Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkuraskaus ja hampaiden röntgenkuvaus

Vierailija
17.10.2017 |

Oon lähes varma ,että oon raskaana. Testiä en oo tehnyt ,koska ootan menkka päivää joka on muutaman päivän päästä. Huomenna mulla on hammaslääkäri. Hammaslääkäri aiko ottaa hamppaista röntgenkuvan. Uskallanko antaa ottaa vai vahingoittuuko sikiö? -mietteliäs-

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että saatat olla raskaana. Kuvaa ei oteta.

Vierailija
2/9 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot tietenkin epäilystä hammaslääkärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on alkio, ei sikiö. Yleensä ne kysyvät, onko raskaana. Itse en menisi.

Vierailija
4/9 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei vahingoitu. Mutta jos ei kuvaa ole juuri nyt tarpeellista ottaa, niin sitten ei oteta. Toisaalta esim. tulehtuneet hampaat tai ikenet on suurempi riski vaikkapa ennenaikaiselle synnytykselle kuin hammasröntgenistä tuleva minimaalisen pieni riski sikiölle. Aivan alkuvaiheessa sikiön solut on joka tapauksessa omnipotentteja eli mikä tahansa solu voi korvata toisen solun ja muuttua miksi vaan. Jos tässä alkuvaiheessa tulee joku ongelma, raskaus menee kesken ennenkuin ehtii kunnolla alkaakaan (etkä edes tiedä olleesi raskaana, kun tulee vaan normaalit menkat) tai kehitys jatkuu normaalisti. Geenivaurion riski on satunnainen mutta käytännössä hyvin olematon.

Vierailija
5/9 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lopetin pillerit syyskuun lopussa. Nyt on monta viikkoa nippailut alamahaa ja kohdun kohdalla painetta. Lisäksi väsyttää ja huono olo. Mulla on jo kolme raskautta takana, et olosta tiiä aika hyvin. Menkkoja ei oo ollut yli kolmeen vuoteen. Pillereiden takia ja yhden raskauden takia.

Vierailija
6/9 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, kuvan voi ottaa. Pari vuotta sitten julkaistun tutkimuksen mukaan ei ole sikiölle haitaksi. Googlaa hammasröntgen raskaus ja nappaa STUKin sivu auki.

Vierailija
7/9 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis 6 jatkaa, itselläni otettiin kuvat aikanaan vaikka sanoin että saatan olla raskaana eikä tuo koululainen nyt kovin epänormaaliksi kasvanut.

Vierailija
8/9 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei vahingoitu. Mutta jos ei kuvaa ole juuri nyt tarpeellista ottaa, niin sitten ei oteta. Toisaalta esim. tulehtuneet hampaat tai ikenet on suurempi riski vaikkapa ennenaikaiselle synnytykselle kuin hammasröntgenistä tuleva minimaalisen pieni riski sikiölle. Aivan alkuvaiheessa sikiön solut on joka tapauksessa omnipotentteja eli mikä tahansa solu voi korvata toisen solun ja muuttua miksi vaan. Jos tässä alkuvaiheessa tulee joku ongelma, raskaus menee kesken ennenkuin ehtii kunnolla alkaakaan (etkä edes tiedä olleesi raskaana, kun tulee vaan normaalit menkat) tai kehitys jatkuu normaalisti. Geenivaurion riski on satunnainen mutta käytännössä hyvin olematon.

Minulle ei tehty erästä tutkimusta sillä perusteella, että voisin tulla vielä raskaaksi. Olisi voinut vaikuttaa munasoluihin. Ihan tavallinen röntgenkuva voi kyllä vaurioittaa jakaantumassa olevaa munasolua.

Vierailija
9/9 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina röntgeniä ennen hammaslääkäri kysyy hedelmällisessä iässä olevilta naispotilailta, onko potilas raskaana. Kerro, että ehkä olet. Röntgeniä tuskin otetaan. Itse muistan ennen raskautumisiani tuntemukset, joista olin hyvinkin varma. Toisinaan kuitenkin meni pieleen... Nimim. Paljon hamppilääkärissä käynyt kahden lapsen äiti