Käyttääkö ihmiset usein rauhoittavia lääkkeitä?
Olen nyt useammalta tuttavalta kuullut, että heillä on varalta rauhoittavia lääkkeitä, jos alkaa tuntua ahdistavalta. Käyttävät esim töissä tarvittaessa.
Olen vähän hämmentynyt. Olen olettanut, että tuollaisia lääkkeitä käyttävät vain mielenterveysongelmaiset. Mutta onko niiden käyttö kovin yleistäkin?
Olen itse käynyt läpi varsin stressaavia elämänvaiheita eikä kertaakaan ole ollut olo, että joku lääke tähän nyt auttaisi. Eihän joku pilleri sitä tilannetta ratkaise vaan ne asiat täytyy elää ja käydä läpi.
Miten nuo rauhoittavat lääkkeet vaikuttaa ajatteluun ja toimintakykyyn? Pystyykö niitä käyttäessä ajattelemaan selvästi? Jotenkin vaan kummastuttaa, että eikö ihmiset pysty käsittelemään asioita omassa päässään vaan täytyy turruttaa itsensä jotenkin? Olen vähän hämmentynyt asiasta, lyhyen ajan sisällä olen useamman kuullut käyttävän rauhoittavia satunnaisesti.
Kommentit (5)
Ei niiden tarkoituskaan ole ratkaista ongelmia vaan lievittää niiden ongelmien oireita. Samalla tavalla kuin jos otat esimerkiksi särkylääkettä hammassärkyyn, ei se hammas sillä parane mutta kivut lievittyvät.
Mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko, ja käytän tarvittaessa. Esim nyt syksyllä uudet opinnot aloittaessani ekana koulupäivänä. Ja ensi kuussa varmasti otan ekana päivänä työharjoittelussa. Ei vaikuta toimintakykyyn, eikä ajatukset mitenkään puuroudu. Minut nämä lääkkeet pelasti, muuten olisin syrjäytyneenä tilastoissa. Kun saa onnistumisen kokemuksia jännittävistä tilanteista, niin lääkettä tarvii vähenevissä määrin. Sain reseptin 2015, ja kerrat ovat harventuneet huomattavasti. Tänä vuonna olen ottanut kolme tablettia :)
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut termiä pamimumneli?
Täytyy sanoa etten ikimaailmassa ole kuullut termiä "pamimumneli". Mitä se on?
Mikä on pamimummeli? Olen jo kuusikymppinen ja aina yrittänyt seurata tarkasti kielen kehitystä, mutta tuota sanaa en ole koskaan kuullut.
Oletko kuullut termiä pamimumneli?