Mistä johtuu, että ihmiset sanovat nykyään useammin hellyyttävä kuin hellyttävä?
Kommentit (18)
Oletko varma? Itse olen ihmetellyt, miksi nykyään sanotaan hellyttävä, kun ennen sanottiin aina hellyyttävä.
Ihmiset ovat viimein alkaneet kiinnittää huomiota oikeakielisyyteen? En ole kyllä itse valitettavasti tällaista ilmiötä huomannut...
Koska se sana on oikeasti hellyyttävä?
Siihen otetaan väärä malli jostain toisesta sanasta, esimerkiksi syyttävä tai nöyryyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Koska se sana on oikeasti hellyyttävä?
Itsekin kuvittelin näin yli 25 vuotta, mutta sitten paljastuikin että oikea muoto on "hellyttävä".
En tiedä, mistä moinen johtuu, mutta minua ärsyttää se, että monet bloggaajat käyttävät sanaa yleellinen. Mistä hitosta tempaisevat sen ylimääräisen e-kirjaimen tuohon?!?
Vielä pahempi on kuullostaa. Eihän siinä mitään kuulloteta pannulla, vaan jokin asia vain kuulostaa hyvältä. Pahin kaikista on muotisana juurikin. Ei se ole edes oikea sana, paitsi lauseessa "juurikin on osa kasvia".
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mistä moinen johtuu, mutta minua ärsyttää se, että monet bloggaajat käyttävät sanaa yleellinen. Mistä hitosta tempaisevat sen ylimääräisen e-kirjaimen tuohon?!?
Jostain toisesta sanasta, jossa on pitkä vokaali, kuten tunteellinen, ihmeellinen, esteellinen. Ihan sama ilmiö kuin tuossa hellyttävän väärin kirjoittamisessa, jota edellä käsiteltiin. Toivottavasti nyt jo kaikki ymmärsivät, että se kirjoitetaan hellyttävä.
Ja jotkut sanovat jopa "hälyytys". Se on kyllä jo typeryyden huippu.
Järkytyin kun katsoin aloituksesta miten äänet olivat jakautuneet.
Suureellinen, tylsistyä, hellyyttävä (vrt. suurellinen, ikävystyä, hellyttävä). Kaikki hölmöydet jatkuvassa käytössä ylellä ja hesarissa, niin ei ihme, että kieli rapautuu🤦
Molemmat muodot ovat oikein, ks. Kielitoimiston sanakirja.
Paljonta ärsytykseltä säästyisi, jos katsoisi ensin Kielitoimiston sanakirjasta.
Ilmiö johtuu ihmiskunnan rappiosta.