Auttaako mikään tulipunaisiin kasvoihin pikkurasituksen jälkeen?
Ongelmani on, että kasvoni muuttuvat ihan tulipunaisiksi pienenkin rasituksen jälkeen ja puna pysyy kasvoilla yllättävän pitkään. Esim. jos kävelen normaaliin tahtiin lämpimässä säässä vaikkapa ulkomailla. Tai Suomessa pakkassäässä. Ongelma ei johdu huonosta kunnosta eikä iästä; olen aina ollut sporttinen ja sama punoitus kasvoilla on ollut kouluiästä saakka ("minkä värinen on paloauto? -huudot tuli tutuiksi).
Pidän tätä tosi nolona mm. siksi, että seurueessani muiden ihot pysyvät normaalina ja itse olen ainoa tomaatti. Pieni puna ei tietenkään haittasi, mutta kasvoni ovat poikkeuksellisen vahvan punaiset. Kanssaihmiset ja vastaantulijat tuijottavat ja katsovat säälien. Moni kysyy huolissaan olenko kunnossa, vaikkei minulla ole kunnon puolesta hätäpäivää. En ole jaksamiseni äärirajoilla ja minua harmittaa, että punaisuuden ajatellaan johtuvan rapakunnostani.
Käsittääkseni punaisuuden syy on geeneissä, ihon ominaisuuksissa, kasvojen (liian) hyvästä pintaverenkierrosta. Jännä, että ääreisverenkiertoni on huono (varpaat, sormet ja nenä kylmiä), mutta kasvojen pintavetenkierto taasen poikkeuksellisen vilkas pienestäkin rasituksesta tai lämpötilan vaihtelusta.
Onko muilla samanlaista häiritsevää punaisuutta? Onko vinkkejä mikä siihen voisi auttaa? Antihistamiini ei minulla toiminut.
Tykkään lämpimästä säästä ja patikoinnista, mutta hävettää näyttää muiden silmissä hätääkärsivältä kirsikkatomaatilta 🍅
Kommentit (7)
Mulla auttoi ennen Lumenen red neutralizer, joka lopetettiin, mutta sitten siirryin Make Up Storen cover all red -tuotteeseen. Helpottaa ainakin jonkin verran siihen kosmeettiseen vaivaan (punakkuuteen). Kuumuuden tunne poskilla toki säilyy, mut ainakin mulle naaman värin lieventäminen on tärkeempää.
Hmmm, auttaisikohan kylmägeelin levitys poskille ja otsaan..?
Meikeistä Joe Blascolla luultavasti tarpeeksi peittoa?
Tupakointi heikentää pintaverenkiertoa...
Iholääkärille mars, kuulostaa couperosalta.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi heikentää pintaverenkiertoa...
Punaisuus ei ole merkki heikosta pintaverenkierrosta vaan päinvastoin.
Mulla sama vaiva, ja on muuten erittäin ikävää laatua. Äidin puolelta peritty. Ärsyttää, kun niin moni ihminen tuntee jotain suurta tarvetta olla heti huomauttamassa mun helakasta naamasta. Ei, en ole kuolemankielissä, ja joo, olen tietoinen asiasta, enkä valitettavasti voi sille mitään.
Olen tosin löytänyt apua esim. apteekista saatavasta sinkkivoiteesta. Kaveri kehotti joskus kokeilemaan ja olin hieman skeptinen, mutta eipä mulla mitään hävittävääkään ollut. Laitoin voidetta aluksi illalla punottaville alueille ja annoin olla yön yli. Muutaman päivän kuluttua huomasin, että punotus tosiaan hellitti. Aloin käyttämään voidetta kerran päivässä, pidin kasvoilla noin puolesta tunnista kahteen tuntiin, ja pesin pois. Nykyään käytän sitä pari kertaa viikossa, toisinaan yön yli kuumimpaan ja kylmimpään aikaan. Sitten on tietty CC-voide, CC-puuteri ja vihreä peiteväri. Näillä mennään, kun iho ei kestä paksumpaa pakkelia jokapäiväisessä käytössä.