Jauhemaksapihvit
En ole koskaan ennen tehnyt, mutta tykkään niistä. Nyt ajattelin kokeilla, ainekset olis, mutta en omista lettupannua tms. Vain isolla pannulla pitäs paistaa, niin miten saisin niitä mahdollisimman monta samalle ilman, että leviää? Vai pysyykö ne ilman mitään "muottia" kasassa? Ja jos tarvitsee jonkun muotin, niin mitä voisin käyttää?
Kommentit (6)
Voiko niihin käyttää perunajauhoa kuten murekkeeseen?
Maksapihveihin käytetään raakaa raastettua perunaa, pysyy koossa ja lieventää maksan väkevyyttä.
En paista ohukaispannussa.
Itse paistan ihan tavallisella paistinpannulla. Laitan pannulle pieniä "kekoja" ja hyvin on onnistunut paistaminen näinkin.
Minä en viitsinyt alkaa paistaa pihvejä pannulla, joten laitoin pihviseoksen uunivuokaan ja paistoin sen murekkeeksi. Se onnistui hyvin. Jauhemaksan ostin sellaisena pakastettuna pötkönä. Sitä vain ei enää tahdo löytyä täkäläisistä Citymarketeista.
Käivn tänään haudalla..Mun mummoni opetti mulle kun olin nuori likka, reseptinsä: raakaa raastettua perunaa, raastettua omenaa ja suolaa, salviaa ja vähän valkopippuria. Omppu ja pottu taittas maksan makua. Korppujauhot on turhia.
Ihan tavan pannulla paistelen eli isolla ruokalusikalla otan kunnon kukkurapäisen mitan ja muotoilen pikku pihvejä. Voissa. Syödään puolukkahillon ja muusin kanssa. Muusi punaiseen maitoon ja voita sekaan. Lajike joko Rosamunda tai Van gogh.
(Mummulla pysy kokkihomma hyppysissä vielä viime vuonna. Kävi itte kaupassakin. Lähti itsenäisyyspäivänä sairaalaan, kun oli ollut vähän huono olo, kuuli sairastavansa sydämen vajaatoimintaa, kuoli parin yön päästä nukkuessaan 92- vuotiaana ja mitä löytyi asuntoa raivatessa pakkasesta..mummun tekemiä jauhemaksapihvejä..syötiin vielä kerran mummun tekemää ruokaa...)
Kananmunaa ja korppujauhoa tarpeeksi, että saat kiinteän taikinan. Sitten voit tehdä vaikka pullia tai litistää pihveiksi.