Voiko lapsen "karaista" lämminveriseksi?
Siis tiedän, että ihmisiä on ns. kylmäverisiä ja lämminverisiä. Mutta voiko lapsen ooettaa sietämään kylmää esim. pukemalla hänet pienestä vauvasta asti kevyesti? Niin ettei ole kylmissään mutta että ei ole täyteen topattu...
Tai vastaavasti, jos vauvan pukee oikein oikein lämpimästi sisällä ja ulos niin tuleeko hänestä vilukissa?
Tämmöistä aloin pohtimaan aikani kuluksi...
Kommentit (7)
Kun paikallaan makaa niin kylmä siinä helposti tulee.
Ei voi. Tiettyyn asti johonkin voi tottua mutta silti ihmisen kylmän tai kuuman sieto on se mitä on. Ja pientä lasta ei saa kiduttaa pukemalla liian vähän tai liikaa ihan vaan karaistuakseen
Osittain kyse on yksilöllisistä eroista mutta osittain tottumuksesta. Mietipä kuinka moni aikuinen nukkuisi ulkona pakkasella. Suomalaiset vauvat selviää siitä hienosti, vaikka aikuisen ruumiissa on suhteessa pienempi lämmönhukka ja lämmönsäätely toimii muutenkin paremmin.
Jokaisen voi "karaista" siihen omaan maksimiin, mutta toisen ihmisen maksimi ei ole sama kuin toisen.
Kun olin lukiossa, yksi poika löi vetoa että käy koko talven koulua t-paidassa. Ja kävi. Siis ulkona sillä oli takki, mutta sisällä pelkkä t-paita. Muilla paksut villapaidat. Ei kuulemma ollut edes kylmä alun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Osittain kyse on yksilöllisistä eroista mutta osittain tottumuksesta. Mietipä kuinka moni aikuinen nukkuisi ulkona pakkasella. Suomalaiset vauvat selviää siitä hienosti, vaikka aikuisen ruumiissa on suhteessa pienempi lämmönhukka ja lämmönsäätely toimii muutenkin paremmin.
Jokaisen voi "karaista" siihen omaan maksimiin, mutta toisen ihmisen maksimi ei ole sama kuin toisen.
Kun olin lukiossa, yksi poika löi vetoa että käy koko talven koulua t-paidassa. Ja kävi. Siis ulkona sillä oli takki, mutta sisällä pelkkä t-paita. Muilla paksut villapaidat. Ei kuulemma ollut edes kylmä alun jälkeen.
Vauva puetaan todella lämpimästi kun laitetaan nukkumaan vaunuihin ulos. Tämä käy siitä kun aikuinen lähtee lenkille ja pukeutuu lämpimästi. Vauva kun ei vielä itse lenkkeile ja vanhemmalla on silloin hyvä hetki tehdä kotona juttuja kun lapsi saa raitista ilmaa. Itse myös nyt aikuisena nukun avoimen ikkunan alla kesät talvet t-paidassa ja tykkään siitä raikkaasta ilmasta.
Kylmän ja lämmön sieto on aika lailla kiinni geeneistä. Me pohjoismaiset ollaan sopeuduttu tähän ilmastoon ja esim aasialaiset heidän ilmastoonsa ja afrikkalaiset taas heidän. Jos meidät heitettäisiin ihan eri ilmastoon niin tukalaksi käy. Kaikki nauttii lomasta lämmössä tai eksoottisista lomasta kylmässä mutta harva valitsee asua vakituisesti erilaisessa ilmastossa kun on syntynyt.
Kaikkeen toki pakon edessä tottuu esim mieheni muutti sateisesta Englannista kylmän pohjoiseen Suomeen ja eka vuosi meni valittaessa kylmää mutta sitten tottui siihen sen verranbä ettei valita enään mutta ei siitä hirveästi nauti myöskään.
Miksi media-alan sukulaiset ja ihmiset tekevät töitä sen eteen jotta toimittajat olisivat mahdollisimman kusipäitä Trumpin kaltaisille ihmisille?
Anyone?