Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten Suomessa on mahdollista tälläinen TYP-toiminta työttömille?

Vierailija
12.10.2017 |

Sanonko suoraan, millaista tuollainen TYP-toiminta on?
ORJUUTTA - SITÄ SE ON työttömälle, joka suorastaan pakotetaan karenssin uhalla tuohon toimintaan, jos työtön on saatu ovelasti työvoimavirkailijan liirumlaarumkapulakielellä käännytettyä suostumaan suunnitelmassaan tuonkaltaiseen TYPPI-toimintaan.
Ensinäkin pitkäaikaistyöttömyys ei ole sairaus, ja toisekseen ne työttömät, joilla on sairauksia, niin ei niiden työttömien sairaudet parane minkään valtakunnan orjatyöllä. Työnantaja kyllä hymyilee partaansa, kun ei tarvitse palkata normaalilla taulukon mukaisella palkalla koko työvoimaansa puljuunsa.
Erittäin innokkaita ovat nämä suurtyöttömyydestä kärsivät kunnat ja kaupungit käyttämään työttömiään kortistosta tuonkaltaiseen ilmaisorjuutushommiin, joihin eivät oikeilla palkoilla työntekijöitä tahdo saadakkaan; ja tavoitehan on myös se, että päästään tarpeeksi pitkään työttömien työttömyyskorvauksesta puolikkaan maksusta kelalle päin eroon, joten ei ihme, että kaupungilta kuin kaupungilta tuonkaltaisia orjaduuneja löytyy aina; ja mikä ettei, kun ihan ilmaisorjan saavat puikkoihinsa käskytettäväkseen; ja se mukamas kuntouttaa raihnaisenkin työttömän, ja hänet mukamas palkataan sitten ihan normipalkkalaiseksi jatkoon ja p...t!
Kyllä olisi Euroopan ihmisoikeusneuvostolle paljon tekemistä tämänkin asian puitteissa kuin työttömien orjuuttaminen.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin pois typista loppukesästä. Rehellisesti se typ on kusetus jossa joutuu orjaksi. Kolme tai neljä kertaa siihen painostettiin ennenkuin saivat suostumaan. Kuontouttava työ on sellainen juttu että jos ei halua töihin niin tarvitsee vain mainita että on ollut sellaisessa. Kuntoutettu tai kuntoutettava on työnantajan silmissä viallinen ihminen.

Syy kuntouttavaan oli pitkä työttömyys.

Vierailija
2/29 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkky paikka, vaati työtä päästä eroon. Loukkaavinta ne kysymykset.

Utelu olenko Sossun asiakas, vuokra, onko ystäviä ja ym. Lääkärikin heillä. Käyn lääkärissä oman alueeni terveyskeskuksessa jos tarvitsen lääkäriä. En missään jonka joku määrää. Saatika kun en ole edes lääkärin tarpeessa.

Sossu istu vieressä.

Omillamme eletään, ei nosteta mitään tukia. Olen naimisissa ja mies korkeasti koulutettu.

Jos joutuisin vielä tuollaiseen paikkaan niin sanoisin että henkilökohtaiset asiani eivät teille kuulu ja lääkärini valitsen itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin nousee kuvotus vaikka tuosta on aikaa.

Lopetin liittymäni vähäksi aikaa että se hullu äijä ei pystynyt soittamaan enää mulle.

Suorastaan jahtasi.

Mulla on jo ikää ja koen tuollaisen jahtaamisen ja utelut loukkaavina.

Mitään hävettävää mulla ei ole mutta silti olen tarkka yksityisasioistani.

Nykyään osaan jo tyrmätä kaikki utelut ja se koskee ihan kaikkia ihmisiä.

Vierailija
4/29 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pitkän sairausloman jälkeen TYPin asiakkaana, ja on vain hyviä kokemuksia. Ehkä aikaisemmilla kirjoittajilla on ollut virkailijat, jotka jo kyllästyneet työhönsä. Itse olin ensin muutaman kk kuntouttavassa työtoiminnassa arkistossa sairaanhoitopiirillä, tykkäsin työstä kovin, eivätkä muut mitenkään pitäneet minua alempana vaan kohtelivat kuin oikeaa työntekijää. Sitten pääsin samaan paikkaan palkkatuella ja lopulta ihan oikeasti töihin.

Vierailija
5/29 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, te KunTyyn pakotetut:

- teitä ei voi varsinaisesti "pakottaa"; aktivointisuunnitelman tekemisessä te voitte pyytää kirjaamaan siihen, että ette halua / voi osallistua kuntouttavaan työtoimintaan syystä x.

