Synnytyksen jälkeinen masennus/ pelko uusiutumisesta
https://yle.fi/uutiset/3-9868189
Itsellä kanssa oli paha synnytyksen jälkeinen masennus, mutta uusi lapsi haaveissa. En vaan tiedä uskaltaako enää.. :(
Kokemuksia kaipailisin, millaisia kokemuksia muilla?
Kommentit (6)
Hakeudu terapiaan ja tee lapsi terapian tuella. Eli käyt muutaman vuoden. Eihän se masennusta estä mutta auttaa sen selvittelyyn ja auttaa muutenkin äitiydessä yms. Elämässä.
Mies toivoo myös toista lasta, jopa enemmän ehkä kuin minä.
Miten tuttavallasi kävi asian kanssa?
Minä en uskaltanut hankkia toista lasta. Oli psykoottinen synnytyksen jälkeinen masennus esikoisen jälkeen, yritin itsemurhaakin kahdesti. Alunperin toki oli toiveissa useampi lapsi, mutta yhteen jäi.
No tuollaisen kokemuksen jälkeen on tietysti ihan ymmärrettävää ettei enää uskalla ottaa riskiä.
Haaveeksiko jää kirjoitti:
Mies toivoo myös toista lasta, jopa enemmän ehkä kuin minä.
Miten tuttavallasi kävi asian kanssa?
Hän sai masennuksen vain kolmannen lapsensa jälkeen. Hän voi pahoin ensimmäiset 9 kk. Hänen iäkkäät vanhemmat hoitivat lapsia päivisin kun mies oli toissä.
Vanhin lapsi oli 5 ja toinen 3. Vauva oli kovin helppo ja iloinen.
Hänen neljäs raskaus oli helppo, mutta elämäntilanne kovin vaikea. Oli siihen mennessä eronnut ja ei kovin onnellisessa suhteessa. Ei kuitenkaan voinut harkita aborttia koska oli vain sellainen lapsi rakas ihminen että ei kestänyt ajatusta.
Neljännen lapsen synnyttyä hänen muut lapset olivat jo vanhempia joten se helpotti. Isovanhemmat auttoivat pajon vauvan kanssa. Hänen vanhin lapsi jätti lukion kesken ja muutti pois kotoa. Ei jaksanut ja tyoskenti kaupan kanssana
He ovat nykyään mielestäni kovin läheinen perhe, eli vähän niinkuin loppu hyvin kaikki hyvin. En kuitenkaan sanoisi että se helppoa olisi ollut kenelläkkään
Tuo on kyllä pelottava pelko. Tunnen yhden henkilon joka joutui käymään tuon läpi. Onko toinen lapsi sinun haave vai toivooko miehesi myos pajon toista lasta?