Jos itsellä on lapsena kissa, täytyykö välttämättä tarkentaa, että lapsi on kissa?
Vai voiko vain puhua lapsesta? Jos joku olettaa lapsen olevan ihminen niin se on hänen ennakkoluuloisuuttaan?
Kommentit (17)
Pitää tarkentaa että kyse eläimestä niin ei tuu väärinkäsityksiä. Mulla on koira ja kissa ja ne on mun lapsia kun ei "oikeita" lapsia oo.
Kissa on lapsesi? Olet sen synnyttänyt? Kuka sen isä on? Naapurin Pekka Töpöhäntä?
No voit herättää pahennusta jos kerrot: juu minun lapsi on kolme vuotias, välillä on kyllä huono omatunto kun jätän kotiin yksin työpäiväksi. Katsoo aina ikkunasta kun lähden autolle ja siellä se on katsomassa kun tulenkin.
Lapsi tarkoittaa ihmistä. Ihan sanakirjankin mukaan. Joten ei, et voi puhua kissasta ihmisenä.
Mistä tiedät että se on kissa? Hirveää yleistystä. Entäs jos hän identifioi itsensä BAE Systems Hawk Mk 51 -hävittäjäksi?!
Minun pieni lapsi tykkää ulkoilla valjaissa ja nukkua saunan lauteilla pahvilaatikossa, saattaa nukkua jopa viistoista tuntia putkeen! Onneksi se on jo sisäsiisti ja osaa tehdä pissan ja kakan laatikkoon, helpottaa arkea merkittävästi.
Pitää tarkentaa, koska oletus siitä, että uskoo lapsella tarkoitettavan ihmistä, on todennäköinen, ja jos selviää, että sinulla ei ole ihmislasta, olettaja tulee olemaan erittäin hämmentynyt, kenties ärtynytkin, ja pitää väärinkäsitystä sinun syynäsi.
Sen sijaan, jos lapsellasi on vaikkapa vain yksi jalka, sinun ei tarvitse tarkentaa, että lapsesi on yksijalkainen, vaikka kuulija olettaisikin lapsesi todennäköisesti kaksijalkaiseksi. Totuuden selvitessä hän ei luultavasti pidä sinua valehtelijana tai tahallaan harhaanjohtajana eikä tod.näk. ärsyynny siitä, että tarkennus jäi tekemättä.
Riippuu mitä tarkoitat. Jos sanot: Lapsena minulla OLI kissa, se tarkoittaa samaa kuin että: Kun olin lapsi, minulla oli kissa.
Oma lapsi ei voi koskaan olla eläin, jos et itse sitten ole eläin. Vaikka työntäisit sitä kissaa vauvanrattaissa, ei se ole lapsi, vaan lemmikki.
Nää ihmiset, nää jotka kuvittelevat lemmikkiensä olevan lapsiaan, ovat kyllä päästään pahemman kerran sekaisin.
Voihan sitä yrittää työnantajalta kysyä, että voiko jäädä kotiin, kun ”lapsi” on sairas
Kyllä särähtää korvaan, kun nykyään esimerkiksi radiossakin jotkut toimittajat sanovat aina tiukasti ja tarkkaan "HÄN", kun puhuvat vaikka koirista. Sitten, kun puhe muuttuu ihmisiin niin "se teki sitä ja tätä", mutta auta armias, jos erehtyy siitä kissasta sanomaan se niin kyllä tulee paasausta, että "ei mikään se vaan HÄN".
t:ohis
Jospa kissa kuvittelee olevansa lapsi, eikä häntä henno oikaista. Kaikkihan on nykyään määriteltävissä oman sisäisen tuntuman perusteella, joten miksei tämäkin?
Iltalääkkeet...