- Jos teille tarjotaan kuntouttavaa työtoimintapaikkaa, on aina mahdollista neuvotella asiasta, ainakin meilläpäin tarjottu henkilö haastatellaan ennen kuin hän tulee työtoimintaan. Te voitte pyytää että teidät haastatellaan. Haastattelussa te voitte nostaa esiin asioita, jotka joko hankaloittavat työtoimintapaikan vastaanottamista tai luovat muita esteitä. Melkein kaikista työtehtävistä on keksittävissä aina joitakin syitä.

- Te saatte itse vaikuttaa siihen, miten usein ja mihin kellonaikoihin te voitte tulla kuntyyn. Minimihän on kaiketi 1 pv viikossa, 4 tuntia päivässä? Ei teidän ole pakko mennä kuntyyn joka päivä. Syitä voitte keksiä.

Vierailija
6/29 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös kuntyläiset: ei teidän ole pakko painaa töitä niska limassa. KunTy-paikathan ovat yleensä julkisella sektorilla. Ei niissä yleensä edellytetä, että kunty-ihmisen pitäisi esim. saada jokin työ johonkin määräaikaan mennessä valmiiksi. Käytännössä te voitte halutessanne tulla työpaikalle istumaan 4 tunnin ajaksi 1-2 krt viikossa.

Vierailija
7/29 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa myös kuntyläiset: ei teidän ole pakko painaa töitä niska limassa. KunTy-paikathan ovat yleensä julkisella sektorilla. Ei niissä yleensä edellytetä, että kunty-ihmisen pitäisi esim. saada jokin työ johonkin määräaikaan mennessä valmiiksi. Käytännössä te voitte halutessanne tulla työpaikalle istumaan 4 tunnin ajaksi 1-2 krt viikossa.

Ei hyvää päivästä sentään, jaa, että istumaan 4 tunniksi  kerta/kaksi viikossa jonnekin typ:n järkkäämään työpaikkaan.

Ei KIITOS sanoo pitkäaikaistyötön.

Ennemmin istun tuonkin ajan kotona, ja teen jotain ihan tarpeellista kotiaskarettani, johon vielä kykenen, etenkin kun tuosta istumisesta 4 tuntia jossain duunipaikan nurkassa ei edes makseta normipalkkaa.

Vierailija
8/29 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä TYP on laiton!! Siis ei kukaan Kelan,sossun tai te-toimiston virkailija saa katsoa luottamuksellisia terveystietojasi. Mielummin karenssi,kuin TYP!! Sdp muuten on suurimmalta osin tämän TYP toiminnan takana,että kannattaa miettiä ketä äänestää!!!

Vierailija
9/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjottiin 1300 euroa kuussa palkkatukipaikkaa. Onneksi en tullut valituksi, koska olisin ottanut ennemmin karenssin. Tuosta verot pois niin jäisi 1000 käteen kuussa ja vielä bensat ja ruokailu pois niin vähemmän olisi jäänyt kuin kotona.

Vierailija
10/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjottiin 1300 euroa kuussa palkkatukipaikkaa. Onneksi en tullut valituksi, koska olisin ottanut ennemmin karenssin. Tuosta verot pois niin jäisi 1000 käteen kuussa ja vielä bensat ja ruokailu pois niin vähemmän olisi jäänyt kuin kotona.

Teit fiksusti. Noilla palkkatuki hommilla ei pääse rikstumaan. Ihmettelen muutenkin noita palkkatuki fanittajia.

Vierailija
11/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tällaisessa TYP toiminnassa, koska vaihtoehtona olisi ollut hakemuskursseja. Olen jo käynyt koko valikoiman läpi.

Näitä on sitten ilmeisesti monen tasoisia. Kotiin tulleessa päätöksessä luki, että osallistuu avustaviin työtehtäviin mutta:

Olen pienen ryhmän mukana eräässä liikuntapaikassa ja meillä on oma ohjaaja, joka suunnittelee päivät etukäteen. Pidämme paikkaa siistinä eli järjestelemme tarvikkeita. Tutustumme laitteisiin ja eri liikuntamuotoihin paikan päällä tai eri kohteissa. Meillä on tunnin ruokatauko ja ilmainen ruoka. 9 €/pv ja kuukausikortti.

En oikein osaa tuntea itseäni nöyryytetyksi.

Vierailija
12/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tällaisessa TYP toiminnassa, koska vaihtoehtona olisi ollut hakemuskursseja. Olen jo käynyt koko valikoiman läpi.

Näitä on sitten ilmeisesti monen tasoisia. Kotiin tulleessa päätöksessä luki, että osallistuu avustaviin työtehtäviin mutta:

Olen pienen ryhmän mukana eräässä liikuntapaikassa ja meillä on oma ohjaaja, joka suunnittelee päivät etukäteen. Pidämme paikkaa siistinä eli järjestelemme tarvikkeita. Tutustumme laitteisiin ja eri liikuntamuotoihin paikan päällä tai eri kohteissa. Meillä on tunnin ruokatauko ja ilmainen ruoka. 9 €/pv ja kuukausikortti.

