Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apu sairaalloiseen hammaslääkäripelkoon?

Vierailija
17.10.2017 |

Lapsena ei ollut mitään ongelmaa hammaslääkärin kanssa, mutta silloin viimeksi multa porattiin lupaa pyytämättä yksi hammas ilman puudutusta, ja jotenkin jäi siitä kivusta aivan tajuton pelko. Nyt en ole käynyt hammaslääkärissä ehkä n. 7 vuoteen, joka ällöttää itseänikin.

Hampaat on semi ikävässä kunnossa. Eivät näytä ulospäin mitenkään sinänsä erityisen pahalta, mutta viime kerran jälkeen multa on lohkennut pikku pala kahdesta hampaasta, tiedän että mulla on pari vähintään alkavaa reikää, kaksi hampaistani on niin kipeitä että välillä kipeenä on koko naama ja pää.

Narskutan öisin hampaitani todella paljon, ja myös leuat ovat usein todella kipeät, viime aikoina vasemmalta puolelta leukaa on kuulunut välillä "poksahtelua" kun suljen suun.

Ällöttää ja haluaisin tän suun kuntoon, mutta en vaan pysty menemään. Reilu kuukausi sitten tsemppasin itseni varaamaan hammaslääkäriajan, joka olisi ensi kuun alussa, ja pakokauhu ja tarve peruuttaa aika nousevat päivä päivältä. Ajattelen tuota tulevaa hammaslääkäriä joka päivä, ajatuskin ahdistaa ja huomaan etsiväni syitä, joilla oikeuttaisin itselleni käynnin peruuttamisen.

Auttakaa mua helkkari, miten mä pääsen tästä eroon? :( Pelkään, että nää legot alkaa kohta vaan tippua suusta tai saan jonkun verenmyrkytyksen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hammaslääkäri.

Kysy muutamalta hammaslääkäriltä, kenellä he käyvät.

Vierailija
2/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäreissä on pelkopotilaisiin erikoistuneita, ensimmäinen käynti voidaan vaikka vain jutella siitä pelosta ja käydä läpi niitä aikaisempia kauhukokemuksia. Hammashoito on muuttunut paljon inhimillisemmäksi sitten minun lapsuuteni, noin esimerkiksi. Vaikka ei olisi mikään pelkoihin erikoistunut tyyppi, niin silti useimmat ottavat tuollaiset asiat nykyään huomioon. Yksityispuolella ainakin sehän on osa asiakaspalvelua ja markkinointia, ettei aiheuta potilaalle kipua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ois tukihenkilö, ihminen joka on käynyt läpi saman prosessin. Ensimmäisen ajan voi aivan hyvin käyttää keskusteluun. Siinä sovitaan, että jos koskee niin lisätään puudutetta.

Vierailija
4/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli kans pelko ja vuosia siitä kun olin viimeksi käynyt. Päätin pulittaa vähän enempi ja menin yksityiselle. Tää lekuri oli osin erikoistunut pelkopotilaisiin. Käynti meni tosi hyvin ja mut otettiin loistavasti huomioon. Puudutteet toimi erittäin hyvin, inhottavinta oli ne äänet, joita siellä joutuu kuulee kun porataan. Olin ihan kananlihalla. Mut mä selvisin ja niin säkin! Lasku oli jäätävä, koska reikiä löytyi, mut olin valmis sen pulittamaan hyvän kokemuksen vuoksi. Nyt kynnys mennä hammaslääkärille on paljon matalampi ja kaikenkaikkiaan jäi tosi hyvä fiilis siitä kun lopulta uskalsin! :)

Vierailija
5/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus, rauhottavat ja keskustelukäyntejä. Tsemppiä ap, ymmärrän hyvin. 

Vierailija
6/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittavat lääkkeet. Itse uskalsin niiden voimalla nyt tänä kesänä 15 vuoden jälkeen.

Vierailija
7/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ihmistä tulisi lääkitä kemikaaleilla rauhoittuakseen. Hammaslääkärissä ei ole tarkoitus tuntea kipua, vaikkakin monet toimenpiteet sitä väistämättäkin aiheuttavat. Usein hengityksen tasoittaminen ja rentoutuminen riittää kivun hallintaan mentaalisesti ja paikallispuudutteella suunalueella ei pitäisi tuntea kipua leipälävessä, jos noin asian tällä kertaa ilmaisisi.

Vierailija
8/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulla oli pelkotiloja nuoruuskokemusten takia. Sitten menin yksityiselle ja sanoin tästä pelosta. 

Puudutus toimii nykyään todella hyvin. Mitään kipua ei tunnu.

Oman kauhukokemus juontui siitä kun tuli uudet hammaslääkärituolit ja selälleen niin että meinasin tukehtua siihen tuoliin.

Vierailija
9/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla erikoistunut pelkopotilaisiin. Nykyään nuoret hammaslääkärit osaavat kohdata pelkopotilaita.

Kerro ensimmäisellä kerralla pelostasi, mistä johtuu. Ensimmäisellä kerralla voidaan tehdä tarkastus ja keskustella tulevasta hoidosta. Moni saa apua rauhoittavista esilääkkeistä. Kun pysyvä hoitosuhde muodostuu, on helpompi käydä jatkossakin.

Vierailija
10/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Mulla ei rehellisesti ole varaa maksaa yksityisestä, muuten esim. nukutus kuulostaisi musta ihanteelliselta vaihtoehdolta (vaikka siihenkin kai liittyy riskinsä).

Osaisitteko sanoa, mistä olisi mahdollista tiedustella mahdollisuutta rauhoittavaan tai vastaavaan lääkitykseen hampilääkärin ajaksi?

