Olenko kenties mielisairas ja pitäisikö mun mennä lääkäriin?
Saan erittäin voimakkaita ahdistus kohtauksia viikottain ja kohdistan ne kumppaniini. Kun kohtaus iskee päälle, niin se alkaa yleensä itseään toistavina ajatuksina, jotka alkavat kiertää kehää, ja lopulta paisuvat valtaviksi ongelmiksi pääni sisällä. Tämä aiheuttaa ensin silmittömän raivokohtauksen. Haukun kumppanini maan rakoon ja kyseenalaistan kaiken koko suhteessa. Tämän jälkeen yleensä itken, itken ja itken, sillä raivokohtauksen seurauksena alan inhoamaan itseäni ja mulla tulee itsetuhoisia ajatuksia. Tässä itsesyytöksen pohjamudassa lojun päiväkausia, jolloin olen todella masentunut ja en kykene keskittymään mihinkään.
Ja kun lopulta rauhoitun ja saan itseni koottua ja sovittua asiat kumppanin kanssa, niin hetken on hyvä kausi ja sama kierre alkaa taas pian alusta.
Onko mulla joku mielisairaus? Pitääkö hakeutua lääkäriin?
Kommentit (12)
Epävakaa persoonallisuus? Ahdistuneisuushäiriö?
Tuskin olet mielisairas, mutta ehdottomasti kannattaa hakeutua lääkäriin ja vielä mieluummin psykologille/psykoterapeutille.
Vierailija kirjoitti:
Saan erittäin voimakkaita ahdistus kohtauksia viikottain ja kohdistan ne kumppaniini. Kun kohtaus iskee päälle, niin se alkaa yleensä itseään toistavina ajatuksina, jotka alkavat kiertää kehää, ja lopulta paisuvat valtaviksi ongelmiksi pääni sisällä. Tämä aiheuttaa ensin silmittömän raivokohtauksen. Haukun kumppanini maan rakoon ja kyseenalaistan kaiken koko suhteessa. Tämän jälkeen yleensä itken, itken ja itken, sillä raivokohtauksen seurauksena alan inhoamaan itseäni ja mulla tulee itsetuhoisia ajatuksia. Tässä itsesyytöksen pohjamudassa lojun päiväkausia, jolloin olen todella masentunut ja en kykene keskittymään mihinkään.
Ja kun lopulta rauhoitun ja saan itseni koottua ja sovittua asiat kumppanin kanssa, niin hetken on hyvä kausi ja sama kierre alkaa taas pian alusta.
Onko mulla joku mielisairaus? Pitääkö hakeutua lääkäriin?
Oletko mieheni?
Mars lääkäriin. Ahdistuneisuutta.
Toinen vaihtoehto on, ettei parisuhteesi ole onnellinen - tai ei ainakaan sellainen jossa haluaisit olla. Oletko siinä vain tavan vuoksi ilman rakkautta?
Onko elämässäsi jokin muu asia jonka takia et ole onnellinen? P.ska työ? Joku töissä on sulle epäreilu tai työtaakkasi on kohtuuton?
Olet luultavasti masentunut etkä osaa käsitellä tilannettasi jolloin se purkautuu noin. Hakeudu terapiaan. "Mielisairaus" sanana on täysin turha stigma jota ei tarvitse käyttää: useimmilla ihmisillä on elämässään joku vaihe missä mieli ei ole täysin vakaa - tekeekö se ihmisestä mielisairasta kuitenkaan? Se, että oireilet nyt noin on aihe huoleen ja hoitoon hakeutumiseen.
Kunnat ja kaupungit tarjoavat terapiapalveluita, sekä yksilö- että ryhmäterapiamuodossa. KELA:n tukemaan terapiaan voi myös hakea, etenkin jos kokee että sairaus haittaa ja heikentää työkykyä mutta kuntoutus auttaisi sinua jaksamaan esim työssä tai opinnoissa paremmin.
Yt. entinen masennuspotilas
Sinun pitäisi selvittää mistä se ahdistus johtuu. Joku syy siihen täytyy olla.
Raudanpuute? Maksalaatikkoa puolukkahillolla
Proteiinin puute? Joka päivä pari kananmunaa
Syötkö hormonaalista ehkäisyä? Älä syö...
Jätä kofeiini pois, juo kamomillateetä....
jne.
Käy lääkärissä....
Saan itseni hulluksi syömällä huonoa ruokaa ja paljon sokeria ym...
Vähemmällä pääset, jos vain rauhoitut itse. Jos ei onnistu, juttele lääkärisi kanssa.
Kannattaa selvittää mistä ne ajatukset tulee ja onko taustalla esim. hylkäämisen pelkoa, luottamuspulaa, tunnistamatonta häpeää ja itsetunto-ongelmia. Kannattaa hakeutua ammattilaisen vastaanotolle turvallisesti käymään läpi mahdollisia ajatusvääristymiä.
Minä olen ainakin ollut samanlainen ja kiinnostaisi minuakin tietää mitä muut täällä sanovat asiasta :D