Haluan mukaan, missä päin suomea?Kivempaa tuo on kun ruohon haravointi -10pakkasella mitä olen joutunut tekemään noissa typpi paskoissa.

Vierailija
13/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan mukaan, missä päin suomea?Kivempaa tuo on kun ruohon haravointi -10pakkasella mitä olen joutunut tekemään noissa typpi paskoissa.

Mekin käytiin haravoimassa pakkasella. Tunti raavittiin sitä pihaa haravoilla ennenkuin ohjaajakin uskoi ettei tästä mitään tule. Sanoin jo lähtiessä että tää on ihan hullun hommaa pakkasella. No ehkä se ei ole niin tarkkaa onko hommissa järkeä kun niitä teetetään orjilla.

Vierailija
14/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ei mahdollista ihmisten pakottamista kuntouttavaan työtoimintaan eikä siitä siis saa jaella karenssia vaikka työnhakija kieltäytyy kuntouttavan sisällyttämisestä aktivointisuunnitelmaan.

Moni ei myöskään tiedä sitä, että kuntouttavaan ei lain mukaan ylipäätään saa ohjata ihmistä joka on kykenevä työhön tai työkkärin järjestämään työllistymistä edistävään toimenpiteeseen. Apulaisoikeusasiamiehen lausunnon mukaan ihmistä ei myöskään voida pitää kykenemättömänä työhön pelkästään sen takia, että hän on pitkäaikaistyötön.

Vierailija
15/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki ei mahdollista ihmisten pakottamista kuntouttavaan työtoimintaan eikä siitä siis saa jaella karenssia vaikka työnhakija kieltäytyy kuntouttavan sisällyttämisestä aktivointisuunnitelmaan.

Moni ei myöskään tiedä sitä, että kuntouttavaan ei lain mukaan ylipäätään saa ohjata ihmistä joka on kykenevä työhön tai työkkärin järjestämään työllistymistä edistävään toimenpiteeseen. Apulaisoikeusasiamiehen lausunnon mukaan ihmistä ei myöskään voida pitää kykenemättömänä työhön pelkästään sen takia, että hän on pitkäaikaistyötön.

Jos se työllistymistä edistävä toimenpide on tää perinteinen uravalmennus, jossa pitää kertoa positiivisia asioita vierustoverista ja heitellä tennispalloa ringissä kurssilaisten kesken niin voi j umalauta.

Vierailija
16/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin käytiin haravoimassa pakkasella. Tunti raavittiin sitä pihaa haravoilla ennenkuin ohjaajakin uskoi ettei tästä mitään tule. Sanoin jo lähtiessä että tää on ihan hullun hommaa pakkasella. No ehkä se ei ole niin tarkkaa onko hommissa järkeä kun niitä teetetään orjilla.

Ok. Varmaan se sama paikka. Enempää ei viitti kertoa, muuten tuo paikka paljastuu ja se hävettää!!! En halua kävellä nimittäin loppu elämää jätesäkki päässä 😂 häpeästä.

Vierailija
17/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Juuri siksi se pitkäaikaistyötön voidaan ohjata työkokeiluun osoittamaan, että ei ole kykenemätön työhön. Jos ei suostu, voi saada karenssin. Ihan lain mukaan.

Työttömyysturvalaki on tätä mieltä "Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta palvelusta kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy muusta työllistymistä edistävästä palvelusta kuin työttömyysetuudella tuetusta työnhakijan omaehtoisesta opiskelusta." Siellä ei edes edellytetä, että asia olisi työllistymissuunnitelmaan kirjattu.

Joten ei ole pakko mennä kuntouttavaa työtoimintaan. Ei ole pakko mennä työkokeiluun. Mutta ei ole pakko maksaa työttömyysetuuttakaan.

Vierailija
18/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utelu olenko Sossun asiakas, vuokra, onko ystäviä ja ym. Lääkärikin heillä. Käyn lääkärissä oman alueeni terveyskeskuksessa jos tarvitsen lääkäriä. En missään jonka joku määrää. Saatika kun en ole edes lääkärin tarpeessa.

Sossu istu vieressä.

Omillamme eletään, ei nosteta mitään tukia. Olen naimisissa ja mies korkeasti koulutettu.

Jos joutuisin vielä tuollaiseen paikkaan niin sanoisin että henkilökohtaiset asiani eivät teille kuulu ja lääkärini valitsen itse.

Elätte omillanne ilman mitään tukia. Miksi olit tuollaisessa paikassa?

Jos pääset töihin, niin työhöntulotarkastus on pakollinen.

Vierailija
19/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla palkalla olisi saanut toki vielä hieman soviteltua päivärahaa joten käteen olisi jäänyt hieman enemmän.

Vierailija
20/29 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu istu vieressä.

Ihan sairasta. Mikä lääkäri ja miksi?