Plussa mutta menkkaoireet. Onko normaalia?
Menkat on kolme päivää myöhässä, ja eilen tein sitten rfsu testin, ja positiivinen tuli. Minulla on kuitenkin kaikki ns. menkkaoireet eli alavatsakivut (heräsin jopa viime yönä niihin), muutama päivä sitten itkuinen olo ja mikä oudointa, niin finnejä alueella, johon ei koskaan muulloin tule paitsi aina säännönmukaisesti viikko ennen menkkoja. Mitään sellaisia rauskausoireita sen sijaan ei ole, joita olen lukenut ihmisten kokevan. Tänä aamuna oli vähäistä vaalea ruskeaa vuotoa, jota minulla on usein pari päivää ennen menkkoja. Kierto on kuitenkin säännöllinen, eli kolmen päivän myöhästyminen on todella poikkeus.
Vaikea uskoa että nuo "menkkafinnit" tulisi juuri oikeaan aikaan ja juuri niihin kohtiin kasvoja, joihin ei muuten tule finnejä (en saa finnejä muutenkaan muulloin kuin ennen kuukautisia) jos olisin raskaana? Ja ihan selkeät alavatsakivut.. Vahvasti se testi oli plussa silti. Intuitioni sanoo, että en ole raskaana, vaikka raskaus iloinen asia oliskin.
Voiko siis tulla plussa vaikka ei olisi raskaana? Tai voiko tulla ihan selkeät menkkaoireet vaikka olisi raskaana?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Plussaa ei voi tulla ilman hcg hormonia kehossa eli plus on aina plus. Sitten on tosin aina mahdollisuus että se raskaus on kemiallinen tai tuulimuna tai keskenmeno.
Menkkamaiset oireet on täysin normaaleja ja joillekkin tulee jopa kuukautiset raskaana. Jos alat vuotamaan niin vuodon loputtua 1-2 viikkoa ja tee uusi testi. Jos näyttää positiivista ota yhteyttä neuvolaan ja sieltä ohjaavat tarkastamaan tilanteen.
Voin kyllä mennä vaikka maanantaina jos yksityiselle gynelle pyytämään verikokeesta raskaustestin, mutta mietin onko siitä mitään hyötyä. Ahdistavaa kun ei tiedä varmaksi että onko kyseessä oikea normaali raskaus.. Ap.
Mulla tuli alkuun menkkaoireet. Vatsakivutkin olivat niin kovat, että pelkäsin jo pahinta. Kaikki meni kuitenkin hyvin.
Tosin menkkaoireiden lisäksi mulla alkoi hirveä närästys ja pahoinvointi jo pari päivää ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa.
Mutta siis voi nuo oireesi kuulua asiaan enkä olisi noin huolissani ollenkaan!
Normaalia alussa. Mulla on nyt raskauden lopussa ( la sunnuntaina) taas samoja menkkamasia kipuja. Voi kun syntyis!
Minulla myös oli menkkaoireita ennen ja jälkeen plussan. Vatsaan sattui juuri sillä tavalla, että kohta vuoto alkaa. En millään uskonut, että voisin olla raskaana. Vuoto ei kuitenkaan alkanut, joten tein testin ja plussahan se oli! Nuo menkkamaiset kivut jatkuivat minulla noin 3 kuukautta. Nyt ovat lientyneet. Liittyvät vissiin kohdun kasvuun. Finnejä on myös välillä ollut tavallista enemmän.
Eka raskauteni oli yllätysraskaus. Koko ajan odottelin milloin kuukautiset alkaa, kun tuli kuukautisia ennakoivia oireita. Menkkoja ei vaan tullut ja tein lopulta testin. Ihan samat oireet siis oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plussaa ei voi tulla ilman hcg hormonia kehossa eli plus on aina plus. Sitten on tosin aina mahdollisuus että se raskaus on kemiallinen tai tuulimuna tai keskenmeno.
Menkkamaiset oireet on täysin normaaleja ja joillekkin tulee jopa kuukautiset raskaana. Jos alat vuotamaan niin vuodon loputtua 1-2 viikkoa ja tee uusi testi. Jos näyttää positiivista ota yhteyttä neuvolaan ja sieltä ohjaavat tarkastamaan tilanteen.
Voin kyllä mennä vaikka maanantaina jos yksityiselle gynelle pyytämään verikokeesta raskaustestin, mutta mietin onko siitä mitään hyötyä. Ahdistavaa kun ei tiedä varmaksi että onko kyseessä oikea normaali raskaus.. Ap.
Ei se raskaustesti verestä auta mitään kun olet jo plussannut. Myös ultra ennen 6+3 on turha koska sitä ennen ei näe sykkiikö sielä sydän. Noin alkuraskaudesta ei auta kuin odottaa. Itse olen kaksi keskenmenoa kokenut ja neuvolan ohje oli että odottaa jos vuotaa ja vuodon loputtua tehdä testi 1-2 viikon päästä ja jos vielä positiivinen niin jatkotutkimuksia sitten ettei ole keskeytynyt keskenmeno. Ennen sitä eivät tutki. Suosittelen soittamaan neuvolaan jos vuoto ei ala lähiaikoina niin saat ensimmäisen ajan ja varaavat sinulle ultran normaaliin aikaan eli n. viikolle 13
Mulla oli ihan alkuraskaudessa juuri noin. Molemmissa raskauksissa, joissa kaikki meni ongelmitta loppuun saakka.
