Kelan vammaistuen perusteet?
Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä joka lakkautettiin, kun kelan/kevan mielestä jostain syystä voin paremmin, vaikka sairaus on päinvastoin pahentunut. Olen valittanut ja asia on uudelleentarkastelussa (ollut kauan), samalla lisätutkimukset ja diagnosointi jatkuu.
Katselin eilen youtube-videota naisesta jolla oli eri sairaus (ibd) joka myös rajoittaa elämää ja jäin miettimään, kun hän sanoi, että sairaalasta oli sanottu, että vammaistukea saisi hakea. Mulla on pahin ongelma se, että en pysty kävelemään paljon, muutakin paskaa kyllä riittää, kipuja ym. Tuntuu, ettei kukaan vaan oikein usko. Silti päivittäiset toimet (kaupassa käynti, kantaminen) ovat vaikeutuneeet paljon. Teen ehkä 1/4 asioista joita ennen. Säännöllisiä sairaalajaksoja ei ole, jouduin osastohoitoon viimeksi yli puoli vuotta sitten. Mitä mun kannattaisi tehdä?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Vammaistukea voi hakea, jos hoidostasi vastaava julkisen puolen lääkäri sitä sinulle B-lausunnossaan suosittelee. Onhan sinulla hoitovastuussa oleva lääkäri? Tämän paikan (yleensä keskussairaala) sosiaalityöntekijä auttaa sinua hakemaan sinulle kuuluvia etuuksia.
Voit soittaa myös kuntasi vammaispalveluiden sosiaalityöntekijälle, he auttavat sinua eteenpäin.
Tyhmä kysymys, mutta mikä on julkisen puolen lääkäri? Tarkoittaako siis ei-yksityistä lääkäriä? Onko erikoissairaanhoidon lääkäri sopiva, entä fysiatri? Kiitos.
Tarkoittaa sitä, että yksityinen lääkäri ei kelpaa (Julkinen kelpaa riippumatta erikoistumisalasta).
Siis miten ihmeessä sinulta on lakkautettu työkyvyttömyyseläke? Oliko se pysyvä vai määräaikainen?
Kyllä meillä on ainakin kun aikanaan lapselle vammaistukea haettiin niin kelpasi yksityisen lääkäri. Miksi ihmeessä ei kelpaisi.
Ap.olet tainnut olla kuntoutustuella et toistaiseksi eläkkeellä. Viimeksi mainittua ei lopeteta.
Vammaistukea voi hakea, jos hoidostasi vastaava julkisen puolen lääkäri sitä sinulle B-lausunnossaan suosittelee. Onhan sinulla hoitovastuussa oleva lääkäri? Tämän paikan (yleensä keskussairaala) sosiaalityöntekijä auttaa sinua hakemaan sinulle kuuluvia etuuksia.
Voit soittaa myös kuntasi vammaispalveluiden sosiaalityöntekijälle, he auttavat sinua eteenpäin.