Oon 35v ja molemmissa rinnoissa kipeitä patteja, ultraan ja ilmeisesti myös ohutneulanäytteeseen menossa
Siinähän se jo tulikin. Eli patteja molemmissa rinnoissa, noin 1-1,5cm kokoisilta tuntuu sormiin ja ovat tosi kipeitä. Rinnat on hirveän tiiviit ja ryynimäiset ja aina olleet valtavan arat, joten gyne ei lähetä mammoon, koska patit ovat aivan rintarauhasen reunamilla, kainaloissa ja rinnan alla, mihin kaarituki tulee. Gyne oli sitä mieltä ettei niitä saada kuitenkaan kuvaan joten ultra on järkevämpi ja jos sillä ja neulakokeella ei varmuutta tule, on syytä mennä vielä magneettikuvaan. Onko kohtalosisaria? Mua jännittää. Rintasyöpä on kuitenkin naisten yleisin syöpä.
Kommentit (3)
Mulla on just tuollaiset möykkyiset, kiinteäkudoksiset, mastopaattiset rinnat. 16-veenä eka mammografia, ja muutama ollut sen jälkeen. Oon yli nelikymppinen. Rinnat ovat aina olleet tuntoherkät, rintakudos aristaa ennen menkkoja ja raskauden alussa olivat tosi kipeät.
En panikoi tutkimista vaativista möykyistä. Tällaisia rintoja täytyy vaan tarkkailla vähän enemmän.
Jos tästä haetaan jotain positiivista, rinnat ovat pysyneet aika samankokoisina ja muotoisina läpi vuosien. Se ei tietysti tee tutkimuksia yhtään vähemmän epämiellyttäviksi.
Äidilläni on ollut rintasyöpä saman tyyppisissä rinnoissa. Se löytyi tosi varhain ja oli hyvin hoidettavissa.
Mä menin tämän vuoden tammikuussa lääkärille, koska olin löytänyt oikeasta rinnastani kaksi pyöreää pattia. Lääkäri lähetti ultraan (tekevät ilmeisesti mielummin ultran kuin mammografian, jos rinnat on kovin tiiviit). Osoittautuivat nesterakkuloiksi, joille oli toki jokin lääketieteellinen termikin, jota en nyt muista. Samalla lääkäri sanoi, että rutiinin vuoksi haluaa ultrata toisenkin rinnan. Kappas, sieltä löytyikin jotain epämääräisempää, josta otettiin heti ohutneulanäyte. Patologin tulos tuli viikossa, kyseessä oli kasvain, mutta ei pahanlaatuinen. Jos ei aiheuta haittaa, ei turhaan leikellä pois. Nesterakkulat olivat selkeästi pyöreäreunaisia ja hieman "irtonaisen" tuntuisia rintaa painellessa. Tuo kasvain taas on selkeästi reunoiltaan ryhmyläisempi eikä juuri liiku mihinkään painellessa. Lääkäri kertoi, että harvassa ovat alle nelikymppisten pahanlaatuiset kasvaimet, itse olen 29 ja lääkäri sanoi että olisi ensimmäinen kymmeneen vuoteen hänen urallaan, jolla olisi rintasyöpä ollut. Odottelet rauhassa sen ultran ja katsot mitä tulee eteen. Jos tulee huonoja uutisia, sitten vain päivä kerrallaan. Tsemppiä hurjasti, muistan kyllä tuon järkyttävän pelon ja kauhun, joka ultra-aikaa odotellessa mieleen pulpahteli kun pysähtyi ja ajatukset vaeltelivat.