Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talouden nobelisti: ihmiset eivät käytä aina rahaa järkiperäisesti

Vierailija
14.10.2017 |

Kyse on myös ajattelukyvyn rajoittuneisuudesta, itsehillinnän ongelmista ja sosiaalisista mieltymyksistä.

En ole kamalan yllättynyt tuloksesta. Millaisiin tapauksiin olet itse törmännyt ihmisten järjettömässä tai sopimattomassa rahankäytössä.

Itse tunnen työttömän, joka valittaa varmaan joka toisella tapaamisella, ettei rahaa ole riittävästi. Silti hän tulee vaateostoskassien kanssa vastaan kaupungilla kuukausittain. Hän saattaa myös aivan yhtäkkiä päättää, että ostaa jonkun tavaran. Sitä aina itse työssäkäyvänä säästäjänä pohtii, miten talous joillakin kestää edes tuollaisen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten meillä on aika saatanan iso ongelma kun koko uusklassinen taloustiede perustuu oletuksiin kuluttajista rationaalisina toimijoina...

Vierailija
2/9 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten meillä on aika saatanan iso ongelma kun koko uusklassinen taloustiede perustuu oletuksiin kuluttajista rationaalisina toimijoina...

Vähän kuten työmarkkinatkin perustuvat sille vääristyneelle ajatukselle, että kaikki haluaisivat käydä töissä tai pystyisivätkään nykyaikaisiin töihin, vaikka eivät varsinaisesti kärsisi mistään sairauksista tai vammoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouden nobel -palkintoa ei ole olemassakaan. Kyseessä on Ruotsin keskuspankin jakama palkinto jota virheellisesti nimitetään talouden nobel - palkinnoksi.

Vierailija
4/9 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nobel-säätiöllä ei ole mitään tekemistä "talousnobelin" kanssa.

Vierailija
5/9 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista jos tämä on niin mullistava lausunto, että ansaitsee palkinnon. Mutta hyvä kai sitten että tuli sanottua.

Itse en ainakaan käytä rahaa järkiperäisesti. Välillä toki, mutta en läheskään aina. Ihmiset yleensäkin toimivat hyvin vähän järkiperäisesti, vaikka toisin mieluusti kuvittelemme.

Vierailija
6/9 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en käytä rahaa kovinkaan järkevästi, ostin äsken vinyyliboksin, joka maksoi noin 1000 euroa. Kyseessä toki ultra limited keräilytyote, joten jos pakkausta ei avaa, niin sen saa kyllä myydyksi. Tarkoitus ei ole kyllä myydä.

Vierailija
7/9 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman.

Usein ihmiset keskittyvät johonkin epäolennaiseen asiaan tunnesyistä. Onhan hesen kupongit mukana? Kirjaston kirjat pitää viedä keskiviikkona, ajattelin mennä perjantaina mutta ettei tule sakkoa. Nuo ovat ihan hyviä asioita missä voi säästää ja välttää kuluja. Mutta useinhan se energia käytettäisiin paremmin suurempiin tekoihin: etsisi halvemman yhtä hyvän asunnon, tai kehittäisi osaamista jotta saisi paremman työn, tai myisi kasan tavaraa torissa kerran kahdessa kuukaudessa, niin ei tarvitse ilmaiseksi paniikissa tunkea niitä kierrätykseen muuton yhteydessä. 

Kaikessa voi säästää, mutta pienet asiat on pieniä ja suuret suuria. Se vaan tuntuu pahalta epäonnistua asioissa, ja sitä epäonnistumisen tunnetta koetetaan monesti välttää.

Vierailija
8/9 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten taloustiedettä sanotaan tieteeksi vaikka se ei pysty ennustamaan mitään ja kaikki mallit on ihan rikkinäisiä.

Vierailija
9/9 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen haluaa kokea mielihyvää, ja sen lähteet eivät ole useinkaan erityisen terveellisiä tai kukkaroystävällisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan