Mitä lisäarvoa koulujen teknologiahuuma oikeasti tuo?
Lapset oppii kyllä käyttämään tabletteja sun muita härveleitä vapaa-aikanaankin.
Eikö olisi vain hyvä, että kouluissa lapset saisivat tutustua sellaisiin mullistaviin laitteisiin kuin kirja, kynä, kumi, vihko ???
Kommentit (13)
Kustantajat tykkäävät e-materiaalista, kun kirjoja ei voidakaan kierrättää useammalle oppilaalle/opiskelijalle vaan täytyy ostaa lisenssi vuodeksi samaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kustantajat tykkäävät e-materiaalista, kun kirjoja ei voidakaan kierrättää useammalle oppilaalle/opiskelijalle vaan täytyy ostaa lisenssi vuodeksi samaan hintaan.
Niin, onhan se väärin että tekijöille maksetaan työstään.
Samaa olen miettinyt paljon lähiaikoina.
Vielä vuosi-pari sitten oltiin niin huolissaan lasten ruutuajasta ja siitä, miten vähän lapset lukevat ja tekevät muuta kuin töllöttävät näyttöjä. Nyt yhtäkkiä ollaankin heitetty täyskäännös, kouluissa ajetaan vauhdilla opintoja nettiin, kirjoja ei enää kaikissa aineissa edes ole ja kaikilla pitäisi pienestä pitäen olla omat älylaitteet! Ruutuajasta ei ole enää tietoakaan, ja yhtäkkiä ei ilmeisesti olekaan mikään ongelma, että oppilas on ensin 4-8h päivässä tietokoneella koulussa, sen jälkeen tekee läksyt netissä, ja sen jälkeen viettää sitten mahdollisesti vielä tunnin tai pari tietokoneella tai kännykällä vapaa-ajallaan..??? Käsittämätöntä!
Täällä (Pori) esim. viime lukuvuonna ei ollut varaa pitää osaa vuodesta opettajia luokissa, mutta tänä vuonna onkin sitten jo suunniteltu, että oppilaille hankittaisiin tabletit! Äly hoi, älä jätä!
Kirjalla on kyllä etuja verrattuna ebookiin. Silmien rasitus ehkä saadaan korjattua aikanaan, mutta nyt ainakin kirjaa on mukavampi lukea. Kirjassa eteneminen on konkreettista, ihminen hahmottaa käsiteltyjen asioiden järjestyksen paremmin kun pääsee kääntelemään oikeita sivuja. Kenties tehtäväkirjat voisi jättää pois ja tehdä tehtävät itse vihkoon, ehkä se säästäisi luontoa. Tehtävänanto vaan screenille tai pädille. Tosin vihkoon on työlästä saada samaa tietoa ja visuaalisuutta kuin valmiissa tehtäväpohjassa on, ihmisen on helpompi kerrata asiat esim. siitä tehtäväkirjasta kuin vihosta katsoa t.1a ratkaisu, t1b ratkaisu... Lapsilla voisi tietysti teettää näyttävän vihon, josta on helppo kerrata asioita, mutta käytännössä sekin kyllä varmaan olisi ajankäytöllisistä ja taidollisista rajoitteista johtuen paljolti liimattuja monisteleikkeitä. Ehkä ne vähän, tiiviisti monistettuna, säästää luontoa toki, verrattuna valmiiseen kirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä mikä hehtaarimäärä metsää säästyy, kun jokaisen Suomen koulun jokaisen luokan jokaiselle oppilaalle ei tarvitse joka ikinen vuosi painaa isoa pinoa uusia kirjoja. Ja sen oppilaan selkää, kun repussa on vain tabletti eikä satoja sivuja paperia.
Et voi olla tosissasi..?
Kirjateollisuus ei millään mittapuulla ole pahimmasta päästä maailman hyvinvointia uhkaava teollisuudenala, vaan nimenomaan erilainen teknologiateollisuus on huomattavasti pahempi.
Mietippä itse, mikä määrä luonnonvaroja menee tablettien valmistamiseen ja niiden tarvitseman energian tuottamiseen? Kirjat voi käytöstä poiston jälkeen kierrättää joko uusiopaperiksi tai polttolaitoksella energiaksi, kun taas tabletit ja oheislaitteet menevät ongelmajätteeksi ja sekajätteeksi hyvin suurelta osin.
Puhumattakaan kaikista muista ongelmista, joita teknologia tuo yhä nuoremmille ja nuoremmille lapsillekin...
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt paljon lähiaikoina.
Vielä vuosi-pari sitten oltiin niin huolissaan lasten ruutuajasta ja siitä, miten vähän lapset lukevat ja tekevät muuta kuin töllöttävät näyttöjä. Nyt yhtäkkiä ollaankin heitetty täyskäännös, kouluissa ajetaan vauhdilla opintoja nettiin, kirjoja ei enää kaikissa aineissa edes ole ja kaikilla pitäisi pienestä pitäen olla omat älylaitteet! Ruutuajasta ei ole enää tietoakaan, ja yhtäkkiä ei ilmeisesti olekaan mikään ongelma, että oppilas on ensin 4-8h päivässä tietokoneella koulussa, sen jälkeen tekee läksyt netissä, ja sen jälkeen viettää sitten mahdollisesti vielä tunnin tai pari tietokoneella tai kännykällä vapaa-ajallaan..??? Käsittämätöntä!
Täällä (Pori) esim. viime lukuvuonna ei ollut varaa pitää osaa vuodesta opettajia luokissa, mutta tänä vuonna onkin sitten jo suunniteltu, että oppilaille hankittaisiin tabletit! Äly hoi, älä jätä!
Miten LCD-paneelin pikselien lukeminen on haitallisempaa kuin paperiin printattujen mustetahrojen lukeminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä mikä hehtaarimäärä metsää säästyy, kun jokaisen Suomen koulun jokaisen luokan jokaiselle oppilaalle ei tarvitse joka ikinen vuosi painaa isoa pinoa uusia kirjoja. Ja sen oppilaan selkää, kun repussa on vain tabletti eikä satoja sivuja paperia.
Et voi olla tosissasi..?
Kirjateollisuus ei millään mittapuulla ole pahimmasta päästä maailman hyvinvointia uhkaava teollisuudenala, vaan nimenomaan erilainen teknologiateollisuus on huomattavasti pahempi.
Mietippä itse, mikä määrä luonnonvaroja menee tablettien valmistamiseen ja niiden tarvitseman energian tuottamiseen? Kirjat voi käytöstä poiston jälkeen kierrättää joko uusiopaperiksi tai polttolaitoksella energiaksi, kun taas tabletit ja oheislaitteet menevät ongelmajätteeksi ja sekajätteeksi hyvin suurelta osin.
Puhumattakaan kaikista muista ongelmista, joita teknologia tuo yhä nuoremmille ja nuoremmille lapsillekin...
Ihan turhaan sä mietitytät muilla miten paljon tablettien valmistaminen ja käyttö syö energiaa. Kerro ne luvut meille ja kerro samalla vertailun vuoksi kuinka paljon puun kasvattelu, hakkuu ja prosessointi paperiksi syö energiaa, sekä syntyvään paperiin tulostaminen ja lopputuotteen logistiikka käyttäjälle asti.
Ongelmajäte ei ole ongelma, se sana vain tarkoittaa jätettä, jota ei pidä laittaa sekajätteeseen, vaan se menee kierrätykseen eli uusiokäyttöön, eikä suinkaan kaatopaikalle. Ongelmajäte on usein parempi asia kuin ei-ongelmajäte.
Mitähän ongelmia se teknologia luo lapsille, jos sitä käytetään opiskelun apuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt paljon lähiaikoina.
Vielä vuosi-pari sitten oltiin niin huolissaan lasten ruutuajasta ja siitä, miten vähän lapset lukevat ja tekevät muuta kuin töllöttävät näyttöjä. Nyt yhtäkkiä ollaankin heitetty täyskäännös, kouluissa ajetaan vauhdilla opintoja nettiin, kirjoja ei enää kaikissa aineissa edes ole ja kaikilla pitäisi pienestä pitäen olla omat älylaitteet! Ruutuajasta ei ole enää tietoakaan, ja yhtäkkiä ei ilmeisesti olekaan mikään ongelma, että oppilas on ensin 4-8h päivässä tietokoneella koulussa, sen jälkeen tekee läksyt netissä, ja sen jälkeen viettää sitten mahdollisesti vielä tunnin tai pari tietokoneella tai kännykällä vapaa-ajallaan..??? Käsittämätöntä!
Täällä (Pori) esim. viime lukuvuonna ei ollut varaa pitää osaa vuodesta opettajia luokissa, mutta tänä vuonna onkin sitten jo suunniteltu, että oppilaille hankittaisiin tabletit! Äly hoi, älä jätä!
Miten LCD-paneelin pikselien lukeminen on haitallisempaa kuin paperiin printattujen mustetahrojen lukeminen?
Tässä vähän listaa miten se on huonompi monessakin suhteessa: http://www.iltalehti.fi/terveys/2015011519025808_tr.shtml
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt paljon lähiaikoina.
Vielä vuosi-pari sitten oltiin niin huolissaan lasten ruutuajasta ja siitä, miten vähän lapset lukevat ja tekevät muuta kuin töllöttävät näyttöjä. Nyt yhtäkkiä ollaankin heitetty täyskäännös, kouluissa ajetaan vauhdilla opintoja nettiin, kirjoja ei enää kaikissa aineissa edes ole ja kaikilla pitäisi pienestä pitäen olla omat älylaitteet! Ruutuajasta ei ole enää tietoakaan, ja yhtäkkiä ei ilmeisesti olekaan mikään ongelma, että oppilas on ensin 4-8h päivässä tietokoneella koulussa, sen jälkeen tekee läksyt netissä, ja sen jälkeen viettää sitten mahdollisesti vielä tunnin tai pari tietokoneella tai kännykällä vapaa-ajallaan..??? Käsittämätöntä!
Täällä (Pori) esim. viime lukuvuonna ei ollut varaa pitää osaa vuodesta opettajia luokissa, mutta tänä vuonna onkin sitten jo suunniteltu, että oppilaille hankittaisiin tabletit! Äly hoi, älä jätä!
Miten LCD-paneelin pikselien lukeminen on haitallisempaa kuin paperiin printattujen mustetahrojen lukeminen?
Tässä vähän listaa miten se on huonompi monessakin suhteessa: http://www.iltalehti.fi/terveys/2015011519025808_tr.shtml
Aika heikkoja argumentteja. Tablettiin on mahdollista laittaa (ja monesti on jo valmiinakin) sinisen valon filttereitä (softa tai kalvo), joilla melatoniiniongelmilta vältytään. Samalla vältytään linkkisi lopussa mainituista terveysongelmista. Ainoa merkityksellinen asia tuolla oli se, että E-kirjasta voisi jäädä huonommin mieleen luetut asiat, mitä en kyllä purematta niele. Mahdolliseksi syyksi esitettiin linkkien olemassaoloa, mutta eiväthän ne ole mitenkään pakollisia, vaan valittavissa oleva ominaisuus.
digiopiskelu vs. perinteinen opiskelu kirjoista
- digiopiskelussa oppilaalla on oltava oma kannettava älylaite koulussa ja kotona tietokone + molemmissa nettiyhteys // kirjat ja vihot saa koulusta maksutta
- digilaitteet houkuttelevat luvattomaan viihdekäyttöön koulussa ja läksyjen teon sijaan // koulukirjalla vastaavaa ongelmaa ei ole
- digimateriaalia ei voi lisenssiongelmien vuoksi kierrättää (maksettava joka vuosi uudet lisenssit) // kirjat voi kierrättää useaan kertaan
- tekniset ongelmat estävät digimateriaalin käytön // kirja on 100% toimintavarma
- yleisesti digioppimisessa käytetyt tabletti ja kännykkä eivät sovellu tekstin tuottamiseen // lyijykynä ja paperi on oiva tapa opetella kirjoittamista ja tekstin jäsentelyä
- digilaitteiden jo yllä linkatut terveysongelmat, mm. silmien rasittuminen, kunnilla ei rahaa hankkia parasta tekniikkaa // kirjan lukeminen rasittaa silmiä vähemmän
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000002827951.html
Tässä jutussa (HS, 30.5.2015) kasvatustieteen professori Kari Uusikylä kritisoi sitä, että oikeiden kasvatuksen asiantuntijoiden sijaan hallitus on käyttänyt uuden opintosuunnitelman laadinnassa asiantuntijoina voittoa tavoittelevien monikansallisten suuryritysten edustajia.
En voi tarkistaa tietoa, koska en omaa hesarin lukuoikeutta. Tiedon lähde on eräässä Tampereen yliopiston gradussa, joka löytyi googlatessani joskus tietoa uudesta opintosuunnitelmasta.
Joten ehkä digilaitteiden valmistajilla on oma vaikutuksensa koulujen digihuumaan.
Vierailija kirjoitti:
digiopiskelu vs. perinteinen opiskelu kirjoista
- digiopiskelussa oppilaalla on oltava oma kannettava älylaite koulussa ja kotona tietokone + molemmissa nettiyhteys // kirjat ja vihot saa koulusta maksutta
Missähän koulussa vaaditaan omat laitteet?
Onko sulle WLAN jotenkin uusi asia?
- digilaitteet houkuttelevat luvattomaan viihdekäyttöön koulussa ja läksyjen teon sijaan // koulukirjalla vastaavaa ongelmaa ei ole
Ai ilman digilaitettako ei voi pelata ristinollaa, tuijotella taivaalle ja käyttää sitä joka tapauksessa mukana olevaa digilaitetta? Teknisesti ajatellen ei myöskään ole mitään estettä sille, etteikö kouluajalla digilaitteista, omista tai koulun, voitaisi estää viihdekäyttö ohjelmallisesti.
- digimateriaalia ei voi lisenssiongelmien vuoksi kierrättää (maksettava joka vuosi uudet lisenssit) // kirjat voi kierrättää useaan kertaan
Sehän riippuu täysin lisenssistä. Ei mikään estä sitä, että digilisenssin voisi kierrättää. Koulujen ei ole pakko hyväksyä mitään lisenssiä, jos ne eivät halua. Tällöin joku firma on valmis tekemään lisenssin, joka kouluille kelpaa.
- tekniset ongelmat estävät digimateriaalin käytön // kirja on 100% toimintavarma
Kirjako ei koskaan jää kotiin? Kirjako ei koskaan tuhoudu käyttökelvottomaksi? Digimateriaalin saa mukaansa joka paikkaan, oli omaa laitetta mukana tai ei.
- yleisesti digioppimisessa käytetyt tabletti ja kännykkä eivät sovellu tekstin tuottamiseen // lyijykynä ja paperi on oiva tapa opetella kirjoittamista ja tekstin jäsentelyä
Miksi eivät soveltuisi tekstin tuottamiseen? Aivan varmasti enemmän informaatiota kirjoitetaan nykypäivänä tableteilla ja kännyköillä kuin kynillä. Kyseisiin laitteisiin on myös mahdollista liittää näppäimistö, eivätkä ne ole kallilita. Lisäksi on jo pitkään ollut olemassa virtuaalisia näppäimistöjä, jotka heijastetaan pöydälle.
- digilaitteiden jo yllä linkatut terveysongelmat, mm. silmien rasittuminen, kunnilla ei rahaa hankkia parasta tekniikkaa // kirjan lukeminen rasittaa silmiä vähemmän
Näytä tutkimusviite silmien rasittumiselle. Miksi nyt yllättäen on kuntien vastuulla hankkia parasta tekniikkaa kun vielä äsken se oli opiskelijan vastuulla? Miksi pitäisi olla nimenomaan parasta tekniikkaa?
Mietipä mikä hehtaarimäärä metsää säästyy, kun jokaisen Suomen koulun jokaisen luokan jokaiselle oppilaalle ei tarvitse joka ikinen vuosi painaa isoa pinoa uusia kirjoja. Ja sen oppilaan selkää, kun repussa on vain tabletti eikä satoja sivuja paperia.