Rankaisetteko lastanne vain pahoista teoista vai myös esim. siitä, että pyysitte tekemään jotain ja ei tapahdu?
Rankaisulla tarkoitan vihaisesti lapselle puhumista, tiuskimista, ärsyyntymisen lapseen näyttämistä ym. narsistista käytöstä.
Kommentit (20)
Äitihullun jaaritukset taas käynnissä. Äiti melkein katsoi pahasti 40 vuotta sitten
Palstalla eräs huono äiti ärsyyntyy aina lapsistaan. Raivoaa, komentaa, jättää huomioimatta. Esim. Ei voi tehdä lapselle leipää, koska lapsi kitisee. Sanoo vihaavansa lapsiaan. Ym narsistista
Ei kun on täällä takuulla vanhempia, jotka rankaisevat lapsiaan siitä, että nämä eivät miellytä heitä. Eli ne vanhemmat ovat narsisteja. Vai voisivatko he töissä puhua samalla lailla työkavereilleen, ai että et ole laittanut sitä raporttia vielä eteenpäin? Mitä säkin sitten koko eilisen päivän teit? Sä meet tekeen sen raportin nyt just! Ja älä kuvittelekaan, että sinua hyväksytään! Muissa työpaikoissa saisit nyt potkut!
Ja jos työkaverilla olisi jokin syy, miksi raportti ei olisi valmistunut, mutta hän ei osaisi kertoa sitä (vrt. lapsi) niin heitä ei tietenkään kiinnosta. Ja vaikka työkaveri tietäisi jonkin syyn, niin heitä ei kiinnosta. Koska ne muut eivät ole heille ihmisiä. Samanarvoisia. Piitattavia. Heille voi olla ilkeä ja rankaiseva, vain omaa pahuuttaan. Koska kiusaajalla on paha olla.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla eräs huono äiti ärsyyntyy aina lapsistaan. Raivoaa, komentaa, jättää huomioimatta. Esim. Ei voi tehdä lapselle leipää, koska lapsi kitisee. Sanoo vihaavansa lapsiaan. Ym narsistista
Monet äidit ovat tuollaisia. Sitä ei saa oikeuttaa kasvatuksella.
Vierailija kirjoitti:
On vain yksi näin paha äiti. Se on Äitihullu
Sinä se olet muita syyttä rankaiseva ihminen ja provosoidut, kun uhri paneekin hanttiin.
Minua ei tosiaan ole koskaan rankaistu pahan tekemisestä, mutta silti rankaistiin esim. siitä, etten osannut olla kylässä kuin aikuinen. Miten siitä on oikeus rangaista lasta???? Ei ole. Kyllä minä sain olla kylässä kuin lapsi, ja siitä ei saa rangaista. Pitää niellä äidin se oma tunne, on se sitten kiukku, harmi, vitutus, ihan mikä tahansa.
ap
Kyllä rankaisen ja en ole narsisti. Oletan että kaikki osallistuvat kodin hoitoon koska kaikki sielä asuvat. Jokainen kantaa kortensa kekoon ja jokaisella on vastuuta. Niiden vastuiden mukana tulee sitten ne oikeudet ja oikeudet menettää jos ei ota vastuuta.
Eivät ihan kaikki ihmiset ole narsisteja. Luultavasti et sinäkään, eikä sinun äitisikään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rankaisen ja en ole narsisti. Oletan että kaikki osallistuvat kodin hoitoon koska kaikki sielä asuvat. Jokainen kantaa kortensa kekoon ja jokaisella on vastuuta. Niiden vastuiden mukana tulee sitten ne oikeudet ja oikeudet menettää jos ei ota vastuuta.
Niin no jämäkkyys on ihan ok, jos myös samalla kantaa vanhempana vastuunsa siitä, että on varma, että vaadittavat asiat on opetettu niin, että lapsi ne hallitsee, ja että osaa motivoida lapsia myös tekemään asioita niin ettei kaikki tunnu vain rangaistuksen pelossa tehtävältä pakotukselta.