Vierailija
11/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö sä kipua vai hävettääkö sua hoitamaton suu? Mulla itellä oli syy hammaslääkäripelkoon toi viimeinen. Mun tilanne oli aika sama kun sulla. Tiesin, että paikattavaa on mutta silti en mennyt lääkäriin. Lopulta sain itseäni niskasta kiinni ja varasin ajan. Sanoin jo puhelimessa, että pelottaa tulla kun ed. käynnistä niin pitkä aika. Mua oli vastassa ihana empaattinen lääkäri. Kertaakaan ei sanonut miksen ole käynyt hoidattamassa hampaitani tai kysynyt syytä pitkään väliin. Pyysin, ettei luettele reikiäni ääneen, en halunnut olla tuolissa kuuntelemassa tuomiota. Kuuntelinkin tarkastusajan musiikkia. Sitten hän kertoi mulle arvion, että kolme käyntiä tarvittaisiin ja että voin pitää vaikka kuukauden tauon niiden välissä, jos maksu mietityttää. Hän antoi myös heti maksuarvion n.400€. Varasin ajat samantien ja kävin hoidot läpi. Mulla jäi niin monta vuotta välistä, etten edes pitänyt tuota summaa pahana. Nyt olen käynyt kerran vuodessa tarkistuksessa ja olen niin iloinen, kun voin vain tilata ajan ilman pelkoa.

Tsemppaan sua kovasti!

Vierailija
12/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit soittaa uudelleen hammaslääkäriin ja sanoa, että pelottaa perhanasti. Käske kirjottaa hammaslääkärille viestiä, että pelkäät/olet pelkopotilas. Jos et jännitykseltä kuitenkaan saa itse sitä vastaanottoajallasi sanottua.

Vierailija
13/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Mulla ei rehellisesti ole varaa maksaa yksityisestä, muuten esim. nukutus kuulostaisi musta ihanteelliselta vaihtoehdolta (vaikka siihenkin kai liittyy riskinsä).

Osaisitteko sanoa, mistä olisi mahdollista tiedustella mahdollisuutta rauhoittavaan tai vastaavaan lääkitykseen hampilääkärin ajaksi?

Esilääkkeestä keskustellaan aina ensin hammaslääkärin kanssa. Nukutushoitoon ei pääse helpolla ja siellä tehdään poistohoitoa. Tk:ssa on myös paljon mukavia lääkäreitä :)

Mene siis ensin sinne tarkastukseen.

Vierailija
14/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäätkö sä kipua vai hävettääkö sua hoitamaton suu? Mulla itellä oli syy hammaslääkäripelkoon toi viimeinen. Mun tilanne oli aika sama kun sulla. Tiesin, että paikattavaa on mutta silti en mennyt lääkäriin. Lopulta sain itseäni niskasta kiinni ja varasin ajan. Sanoin jo puhelimessa, että pelottaa tulla kun ed. käynnistä niin pitkä aika. Mua oli vastassa ihana empaattinen lääkäri. Kertaakaan ei sanonut miksen ole käynyt hoidattamassa hampaitani tai kysynyt syytä pitkään väliin. Pyysin, ettei luettele reikiäni ääneen, en halunnut olla tuolissa kuuntelemassa tuomiota. Kuuntelinkin tarkastusajan musiikkia. Sitten hän kertoi mulle arvion, että kolme käyntiä tarvittaisiin ja että voin pitää vaikka kuukauden tauon niiden välissä, jos maksu mietityttää. Hän antoi myös heti maksuarvion n.400€. Varasin ajat samantien ja kävin hoidot läpi. Mulla jäi niin monta vuotta välistä, etten edes pitänyt tuota summaa pahana. Nyt olen käynyt kerran vuodessa tarkistuksessa ja olen niin iloinen, kun voin vain tilata ajan ilman pelkoa.

Tsemppaan sua kovasti!

En rehellisesti sinänsä tiedä, uskon että myös tolla suun hoitamattomuudella on vaikutusta tähän asiaan. Mulla on aina ollut paljon reikiä (myös siskoillani on ollut, vaikka kuin pesis ja lankais niin tulee vaan), hammaslääkärit on niitä aina kommentoineet. Yksi hampaistani on myös tuon vuosien narskuttelun jäljiltä ns. kääntynyt pikkuhiljaa ympäri suussani, niin, että sen sisäpinta on siis ulkopinnalla nyt. Joskus teini ollessani lekuri kutsui viereisestä huoneesta jonkun katsomaan sitä hammasta, kun se oli hänestä niin hulvaton.

Samalla myös tuo kipu ahdistaa ihan mielettömästi, vaikka ymmärrän, etteivät kaikki kerrat satu yhtä paljon kuin tuo ilman puudutusta poraaminen. Kun ajattelen tota hammaslääkäriin menemistä niin mulla alkaa ihan fyysisesti hiota kädet ja kainalot.

Vierailija
15/15 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi kun viisurit poistettiin kaikki neljä kerralla kun olin reilu 20v. Yksi oli tulehtunut, joten pakkohan sinne oli mennä ja sanoin, että toista kertaa en tule, ottaa nyt vaan kaikki kerralla. YTHS:n hoitsu katseli mun paniikkia hetken ja ehdotti lääkärille, että annetaanko tytölle yksi diapam. Lääkäri siihen, että anna kaksi. Sen jälkeen olin ihan tillin tallin ja hihittelin vaan siellä tuolissa ja halusin nähdä jokaisen hampaan, mikä sieltä lähti. Eikä ollut edes kovin kipeä jälkikäteen. Sen jälkeen on ollut paljon helpompaa viimeiset 20v.