Vierailija
40/57 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty kannattaa miettiä, mitkä on olennaisia asioita kun treffi- tai elämänkumppania valitsee.