Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?
Kommentit (4878)
Tepseli, kun oikeasti se on töpseli.
Anoppi ylpeästi lausuu maalima, kun puhuu maailmasta.
Suuttui, kun lapsi kysyi minulta anopin kuullen, että missä sitä limaa on, ja onko se vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso sanoo aina mobile PLAY :D
Mun mies lausuu sanan play, että pläy. "Paina sitä pläytä".
Hää vissiin tarkoitt että sanoo väärän sanan, oikea olis mobile pay eikä play?
Niin varmasti tarkoittikin. Mulla vain tuli tuosta mieleen mieheni sanoma pläy, ja laitoin sen tähän.
Aika moni sanoo tuon pläy. Mutta se mua hämmästytti (sen verran kuin nykyään mikään) että oddlygoodia mainostamaan löytyi nuori joka lausuu "oddligyyd"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso sanoo aina mobile PLAY :D
Mun mies lausuu sanan play, että pläy. "Paina sitä pläytä".
Niin sanotaan meilläkin ja ihan tahallaan. Samoin ostetaan kaupasta Pläytä, kun tekee mieli maitokaakaota purkissa. Ei tuota kuule kuin me kaksi, kun puhutaan noin vain kotona, eli ei haitanne ketään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi sanoi lasagnea aina lasnageksi. Ei auttanut korjata.
Moni puhuu lasangesta. Se ärsyttää.
Jos lasangea syö liikaa se ärsyttää vatsaa!
Mutsi aikoinaan sanoi pizzaa pissaksi.
Maalaistytölle olivat suuren maailman kirjaimet ja pizzakin varsin outoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Volkswagen lausuttuna "Folkswagen"...arrrgh
Kuuluu perussivistykseen osata sanoa "folkswagen"
se kyllä tosiaan lausutaan folkswagen tai folksvagen, ensimmäinen kirjain lausuttuna ei todellakaan ole v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhuri kirjoitti:
SYREENI eikä sireeni joka on paloauton katolla.
Sireeni on myös kukka.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/sireeni?searchMode=all
Tämä on taas näitä kielitoimiston päätöksiä, joissa on nostettu kädet ylös virheiden edessä ja todettu, että ne ovat yhtä oikein. Vrt. alkaa tekemään, minä en edelleenkään pysty noin sanomaan, koska se on alkaa tehdä tai ruveta tekemään. Ja syreeni on kasvi, sireeni pitää kovaa ääntä.
Niinhän tuo virasto on myös päättänyt, että monta -sanaakin saa taivutella muotoon montaa. Herranen aika, taivutusmuotoa taivutellaan, monta on moni-sanan taivutusmuoto. Jos monta ei kelpaa sellaisenaan, voi hyvin käyttää synonyymia usea eli jotakin useaa jne. Virasto on näemmä jo antanut periksi kielen rapautumiselle, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ylpeästi lausuu maalima, kun puhuu maailmasta.
Suuttui, kun lapsi kysyi minulta anopin kuullen, että missä sitä limaa on, ja onko se vaarallista.
Mitenkäs hän sanoo pihlajan ja viikatteen? Jos nuokin menevät väärin, kotipaikka paljastuu oitis.
Et, kun tarkoitetaan ät. (& vs. @)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henskelit
Salminakki
Gluteiiniton
Kolestrooli
Telvisio
Palveri (koko sana palaveri on typerä,.miksi ei voi vain sanoa rehellisesti kokous)
Googlaapas gluteeni ja gluteiini. Molemmat oikein, mutta tarkoittavat eri asiaa. Sata kertaa tästä on täällä foorumilla kirjoiteltu.
Gluteeni koostuu gliadiinista ja gluteniinista, joka puolestaan kuuluu gluteliineihin. Gluteiinia ei ole.
Ei mikään, mutta ketä sana ärsyttää.
Politiikka, poliittinen, POLIITIKKO. Ei "politikko", ei "politiikko". Radioon ja TV:seenkin asti pitää raijata politiikan asiantuntijoita puhumaan "politikoista" tai "politiikoista" Yleisradion ohjelmiin. Melko surullista, kun eivät osaa edes sanoa sanaa oikein. Millä tasolla on muu tietämys? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
MIe -> Mä
Pieno -> Piano
Mä ei ole oikea sanan lausuntamuoto, vaan se on minä. Toki murteet sallitaan puhekielessä ja se sana on joillakin alueilla mie. Niillä alueilla mä menee jo stadijunttiuden puolelle, varsinkin jos muuten puhuu murteellisesti. Älä opeta äitiäsi naimaan.
Vierailija kirjoitti:
Dikibogsi
Juu, pitäisi sanoa tikipoksi.
Tämä on taas näitä kielitoimiston päätöksiä, joissa on nostettu kädet ylös virheiden edessä ja todettu, että ne ovat yhtä oikein. Vrt. alkaa tekemään, minä en edelleenkään pysty noin sanomaan, koska se on alkaa tehdä tai ruveta tekemään. Ja syreeni on kasvi, sireeni pitää kovaa ääntä.