Jos lähden nyt juoksulenkille kylmiltään niin mitä saattaa tapahtua?
Tarkoitan kylmiltään että en ole kahteen vuoteen harrastanut liikuntaa ja meinasin et jos lähtis kokeilemaan kuinka pitkälle jaksais. Onko siitä mitään haittaa?
Kommentit (19)
No ei. Et jaksa enempää kuin kuntosi sallii.
Saat lihakset kipeäksi mahdollisesti useiksi päiviksi (palautuminen todennäköisesti huomattavan hidasta), iso mahdollisuus myös rikkoa itsensä (erilaiset venähdykset ja revähdykset). Itse suosittelisin rauhallista aloittamista. Lähde vaikkapa pidemmälle kävelylenkille (sääkin näyttäisi olevan aivan mainios siihen ainakin näin pk-seudulla)
Olen malttamaton. Palo on taas suuri ja tekis mieli juosta maapallo ympäri, mut taidan tosiaankin tyytyä ensin reippaaseen kävelyyn, ehkä pieni juoksupyrähdys....
Ap
Hengästyt ja lihakset väsyvät ja sitten pysähdyt. Ei mitään muuta.
No, jos et sairaalloisen ylipainoinen ole niin, että tukielimistö ei kestä niin ei todellakaan mitään haittaa lenkille lähdöstä. Luuletko, että vedät maratonin ja sitten lihakset repeää? Etkö oikeasti ole juossut kahteen vuoteen ollenkaan? Et sinä sitä lenkkiä juosten vedä, juokset niin pitkälle kuin jaksat. Et siihen kuole, mutta saattaa polttaa, kun hapenottokyky voi olla heikohko, mutta äkkiäkös se kunto kohenee, kun vain aloitat.
No ei normaali terve ihminen itseään juoksulenkillä rikki saa, jos nyt ei mitään maratonia lähde heti vetämään. Vähän voi lihakset olla kipeinä huomenna, mutta se kuuluu asiaan.
Saattaa vaikka alkaa kunto kohoamaan! Kokeile.
Tekis mieli kokeilla kuinka pitkälle pääsee juosten ja sit kävelis kotiin. En ole ottanut kahteen vuoteen juoksuaskeltakaan ja kunto on huonontunut. Olen 42 v perusterve 170/82 eli painoa on paljon.
Ap
Ei mitään haittaa. Olen monesti toiminut noin. t. tuurijuoksija
Itsekin aloitin juoksulenkin viime keväänä (en ole ikinä aiemmin juoksua harrastanut, muita liikuntalajeja kyllä mutta kunto oli surkea juoksun aloittaessani). Kannattaa tehdä niin, että juokset aina sen verran kun jaksat, sitten kävelet että hengitys tasaantuu ja sitten taas juokset (toistat tätä koko matkan ajan). Kunto kohoaa yllättävän nopeasti, jos kykenet niin tee juoksulenkkejä vähintään 2-3 krt/vko. Muutamassa viikossa jaksat juosta jo koko lenkin. Tavoite-etappeja kannattaa aina laittaa, eli esim. "juoksen tuon puun kohdalle". Erään kerran kun mietin aina noita etappeja, niin siinä etapin kohdalla aina tuli ajatus: "kyllä minä jaksan vielä juosta, juoksen tuonne mutkaan asti" ja mutkan kohdalla tuli ajatus: "vielä näköjään jalat jaksaa, juoksen tuon mäen yli" jne. kunnes huomasin, että olin juossut koko matkan!
Lihakset eivät koskaan olleet kipeinä, paitsi silloin jos on ollut pidempiä taukoja ja olen yrittänyt aloittaa harrastuksen uudestaan.
Nyt taas on pitkä tauko juoksusta, kun olin kesällä kipeä monta viikkoa, sitten työkuviot muuttuivat niin ei ollutkaan enää "aikaa" ja sitten herättelin taas intoa niin huomasin, että kunto oli taas laskenut, kun en jaksanut juosta. Nyt olen taas flunssassa... Mutta viikonloppuna kyllä menen juoksemaan!
Tsemppiä, ap! :)
Eipä siinä mitään pahaa pääse tapahtumaan. Nauti.
Repeät paloiksi, mutta todennäköisemmin hyydyt jo ensimmäisten metrien jälkeen, alat tuntemaan suurta ahdistusta ja syyllisyyttä, kun kuntosi on rappeutunut 2 vuotta verrattuna ohi meneviin hyväkuntoisiin nuoriin naislenkkeilijöihin.
Vierailija kirjoitti:
Tekis mieli kokeilla kuinka pitkälle pääsee juosten ja sit kävelis kotiin. En ole ottanut kahteen vuoteen juoksuaskeltakaan ja kunto on huonontunut. Olen 42 v perusterve 170/82 eli painoa on paljon.
Ap
Tämä rupesi kiinnostamaan, olen saman kokoinen enkä myöskään ole pariin vuoteen juossut. Ikää tosin enemmän. Tule kertomaan jos kokeilit.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Okei, siis max. kilsan verran edestakaisin. Et mene rikki.
Harvoin lihaksiaan kipeäksi juoksulla saa, ellei mene jotain mäkilenkkiä tai hirveitä spurtteja. Todennäköisesti vain et jaksa kovin pitkään ja lopetat. Kannattaa hölkätä alkuun tosi hiljaa vaikka vain vähän kävelyä kovempaa, niin pääset pidemmälle ja kunto kasvaa kun malttaa mennä tarpeeksi hiljaa. Intervallit on myöhemmin hyviä kunnon ja juoksuvauhdin kasvattajia.
Parin sadan metrin jälkeen voi alkaa pallea kramppaa ja sitten jalkojen sisäsyrjät kipuilee.
Muista venytellä ensin ja jälkeen! Juokse niin monta metriä kuin jaksat, sitten kun et saa happea (menee ehkä max 10 metriä) kävelet taas. Kun happi kulkee niin juokset. Näin mä teen aina.
Hyvällä tuurilla ei tapahdu mitään ja saat hyvän mielen. Huonolla tuurilla menee vaikka nilkka moneksi viikoksi kipeäksi. Tosi huonolla tuurilla juoksahdat auton alle. Aivan kamalalla tuurilla et selviä siitä törmäyksestä ja kuolet.
No paikat menee ainakin jumiin, tuskin nyt sen suurempia ongelmia ilmenee.