Luonnehäiriö yhdistettynä vaativaan mutta osaamattomaan kasvatukseen vasta varsinainen ongelma on, eikä se ihan tule esille näissä esimerkeissä, että vanhemmallani oli lisäksi luonnehäiriöisyyttä. Eli kyvyttömyyttä myöntää virheitään, omien tunnereaktioittensa pohjalta tarve rangaista lasta, eikä suhteessa tekoon (tekona jokin lause kyläillessä) ym.
ap
Tämä on jo kuultu. Vuonna 75 tapahtui tämä traaginen tapaus. Lapsi kitisi kylässä ja äiti siitä moitti kotimatkalla.
Tätä on sitten pitänyt yli 40 vuotta jauhaa
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo kuultu. Vuonna 75 tapahtui tämä traaginen tapaus. Lapsi kitisi kylässä ja äiti siitä moitti kotimatkalla.
Tätä on sitten pitänyt yli 40 vuotta jauhaa
Ei moittinut vaan huusi vihaansa lasta kohtaan. Miksi? Mikä oikeutti sen lasta kohtaan? Mieti. Sellainen sika paska siinä huutaa. Se aiheutti minulle pahan olon yhdessä kaiken muun jatkuvasti käynnissä olleen sorron ym. pahan olon aiheuttamisen kanssa, niin että se todellakin vaikuttaa pilaavasti minun elämääni vielä tänäkin päivänä.
ap
Sanoisin että aloittajan lapsuudessa ei ole mitään erikoista. Äiti jopa lempeä sen ajan mittapuulla. Rangaistukset? Katse tai kehoitus. Oikea kasvatus. Lapsi raivareita saava add tapaus. Mahdollisesti luonnehäiriöinen jo lapsena
Ja minäkin olisin halunnut, että minulla olisi äiti. Rakastava äiti. Niinpä miä kuvittelin, että minun pitää ansaita luonnehäiriöisen äitini rakkaus, mutta se mitä äitini vietstitti minulle takaisin, oli että en ansaitse kenenkään rakkautta, ja että se johtuu siitä, minkälainen minä olen. Ei muista.
Vaikka ei rakkautta koskaan kuulu ansaita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että aloittajan lapsuudessa ei ole mitään erikoista. Äiti jopa lempeä sen ajan mittapuulla. Rangaistukset? Katse tai kehoitus. Oikea kasvatus. Lapsi raivareita saava add tapaus. Mahdollisesti luonnehäiriöinen jo lapsena
Ei ollut rangaistuksena katse ja kehotus! Vaan huuto, sheimaaminen, väite, etten kelpaa kenellekään jne. Aivan hirveää vihaa oman lapsen päälle oikeutettuna sillä, ettei tämä ollut tehnyt jotain.
ap
Palstalla eräs äiti ei hoida lapsiaan koskaan. Komentaa. Ärsyyntyy. Hyljeksyy.
Nämä koululaiset vaan tpivoisivat että heillä olisi äiti. Mutta äiti muutti pois. Parempi sekin kuin kotona raivoovana.
Ei suostu lapsiaan edes paria tuntia yksin hoitamaan. Se käy liikaa voimille
Nämä lapset koittaa ansaita rakkautta. Mutta eivät sitä tule saamaan.
Aiemmin kerroit aina että äiti melkein katsoi pahasti, käski tai moitti. Mutta nyt olet keksinyt että huusi. Tuskinpa edessiyä on koskaan tehnyt. Äitisi kuulostaa olevan hyvähermoinen. Vaikka kovilla on kanssasi ollut!
Voisitko lopettaa, please! Ja kutsu lapset vaikka yksiöösi pannarille koulun jälkeen.
Mä en edes muista, että mä oisin koskaan tehnyt pahoja tekoja, joista mua ois rankaistu. Mä muistan vaan sen, että mua rankaistiin koko ajan siitä, etten miellyttänyt äitiä edellämainitulla tavalla. Siis aina tehnyt sitä mitä hän pyysi tai aina osannut olla sellainen kuin hän vaati. Niin ansaitsin rankaisevaa käytöstä. Siitä minulle tuli paha olo.
ap