Miksi annat lapsesi sotkea?
Minulla on kaksi lasta, jotka on kutsuttu monesti syntymäpäiville jonnekin maksulliseen tilaan, siskontyttö myös järjestää eräässä paikassa tällaisia lasten syntymäpäiviä.
En voi käsittää miten lähes kaikki antavat lastensa elää kuin pellossa! Itse pyydän aina lastani viemään käyttämänsä kertakäyttöastiat roskikseen, myös ihan sen takia, että haluan lapseni vievän roskansa pois myös kotona ja kylässä. En myöskään anna lapseni heitellä ruokaa tai sotkea tilaa mielettömästi. Välillä on ihan järkyttävää miten vanhemmat antavat lasten heitellä ruokaa ja juosta ruokaa/herkkuja käsissä niin, että ne leviävät pitkin tilaa. Olen todistanut myös tosi kiusallisia tilanteita, joissa syntymäpäivillä työvuorossa oleva pyytää lapsia syömään paikoillaan, etteivät juokse popparit kädessä ja visko niitä pitkin tilaa ja synttärisankarin äiti kysyy närkästyneenä miksei saa. Tai pyytää lapsia olemaan levittelemättä pöydän koriste-esineitä, kuten serpentiiniä ja olemaan tuhoamatta niitä ympäri tilaa, taas kysytään närkästyneenä miksei lapset saa, vaikka on ihan lelujakin omassa tilassaan.
Ihan uskomatonta, en ikinä antaisi lasteni MISSÄÄN levitellä ruokaa ja muuta noin, en voi olla miettimättä miten nuo elävät kotonaan! Näissäkin on ollut kyse esimerkiksi 6v ryhmästä, oman lapseni olen opettanut olemaan sotkematta, joten ymmärtää sen kyllä muuallakin kuin kotona, ei kyse mistään pikkulapsista... Toinen lapsistani on 3v ja tietty sotkua tulee, mutta hänellekin menee perille jos kieltää jotain tuhoamasta ja aikuisen homma on huolehtia ettei heittele ruokaa sinne tänne.
Työntekijöiden homma on siivota, mutta en silti ymmärrä tuota p*rse homeessa istumista kun lapset tuhoaa paikat, miten edes kehtaavat... Sitten virnustellään kun työntekijät konttaavat siivoamassa kun paikka on pommin jäljiltä eikä edes kiitetä järjestetystä tapahtumasta. Ero on kuin yöllä ja päivällä kun fiksut vanhemmat komentavat lapsiaan, ja taas jotkut elämämkoululaiset antavat lasten olla miten vaan, "koska muut siivoavat". En ihmettele ettei täällä moni pidä lapsista, jos niitä tämän verran viitsitään komentaa ja jätetään kaikki muiden huoleksi...
Kommentit (3)
No osa vanhemmista ei vaan osaa tai kykene kasvatustyöhön. Yllättävän iso osa.
Samaa olen kauhistellut. Nykyisin pitää miettiä tarjoilut sen mukaan kuinka paljon sotkua aion sietää. Supersuklaiset "kosteat" leivonnaiset ovat ehdottomasti kiellettyjä, koska lapset levittävät niitä kaikkialle. Jopa kerrossängyn yläsänkyyn on viety suklaakakkua.