Mahtaako nuo kemialliset ja tuulimunat olla yleisiä? En millään usko että olisin oikeasti raskaana. Tunnen ovikseni, ja mielestäni viimeksi ei edes ollut ovista, ei ainakaan mitään ovisoireita (tarkkailen limaa ym). Ilman ehkäisyä siis ollaan oltu, joten periaatteessa raskaus on varsin mahdollinen. Ap.
Oon nyt neljännellä kuulla ja vähänväliä on sellainen olo, että menkat alkaa. Välillä kun unohtaa olevansa paksuna niin on jo pakkaamassa sidettä laukkuun ja laittamassa suojaa pöksyihin varmuudenvuoks 😁 ultrassa kuitenkin pikkuinen ihan kunnossa, on vaan tällänen raskausoire.
Tee uusi testi vaikka viikonpäästä, vaikka sellainen digitaalinen joka näyttää viikotkin. Jos viikot täsmää niin onnea odotukseen :)
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako nuo kemialliset ja tuulimunat olla yleisiä? En millään usko että olisin oikeasti raskaana. Tunnen ovikseni, ja mielestäni viimeksi ei edes ollut ovista, ei ainakaan mitään ovisoireita (tarkkailen limaa ym). Ilman ehkäisyä siis ollaan oltu, joten periaatteessa raskaus on varsin mahdollinen. Ap.
Hyvin yleisiä kuten keskenmenotkin. Mutta itse yrittäisin rauhoittua ja odottaa. Myös pieni verenvuoto on ihan normaalia alussa.
On ihan hyvä tuntea oviksensa mutta ei ne tuntemukset ja limat aina kaikkea kerro. Jos olet ilman ehkäisyä ollut ja saanut plussan se plussa on todellakin että olet raskaana mutta se onko se nyt kyydissä pysyvä on hankala sanoa.
Sehän raskaudessa se turhauttavin on kun alussa on täysin tietämätön onko kaikki sielä ok.
Olen siis jo 38 eli en mikään nuori ja olin ajatellut että en tulekaan raskaaksi. Takana monta kiertoa ilman ehkäisyä selkeällä oviksella ja juuri sen aikaan seksiä, mutta ilman tulosta. Olin vähän kuin luopunut toivosta jo että luomuna voisi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis jo 38 eli en mikään nuori ja olin ajatellut että en tulekaan raskaaksi. Takana monta kiertoa ilman ehkäisyä selkeällä oviksella ja juuri sen aikaan seksiä, mutta ilman tulosta. Olin vähän kuin luopunut toivosta jo että luomuna voisi onnistua.
Ap siis tämä.
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt neljännellä kuulla ja vähänväliä on sellainen olo, että menkat alkaa. Välillä kun unohtaa olevansa paksuna niin on jo pakkaamassa sidettä laukkuun ja laittamassa suojaa pöksyihin varmuudenvuoks 😁 ultrassa kuitenkin pikkuinen ihan kunnossa, on vaan tällänen raskausoire.
Tee uusi testi vaikka viikonpäästä, vaikka sellainen digitaalinen joka näyttää viikotkin. Jos viikot täsmää niin onnea odotukseen :)
Digitestistä saa vaan osviittaa. Se voi näyttää pienempiä viikkoja jos on laimeaa pissaa ja sen hcg:n nousu on myös yksilöllistä. Eli turhaa laittaa paria kymppiä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Moni ajattelee noin kun ei tärppää ja jotkut jopa saa lapsettomuus tuomion. Sitten yhtäkkiä onkin raskaana. Ei se vaadi kuin sen yhden munasolun ja siittiön jotka kohtaa täydellisellä hetkellä. :)
Mulla oli järkyttävien menkkakramppien tuntuinen olo ehkä pari kk raskauden alusta. Se oli niin paha, etten voinut syödä paljon mitään ja laihduin ekat kuukaudet. Toisaalta ei tullut raskauspahoinvointia ollenkaan.
Oireesi kuulostaa ihan normaalilta. Mä ainakin olen käsittänyt, että kuukautistyyppiset kivut ovat erittäin yleisiä raskauden alussa. Jopa pienet vuodot ovat tavallisia, vaikka niitä kannattaakin vähän seurata. Ja tuo tunne, että voiko muka oikeasti olla raskaana. Sekin taitaa olla hyvin yleistä. Jotenkin vasta silloin raskaus todella konkretisoituu, kun sikiön näkee ultrassa ja kun sen liikkeet alkaa tuntumaan, sekä vatsa kasvamaan. Ennen sitä tuntuu kuin velloisi epätietoisuudessa.
Mulla on ollut molemmat raskaudet vähäoireisia ja pahoinvoinnittomia. Se mistä tajusin olevani raskaana oli, että kuukautiset eivät alkaneet, vaikka kuukautisoireita oli. Molemmilla kerroilla olin varannut siteitä, kun odottelin, että ne menkat alkaa, mutta sitten kun niitä ei näkynykään, niin tein testin. Myös raskauden muissakin vaiheessa oli ajoittain kuukautistyyppisiä kipuja ja loppuraskaudessa hyvin koviakin. Kuukautiskivut ovat kaiketi aika samanlaisia kuin raskauteen liittyvät kohdun kasvukivut ja supistelut.
Kyllä, olet raskaana. Valitettavasti tässä vaiheessa ei voi sanoa, että pysyykö alkio matkassa. Ekan uktran jälkeen voit huokaista helpotuksesta jos kaikki siellä hyvin.
Erilaiset kivut ja kolotukset ja jopa verenvuoto on normaalia raskausaikana. Jos tulee runsasta verenvuotoa/kipua niin tee uusi testi/ota yhteys neuvolaan.
Ja toki muutenkin ota lähiviikkoina yhteys neuvolaan ja varaa ensikäynti n. rv7-8.